Професійні компетентності та моральні якості працівників: шляхи і засоби підвищення потенціалу управлінської системи (на прикладі Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками)

Автор: Милий Андрій Стефанович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Публічне управління та адміністрування (для державних службовців)
Інститут: Інститут адміністрування, державного управління та професійного розвитку
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Милий А.С., Яремко І.І. (керівник). Професійні компетентності та моральні якості працівників: шляхи і засоби підвищення потенціалу управлінської системи (на прикладі Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками). Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2021. Розширена анотація. В роботі узагальнено та проаналізовано теоретико-методологічні засади професійної компетентності та етики у сфері публічного управління. На підставі дослідницьких праць [1; 2] розкрито поняття і категорії у дослідженні компетентності державних службовців. У роботі досліджено основні критерії етики їх профільної діяльності, які з різних точок зору досліджені науковцями [3; 4]. Проаналізовано етичні та моральні елементи в розкритті професіоналізації державної служби. В дослідницьких працях і тематичних джерелах обґрунтовується актуальність удосконалення системного стратегічного управління персоналом та вироблення відповідних методичних підходів до формування та реалізації системи управління персоналом органів публічного управління [5; 6]. Їх у роботі досліджено в системі загальних компетенцій державних службовців, зміст і компонентні складові яких наведені в наукових публікаціях [7]. Досліджено сучасні напрямки і засоби адаптації вітчизняних стандартів державних службовців до європейських стандартів [8]. На основі опрацьованих літературних джерел обґрунтовано, що існує об’єктивна необхідність формування інтегрованої компетентності державного службовця, яка дає змогу вирішувати різні управлінські ситуації та нових управлінських завдань при вирішуванні задекларованої ідеї цивілізаційної місії держави в забезпеченні демократичного розвитку суспільства. Аргументовано, що саме в такий спосіб забезпечується багатоаспектність їх професійної діяльності. Сформулювано пропозиції щодо шляхів і напрямів розвитку стратегічної професійної компетентності та етики в системі освіти працівників організації. Об’єктом дослідження є сфера професійної компетентності та моральних якостей управлінців державної служби. Предметом дослідження є стан та передумови розвитку інституційних управлінських структур й модернізації кваліфікаційних вимог до посад державної служби внаслідок системних змін професійної діяльності. Мета дослідження є з’ясувати перспективи підвищення критеріїв етики в професійній компетентності державних службовців з визначеними напрямами модернізації кваліфікаційних вимог до їх посад та очікуваних результатів професійної діяльності. Результати дослідження. Наведено характеристику і аналіз діяльності податкової організації. Проаналізовано базові засади формування і розвитку стратегічної компетентності та етики його працівників. Обґрунтовано доцільність модернізації кваліфікаційних вимог до посад державної служби внаслідок системних змін професійної діяльності. Для розвитку персоналу досліджуваній організації пропонується в системі інтегрованої компетенції державних службовців основними все таки обрати критерій їх кваліфікації, тобто функціональні спроможності забезпечувати державно-владні повноваження. Критерій спроможності такого типу інтеграційних засад компетенції здійснювати на професійній і постійній основі з оцінкою рівня освіти і досвіду практичної реалізації кваліфікації відповідно до посадових вимог. Виходячи із профільної діяльності Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, специфіки діяльності його працівників, наведений принцип і підходи до формування інтегрованої компетенції пропонується для практичного використання досліджуваного органу державної податкової служби. Нами вважається, що використання такого типу формування інтегрованої компетенції дасть змогу забезпечити належний рівень нових аспектів кваліфікації, достатній для того, щоб гарантувати мінімальний стандарт надійності і результативності роботи. З теоретичного погляду можна дотримуватися позиції, що такий формат може стати передумовою кваліфікації побудови державної служби податкової галузі на принципі професійних якостей, створюючи при цьому легітимну базу для професійного державного управління у сфері адміністрування податків. В організації практичної діяльності рекомендується впровадження так званих забезпечувальних стратегій. Розробка і реалізація функціональних стратегій стає більш предметною, коли ці стратегії розробляють керівники структурних підрозділів. Практична дієвість сформульованих функціональних та забезпечувальних стратегій, є значно вищою, коли вони взаємопов’язані та взаємообумовлені загальною стратегією. Такі підходи до побудови різнорівневих стратегій слід вважати доцільними для Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків. Виходячи із профілю діяльності цього податкового органу та специфіки його структурних підрозділів важливим вважаємо аспекти взаємопов’язаності різних стратегій. Ключові слова: державна служба, податковий орган, професійно-етична культура, професійна компетентність. Перелік використаних літературних джерел. 1. Жулавський, А. Ю., Гордієнко, В. П., Малько, Н. О. (2020). Професійна компетентність державного службовця як фактор успішності публічного управлінця // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка, 4, 152?157. 2. Титаренко, Л. М. Роль і місце професійної компетентності кадрів управління у вирішенні проблем життєдіяльності українського суспільства. – URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/1158]. 3. Войтенко, А.Б., Якобчук, В.П., Пугачова, Н.С. (2020). Професійна етика державного службовця в контексті ефективності публічного управління. Державне управління: вдосконалення та розвиток. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/2_2020/38.pdf. 4. Сєрих, О. В. (2021). Професійна етика державних службовців: поняття, особливості. Нове українське право, 4, 104-111. 5. Білокопитов, Д.В. (2017). Розвиток взаємодії органів публічної влади з інститутами громадянського суспільства в умовах глобалізації: автореф. на здоб. наук. ст. ...кандидата наук з держ. упр-ня; 25.00.02 / Харківський регіон. ін-т держ. упр. НАДУ.– Харків, 20. 6. Ващенко, К.О. (2017). Професійна підготовка державних службовців: теорія, методологія, практика: монографія. – Іано-Франківськ: Місто НВ, 416 7. Сдобнова, А. Г. (2018). Професійна компетентність та професійна репутація як складові професійно-етичної культури державного службовця. Інвестиції: практика та досвід : Аналіз. Прогнози. Коментар, 4, 147-151 8. Програма інтеграції України до Європейського Союзу: схвалена Указом Президента України від 14.09.2000 р. № 1072/2000. – URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin /laws/main.cgi?page=16&nreg/.