Дослідження і розвиток міжнародних економічних відносин України та Польщі у сфері моніторингу корпоративної відповідальності підприємств
Автор: Андрієнко Валерія Олегівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Магістерська кваліфікаційна робота складається із чотирьох розділів, що містять аналіз наявних підходів щодо покращення моніторингу корпоративної відповідальності підприємств, дослідження міжнародної економічної діяльності України та Польщі у сфері корпоративної відповідальності та її моніторингу, оцінку процесу моніторингу корпоративної відповідальності компанії, що залучена до міжнародної економічної діяльності та розроблення рекомендації для вдосконалення даного процесу. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є дослідження міжнародної економічної діяльності України та Польщі, аналізування стану корпоративної відповідальності підприємств та характеристики моніторингу корпоративної відповідальності як складової управлінського процесу організації. Завданням роботи є опрацювання науково-літературних джерел щодо корпоративної відповідальності та міжнародного досвіду щодо даної концепції, огляд нормативно-правових документів на основі яких здійснюється міжнародна економічна діяльність України та Польщі, аналізування особливостей та шляхів моніторингу корпоративної відповідальності вітчизняного будівельного підприємства ТзОВ «Альфа-Вітязь» і розроблення рекомендацій щодо вдосконалення моніторингу корпоративної відповідальності, досягнення стратегічного показника, збільшення доходу, згідно індивідуального завдання. Актуальність роботи проявляється у тому, що у сучасному світі в епоху поглиблення міжнародної економічної діяльності та активного зростання соціальної свідомості корпоративна відповідальність стає новою філософією підприємництва, а процес її моніторингу - невід’ємною складовою ефективного управлінського процесу компанії. Підприємства, котрі залучені до міжнародної економічної діяльності, все частіше орієнтуються не лише на отримання прибутку, а й на досягнення соціального ефекту, що в свою чергу впливає на фінансові показники. Практичну значущість роботи підтверджують численні міжнародні дослідження, результати яких показують, що розвиток корпоративної відповідальності та моніторинг її аспектів, щодо питань корпоративного управління, трудових відносин, охорони праці і здоров’я працівників, прав людини, чесних операційних практик зміцнює репутацію підприємства, відкриває нові можливості для залучення інвесторів, виходу на нові ринки, зростання лояльність покупців, вдосконалення процесів прийняття управлінських рішень та керування ризиками, економії операційних витрат, зростання продуктивності та якості праці. Тому аналізування розвитку міжнародних економічних відносин України та Польщі, як важливого зовнішньоекономічного партнера, у сфері моніторингу корпоративної відповідальності підприємств є надзвичайно важливою тематикою. У першому розділі роботи здійснено огляд літературних джерел та правового поля з питань моніторингу корпоративної відповідальності та міжнародної економічної діяльності підприємств. Питання моніторингу корпоративної відповідальності у своїх працях розглядають такі вітчизняні науковці як Кузьмін О. (2018), Ворона О. (2020), Литвинченко Т.(2011) та іноземні – Скотт Ф.(2021), Тауріелло К.(2021), Крейн А. (2014), Холм Л. і Вотс Р. (2018) та інші. Корпоративна відповідальність - це інноваційна бізнес-практика, яка включає сталий розвиток у бізнес-модель компанії та, як результат, позитивно впливає на соціальні, економічні та екологічні фактори (Тауріелло К., 2021). Це відповідальність перед працівниками та засновниками підприємства щодо використання фінансових, трудових, матеріальних, енергетичних, інформаційних ресурсів, розподілу прибутків, висунення на керівні посади тощо (Кузьмін О.