Закономірності зміни швидкості транспортних потоків на ділянці вул. Богдана Хмельницького у місті Львові
Автор: Яремко Юрій Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Важливо пам’ятати, що дорожнє середовище (тобто загальні принципи руху, менталітет водіїв, різноманітні неофіційні правила) сформувалося давно до того, як окремий водій отримав водійські права та сів за кермо. Наприклад, якщо ви поїдете в який-небудь маленький містечко, то, як правило, швидкість руху там невелика - люди рухаються непоспішно, рівномірно, зазвичай утворивши один ряд. У великих же містах швидкість руху зовсім інша - тут всі поспішають, на дорогах у одному напрямку рухаються відразу кілька потоків. Саме тому, щоб навчитися (це можна називати різними словами) вливатися в рух та відчувати цей потік, краще всього, що може зробити водій, - це рухатися зі швидкістю потоку. Найчастіше саме потік вказує вихід з багатьох дорожніх ситуацій. Спочатку просто копіюйте потік - саме потік, а не окремий автомобіль[1]. Один з найважливіших принципів руху в потоці, на мій погляд, - це принцип уникнення небезпечного зближення. Якщо ми ставимо перед собою завдання не в’їхати ні в кого і ні в що, то, в принципі, ми допускаємо думку, що можемо, загалом, досить близько до когось чи чогось підійти і навіть рухатися на досить небезпечній відстані. У випадку, коли така відстань буде мінімальною, найменша неточність з нашого боку або не зовсім зрозумілі дії з боку іншого водія можуть призвести до того, що відбудеться те саме доторкання. Відповідно, чим більша відстань буде між нашим автомобілем і потенційно небезпечним об’єктом, тим більше часу буде для того, щоб не допустити того самого небезпечного зіткнення, коли для запобігання ДТП від нас знадобиться застосування максимальної уваги, вмінь і навичок. Таким чином, думка про уникнення доторкання автомобілів і інших об’єктів є саме тією самою недостатньою лінією оборони, а уникнення небезпечного зближення - саме те, що дозволить вам вчасно помітити небезпеку, згрупувати сили, сконцентруватися і уникнути зіткнення[2]. При русі в межах міста важливо пам’ятати, що максимальна швидкість, з якою можна рухатися на таких ділянках, становить 50 кілометрів на годину. Звичайно, є винятки з цього правила. Наприклад, коли автомобіль рухається в районі житлових зон або місць з активним пішохідним рухом, його швидкість не повинна перевищувати 20 кілометрів на годину. Це правило прийнято для забезпечення максимальної безпеки всіх учасників дорожнього руху. Максимальна швидкість, дозволена законом, становить 90 кілометрів на годину в районах поза населеними пунктами. Якщо на дорозі є розділювальна смуга, дозволено рухатися зі швидкістю до 110 кілометрів на годину. У разі, коли дорога позначена спеціальними знаками і має розмітку - до 130 кілометрів на годину[3]. Проаналізовано наявні закономірності формування транспортних потоків у процесі макромоделювання. Виявлено, що цей підхід ґрунтується на встановленні взаємозв’язку між характеристиками транспортного потоку, який можна визначити за допомогою експериментальних даних, аналізу граничних умов та фізичних аналогій. Зазначені закономірності можуть бути використані для подальшого моделювання основних характеристик транспортних потоків[4]. Процес формування транспортних потоків є результатом функціонування транспортних систем найбільших міст. Транспортний потік складається із сукупності кореспонденцій транспортних засобів, які рухаються одним і тим самим шляхом, закономірності формування яких підпорядковуються певним правилам і можуть бути формалізовані[5]. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проведено аналіз літературних джерел щодо формування потоку; 2) проаналізовано дорожні ділянки та чинники котрі впливають на швидкість руху; 4) визначено основні швидкісні показники для більш чіткого розуміння; 5) побудовані гістограми та теоретичні криві, для більшого розуміння та оцінки показників швидкості. Отримані результати дозволили сформулювати певні рекомендації для збільшення швидкості на досліджуваних ділянках. Ключові слова: транспорт, транспортні потоки, формування транспортних потоків, швидкість руху, зміна швидкості. Перелік використаних літературних джерел. 1. A. Khisty, C. Lall, and B. Kent, "Transportation Engineering: An Introduction," Prentice Hall, 2003. 2. N. H. Gartner, C. J. Messer, and A. K. Rathi, "Traffic Flow Theory: A State-of-the-Art Report," Transportation Research Board, 2005. 3. M. Papageorgiou, "Applications of Automatic Control Concepts to Traffic Flow Modeling and Control," Springer-Verlag, 1983. 4. D. L. Gerlough and M. J. Huber, "Traffic Flow Theory: A Monograph," Transportation Research Board, 1975. 5. M. Treiber and A. Kesting, "Traffic Flow Dynamics: Data, Models and Simulation," Springer, 2013.