Дослідження впливу руху громадського транспорту на рівень шумового забруднення магістральних вулиць районного значення

Автор: Шевчик Тарас Іванович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Тенденція сталого розвитку міст почала розвиватися ще у 80-х роках минулого століття в певних європейських країнах. Це час, коли певні міста та агломерації дійшли до усвідомлення, що масова автомобілізація, поряд з тим, що покращує мобільність міських мешканців, негативно впливає на навколишнє середовище. Цей вплив зростає і в цей час. Серед них найбільшою вважається збільшення викидів відпрацьованих газів, що має позитивний тренд не лише через кількість автомобілів, але й шкідливі для довкілля режими роботи двигунів при значних простоях у чергах та транспортних заторах. Відповідно до цього, приймаються стратегії і плани, які передбачають зменшення рівня автомобілекористування та використання альтернативних видів пересування містом [1-2]. В цей жеш час, досить часто упускається проблема акустичного забруднення міського середовища, яке здійснює хоч менший, проте відчутний вплив на якість та комфорт життя міських мешканців. В процесі переходу від автомобілів як основних засобів пересування містом до громадського транспорту, в середньостроковій перспективі, необхідним буде вирішення екологічних проблем, які створюються транспортними засобами, призначених для масового перевезення пасажирів. В загальному, огляд проблеми та отриманих станом на цей час результатів можна розділити на три частини. Перша – це основні закономірності зміни рівня шуму в міському середовищі та розрахункові показники, які є передбаченими чинними нормативними документами. Друга – загальноприйняті допустимі рівні акустичного забруднення урбанізованих просторів, а також межі їх відхилення [3]. Третя – актуальні в цей час методи боротьби з надлишковим акустичним навантаженням. Ґрунтовний огляд цих питань надасть повне розуміння проблеми, яка вирішується в цій статті та коректну постановку мети та завдань досліджень. В загальному, акустичне навантаження в житловій забудові на 60-80% генерується транспортними потоками, а не стаціонарними джерелами шумового забруднення [4]. Транспортний шум є одним з найбільш небезпечних параметричних забруднень навколишнього середовища. Його негативний вплив на якість життя мешканців а також стан їхнього здоров’я є досить значним, що неодноразово доведено фахівцями в галузі медицини [5]. Об’єкт дослідження – ділянки магістральних вулиць районного значення. Предмет дослідження – закономірності зміни шуму, який генерується громадським транспортом за різних швидкостей на інакших типах дорожнього покриття. Мета дослідження: визначення особливостей генерації шуму у різних за складом транспортних потоках при зміні швидкостей руху, як на бруківці так і при русі асфальтобетонним покриттям. Результати дослідження, отримані в цій роботі вказують на те, що склад транспортного потоку не завжди є визначальним чинником при акустичному розрахунку, оскільки важливу роль відіграють як швидкості руху так і тип покриття. Встановлено, що при русі транспортних потоків бруківкою, різниця в генерованому шумі у різних за складом транспортних потоках не перевищує 3%, що спонукає до перегляду актуальних на цей час нормативів щодо акустичного розрахунку в транспортному плануванні міст. Ключові слова – магістральні вулиці, громадський транспорт, шумове забруднення, джерело шуму, дорожнє покриття. Перелік використаних літературних джерел. 1. Zakhyst terytorii budynkiv i sporud vid shumu [Protection of territories, buildings and structures from noise]. (2013). DBN ISO V.1.1-31:2013 from 01th June 2014. Kyiv: Ministry of Regional Development (in Ukrainian) 2. Vplyv transportu na ekolohiyu mista. Analiz ta stratehiyi dlya Ukrayiny [The influence of transport on ecology of the city. Analysis and strategies for Ukraine]. Retrieved from https://ucn.org.ua/wp-content/uploads/2017/02/transport-ukr4_small.pdf (in Ukrainian) 3. Morillas, J., Gozalo, G., Gonzalez, D., Moraga, P., & Vilchez-Gomez, R. (2018). Noise Pollution and Urban Planning. Current Pollution Reports, 4(3), 208-219. doi: 10.1007/s40726-018-0095-7 (in English) 4. Hurenkova O. (2018). Mozhlyvi shlyakhy vyrishennya ekolohichnykh problem mis?koho transportu [Possible ways to solve environmental problems of urban transport]. Visnyk Skhidnoukrayins?koho Natsional?noho Universytetu imeni Volodymyra Dalya [Bulletin of the Eastern Ukrainian National University named after Volodymyr Dal], Number 1 (242), 45–49. (in Ukrainian) 5. Lezhneva O. (2017). Ekologichna otsinka tranportnoho shumu na vulychno-dorozhniy merezhi mista [Eviromental assesment of traffic noise on the urban road network]. Visnyk HNADU [Bulletin of KNARU], Volume 77, 87–94. (in Ukrainian)