Є., 2018). Процес моніторингу корпоративної відповідальності є важливим елементом управлінської практики, адже корпоративна відповідальність бізнесу є невід’ємною складовою зростання прибутку, тому моніторинг цього виду відповідальності дозволяє виявити приховані важелі підвищення ефективності господарської діяльності, зазначає (Гергелі Т., 2019). Також моніторинг корпоративної відповідальності має позитивний вплив на підприємство шляхом виявлення шляхів покращення іміджу компанії, побудови бренду та мотивації працівників як складових успішного бізнесу. Більш того, він допомагає дослідити вплив компанії на її зацікавлених сторін, а також додає цінності для самої організації та гарантує її стабільне функціонування ( Джексон А., 2021). Законодавче підґрунтя України та Республіки Польща для діяльності суб’єктів підприємництва та здійснення співпраці в умовах міжнародної економічної діяльності є достатньо насиченим і регламентованим. Нормативно-правове поле є постійно оновлюваним, правова база не створює ніяких перешкод для ефективного функціонування підприємств. Не зважаючи на це, моніторинг корпоративної відповідальності компанії ускладнюється відсутністю чітких правил та норм документарного оформлення даного виду діяльності з боку державних органів влади обидвох держав, тому компаніям слід брати за основу розроблені міжнародні стандарти та рекомендації. У другому розділі роботи проведено макроекономічне аналізування міжнародних економічних відносин України та Польщі щодо моніторингу корпоративної відповідальності підприємств. Досліджено, що міжнародні економічні відносини України та Республіки Польща є значущими для кожної з держав. Польський вектор є вагомим в зовнішньоекономічній політиці України, польська ж сторона розглядає Україну як стратегічного партнера з багатьма перспективними напрямами співпраці. Польща є важливим торговельним партнером України, другим найбільшим ринком у світі для українського експорту товарів (обсяг експорту за 2020 р. склав 3,3 млрд. дол. США, що складає 6,7% від загального обсягу українського експорту) і четвертою державою за обсягами товарів, у яких імпортує Україна (обсяг імпорту у 2020 р. становив 4,09 млрд. дол. США, що складає 7,6% від загального обсягу українського імпорту), за підсумками 2020 року. Зважаючи на територіальне сусідство міжнародне економічне співробітництво України та Польщі у галузі будівництва активно розвивається: реалізуються спільні будівельні проекти, у двосторонньому порядку імпортується будівельна сировина та матеріали, відбувається обмін технологіями, направляються інвестиції у розбудову будівельного сектору. У галузі будівництва Польща зацікавлена в українській сировині, такій як металопродукція, дерево, залізна руда. За 2020 р. з України імпортовано залізо та сталь на суму 376,89 млн доларів, деревина та вироби з дерева - 234,25 млн доларів, вироби із заліза або сталі - 88,17 млн доларів. В Україну ж переважно імпортуються готові будівельні матеріали. У 2020 р. імпорт основних промислових матеріалів будівельного призначення із Польщі склав 480 млн. доларів. Зазначається, що польський будівельний сектор залежить від українських трудових мігрантів. За даними консульського відділу Посольства України у Польщі, станом на 2021 рік на території Польщі працює близько 1,5 млн українців і близько 30% з них залучено в будівництві. Щодо предмету магістерської кваліфікаційної роботи було проведено дослідження стану корпоративної відповідальності підприємств та його моніторингу в Україні та Польщі. Рівень розвитку корпоративної відповідальності є дуже схожим в Україні та Польщі. Спільним для обох держав є те, що практики корпоративної відповідальності, процес моніторингу є новими та не до кінця освоєними для бізнесу, проте протягом 2018-2020 років спостерігається динамічний приріст кількості підприємств, що запровадили корпоративну відповідальність, тих, що мають затверджену стратегію корпоративної соціальної відповідальності і здійснюють її моніторинг. Зростає рівень зайнятості і працевлаштування осіб з інвалідністю, кількість соціальних підприємств, обсяг соціальних інвестицій та підвищується індекс прозорості компаній щодо корпоративного управління та корпоративної соціальної відповідальності, що вказує на зростанням популярності корпоративної відповідальності бізнесу обох країн.