Покращання швидкісних властивостей легкового автомобіля шляхом тюнінгу маховика

Автор: Климаш Андрій Романович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У сучасному автомобільному тюнінгу виділяють три основні напрями розвитку: зовнішнє оформлення кузова, модифікації салону та технічні покращення, які включають двигун, трансмісію та систему ходової частини. В сучасних умовах майже половина власників авто шукає можливість та купує не тільки привабливі аксесуари, але й деталі, елементи, вузли, щоб покращити різноманітні експлуатаційні та комфортні властивості і зробити свій транспорт унікальним. Це дозволяє виділити їхні автомобілі серед інших, надати їм особливий стиль та удосконалити їхню повсякденну роботу. Власники встановлюють на свої автомобілі вузли трансмісії, двигуна, підвіски, які відрізняються від серійних. Вдосконаленням та переобладнанням авто займаються різні люди з різними смаками та метою. Внаслідок перероблення та дообладнання автомобіль набуває не тільки притаманної індивідуальності та унікальності. Здійснення згаданих робіт не завжди має наслідком покращання безпеки руху та параметрів стійкості в різноманітних дорожніх умовах. Об’єкт дослідження — тягово-швидкісні властивості легкового автомобіля. Предмет дослідження — встановлення наслідків виконання робіт з монтажу полегшеного маховика на розгінні властивості автомобіля. Мета дослідження — вияснення наслідкових особливостей після здійснення монтажних робіт із встановлення полегшеного маховика на автомобіль з бензиновим двигуном в аспекті зміни його (автомобіля) тягово- швидкісних властивостей. У першому розділі подано класифікацію конструкцій маховиків, перелічені їх основні функції. Описані переваги та недоліки кожного виду маховиків, основні проблеми при їх експлуатації, несправності, особливості монтажу та демонтажу. Наведений орієнтовний розрахунок значень заощадження енергії при полегшенні маховика. Наголошено, що виокремлене застосування полегшеного маховика може призвести до протилежних наслідків, які очікувались від проведення цієї дії. Коротко описано, яким чином можна отримати полегшення маховика: придбанням у випадку випуску у промислових масштабах або обробленням серійного штатного маховика самотужки чи відповідними спеціалістами. Другий розділ присвячений опису супутніх робіт при тюнінгу, які часто необхідно виконувати при встановленні полегшеного маховика. Детально зосереджено увагу на комплексі заходів з перероблення елементів трансмісії, тобто зчеплення, коробки передач, головної передачі, а також складових гальмового керування, підвіски. Виконані зміни елементів автомобіля можуть бути незначними, а можуть носити кардинальний характер, ґрунтовно змінюючи його технічні характеристики. Причому найчастіше заміна таких вузлів та деталей може безпосередньо або опосередковано вплинути на ходові властивості автомобіля. Також наведено аналіз різних варіантів збільшення обертового моменту, тобто із збільшення робочого об’єму, ступеня стиску, застосування наддуву, зміни характеристики блоку керування (чіп- тюнінг), покращення газодинаміки при наповненні та очищенні циліндрів. Детально описано засоби реалізації вказаних способів, переваги та проблеми наслідків їх застосування. У третьому розділі обґрунтовано, що серед низки властивостей одне з найважливіших місць займають тягово – швидкісні (ТШВ), на які вплинуть проведені заходи із монтажу полегшеного маховика. Критеріями оцінки ТШВ є граничні (тестові) можливості автомобіля, що визначаються зовнішньою швидкісною характеристикою двигуна. Розглянуті і порівняні параметри залежно від швидкості руху автомобіля, що відображають або безпосередньо впливають на зміну його розгінних властивостей із серійним та полегшеним маховиком. У результаті зазнали змін: 1) пришвидшення автомобіля; 2) тривалість та шлях розгону до швидкості 100 км/год. Розглядали легковий автомобіль класу M2. Проведені аналітичні розрахунки показують, що перелічені заходи сприяють збільшенню пришвидшення до 6 - 12 % на нижчих передачах, зменшення тривалості і шляху розгону на від 4 до 11 %. Ключові слова: спортивний тюнінг, зовнішня швидкісна характеристика; динамічний чинник; пришвидшення автомобіля; тривалість (час) і шлях розгону.