Обґрунтування параметрів виробничо-технічної бази СТО легкових автомобілів з використанням теорії ймовірностей
Автор: Доманський Андрій Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: У вступі обґрунтовано актуальність теми, встановлено зв’язок роботи з науковими програмами, планами і темами, сформульовано мету та визначено основні завдання дослідження, охарактеризовано об’єкт, предмет і методи дослідження, розкрито сутність наукової новизни та практичне значення результатів дослідження. У першому розділі розглядається сучасний стан виробничих структур з обслуговування та ремонту автомобілів та тенденції їх розвитку. Внаслідок змін на автомобільному транспорті існуюча структура технічного обслуговування та ремонту рухомого складу на сучасному етапі не відповідає вимогам ефективної та безпечної експлуатації транспортних засобів та потребує значних капітальних та експлуатаційних витрат. Це зумовлює розробку принципово нових підходів до формування та розвитку виробничої інфраструктури автомобільного транспорту, у тому числі до формування структури виробничих підрозділів з технічного обслуговування (ТО) та ремонту рухомого складу СТО. З метою забезпечення конкурентоспроможності на ринку транспортних послуг структура виробничих підрозділів підприємств має бути різною для СТО малої, середньої та великої потужності та визначатися обсягами технічного обслуговування та ремонту автомобілів. У другому розділі з’ясовано складові та взаємозв’язок чинників, які впливають на функціонування СТО. Встановлено, що на початковому етапі роботи СТО найважливішим чинником є попит на послуги автосервісу з боку автовласників. Розроблено математичну модель процесів технічного обслуговування та ремонту автомобілів, що дає можливість врахувати специфіку управління спеціалізацією постів технічного обслуговування та ремонту. Випадкова зміна чинників, які впливають на досліджувані параметри, визначила вибір методу дослідження, а саме основні положення вибіркового методу дослідження та оцінку точності отриманих результатів. Запропоновано нову узагальнену модель процесу технічного обслуговування та ремонту автотранспортного засобу СТО. Модель розглядає широкий спектр чинників сучасного підприємства як скоадової автомобільного транспорту. Поставлена задача вирішується шляхом застосування математичних моделей теорії надійності та масового обслуговування. Підприємство з ТО і ремонту автомоблів розглядається як відкрита система з чергою, яка відноситься до підприємства в режимі реального часу. Для аналізу технічного обслуговування транспортного засобу як випадкового процесу з дискретними станами пропонується геометрична схема, що представляє можливі стани виробничої бази та його можливі переходи. Перехідний стан є дискретним, але у випадковий момент часу. Ефективність виробничої бази в часі розглядається як система безперервного часу та дискретного стану. Виходячи з теорії марковських випадкових процесів, для характеристики функціонування об’єктів виробничої бази застосовано метод середньої динаміки. Знаючи про можливу продуктивність виробничої бази, можна імітувати функціонування групи з будь-якої кількості постів ТО і ПР. Математичний апарат, який розглядається в даному дослідженні, може бути використаний як на початковому етапі при створенні станцій технічного обслуговування автомобілів, так і для оптимізації потужностей автосервісу за різних форм конкуренції. Об’єкт досліджень. Виробничо-технічна база типової СТО. Предмет досліджень: Закономірність зміни параметрів, які визначають розмір виробничо-технічної бази, тобто оптимальну кількість: постів зон ТО і ПР, обладнання виробничих відділень та місць зберігання на складах СТО. Мета дослідження. Метою роботи є підвищення експлуатаційної надійності транспортних засобів шляхом своєчасного виконання ТО та ремонту на основі статистичних даних звернень власників АТЗ типової СТО. Результати досліджень. Обґрунтовано закони розподілів трудомісткості добових обсягів робіт з ТО та ПР на основі статистики звернень власників автомобілів. Виконано моделювання засобами теорії систем масового обслуговування для обґрунтування: закріплення черги за постами ТО та ПР, кількості постів зберігання агрегатів на складі СТО, а також оптимальної взаємодії між відділеннями та постами підрозділів ТО та ремонту. Ключові слова. Автомобіль, станція технічного обслуговування, пуассонівський потік, теорія систем масового обслуговування, закони розподілу, технічне обслуговування, поточний ремонт.