Вплив виділеної смуги руху для громадського транспорту по вул. Липинського (від вул. Миколайчука до вул. Замарстинівська) на показники транспортного потоку
Автор: Смачило Юрій Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У щільних міських умовах обмежена площа території для забезпечення потрібної пропускної здатності перехрестя є фактором. Існує багато методів для вирішення цих проблем, проте вибір оптимального рішення в кожному конкретному випадку є завданням складним. Транспортна система має випадковий характер, тому немає універсальних шаблонів чи жорстких правил. Впровадження світлофорного регулювання змінює рух транспорту, змушуючи його рухатися у групах, що дозволяє описати рух за певними законами [1-2]. Але світлофорне регулювання, в більшості випадків, призводить до збільшення затримок на перехрестях. У такій ситуації прогресивним вирішенням може бути координоване регулювання на основних магістральних напрямках вулично-дорожньої мережі [3]. Теорія організації дорожнього руху досить добре досліджена і впроваджена у багатьох містах світу, особливо стосовно координованого регулювання. Проте на практиці виявлено, що в кожному окремому випадку існують унікальні особливості, які потрібно враховувати при розробці координованої системи регулювання [4-5]. Об’єкт дослідження – регульовані перехрестя на ділянці вул. Липинського (від вул. Миколайчука до вул. Замарстинівська). Предмет дослідження – дослідження ефективності функціонування виділеної смуги руху громадського транспорту на ділянці вул. Липинського Мета роботи – підвищення якості транспортного обслуговування населення шляхом розробки та практичного використання методики оцінки ефективності створення виділених смуг для міського громадського пасажирського транспорту Завдання дослідження: 1. Провести факторний аналіз та визначити найбільш значущі чинники, що впливають на параметри транспортного потоку при створенні виділених смуг для громадського транспорту; 2. Встановити залежності швидкості та часу затримки індивідуального та громадського транспорту від тривалості світлофорного циклу регулювання; 3. Розробити методику визначення оптимальних параметрів виділеної смуги за різної інтенсивності руху індивідуального та громадського транспорту На основі поточних потоків розроблено віртуальну модель, яка дозволяє передбачати майбутні зміни, планувати й аналізувати відведені смуги для громадського транспорту, порівнювати затримки руху та час подорожі по головних напрямках, поліпшувати якість подорожей для пасажирів і водіїв, підвищувати продуктивність вулично-дорожньої мережі. На кожному світлофорі, враховуючи результати наукових досліджень, удосконалено режим роботи. Для визначення ефективності світлофорного регулювання порівняли модельований рух транспорту в стані «до» (з виділеною смугою для громадського транспорту) та «після». Кількість транспортних засобів, які зупинялися на заборонний сигнал світлофора під час проектного регулювання, зменшилася порівняно з існуючим режимом. Це пояснюється тим, що під час проектного регулювання автомобілі, які наближаються до сусіднього перехрестя, не чекають на включення зеленого світла (рух у напрямку сходу). Загальна кількість автомобілів, які зупинилися при координованому регулюванні, зменшилася на 11% в порівнянні з існуючим режимом руху. Постійне відстеження швидкості руху на головних напрямках, де запроваджено системи координованого світлофорного регулювання, дозволяє зменшити затори, підвищити безпеку на дорозі, що призводить до покращення ефективності транспортної системи. Ключові слова – регульовані перехрестя, тривалість циклу, довжини черги, координоване регулювання, швидкість руху. Перелік використаних літературних джерел. 1. Організація та регулювання дорожнього руху: підручник / За заг. ред. В. П. Поліщука; О. О. Бакуліч, О. П. Дзюба, В. І. Єресов та ін. – К. : Знання України, 2012. – 467 с. 2. Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху: кн. 4 / [Е. В. Гаврилов, В. К. Доля О. Т. Лановий, В. П. Поліщук та ін. ]; за заг. ред. М. Ф. Дмитриченка. – К.: Знання України, 2005. – 452 с. 3. Павлова І. О. Дослідження складових транспортного потоку на вулично–дорожній мережі міста / І. О. Павлова, І. С. Мурований // Міжвузівський збірник «Наукові нотатки». – Луцьк, 2011. – № 32. – с. 295 – 302. 4. Лобашов О. О. Моделювання впливу мережі паркування на транспортні потоки в містах / О. О. Лобашов. – Х. : ХНАМГ, 2010. – 170 с. 5. Поліщук В. П. Теорія транспортного потоку : методи та моделі організації дорожнього руху / В. П. Поліщук, О. П. Дзюба. – К. : Знання України, 2008. – 175 с.