Вдосконалення організації перевезень на трамвайному маршруті №4 у місті Львові з урахуванням особливостей руху

Автор: Пазюк Мар'ян Любомирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Трамваї є дуже ефективними користувачами дорожнього простору у містах. Обґрунтування управління дорожнім рухом на трамвайних маршрутах полягають у наданні пріоритету ефективним транспортним засобам, таким як трамваї над приватними автомобілями. Для впровадження трамвайної лінії у щільному міському середовищі є життєво важливим для функціонування міських територій. Хоча кількість аварій за участю трамваїв порівняно дуже обмежена щодо загальної кількості дорожньо-транспортних пригод, наслідки трамвайних аварій дуже серйозні, особливо коли наїжджають на пішоходів. Вдосконалення організації перевезень на трамвайному маршруті вимагає нових технології електропостачання, наприклад, систем без контактної мережі [1]. Створення належних умов для стабільного функціонування вулично-дорожньої мережі є ключовим завданням для покращення її транспортно-експлуатаційних характеристик. Основними вимогами до роботи ВДМ у містах є мінімізація часових, економічних і матеріальних витрат, підвищення рівня безпеки для учасників руху та забезпечення комфорту і зручності під час пересування. Проте постійний ріст інтенсивності транспортного потоку і завантаженість міської мережі суттєво впливають на її ефективність використання [2]. Стале міське планування полягає в тому, що це шанс покращити або принаймні не погіршити рівень життя в мегаполісі, де вулиці, переповнені автомобілями, роблять міста менш привабливими не лише для мешканців, а й для відвідувачів та інвесторів. Час втрати, а заторові ситуації спричиняють великі втрати часу, а також проблеми з навколишнім середовищем із вищими викидами та шумом. Досягнення сталого зростання міста потребує повної координації політики транспорту та просторового планування громадського транспорту [3]. Основними групами заходів для стимулювання сталого міського розвитку є: розвиток міста вздовж основних міських транспортних коридорів з магістральними дорогами, підвищення якості обслуговування та багатофункціональності використання тиреторії міста та обмеження використання автомобілів у центральній частині міст. Для того, щоб зменшити вплив трамвайного парку на інших учасників дорожнього руху, слід підвищити пропускну спроможність міських вулиць, це дозволить уникнути черг на ділянках вулиць та несприятливої поведінки водіїв на перехрестях і в зоні зупинок громадського транспорту [4]. Встановлення ефективного розкладу руху необхідне для забезпечення кращого управління трамвайним парком забезпечення сталої мобільності мешканців міст. Це рішення не може бути реалізоване без балансу між пропозицією трамваїв (місткістю або кількістю пропонованих трамваїв) та попитом пасажирів. Для вдосконалення функціонування міського громадського транспорту, необхідно використовувати розумні транспортні системи, які стають все більш важливими в мінливому середовищі, особливо в світлі високого рівня розвитку інформаційних технологій і надзвичайно динамічного середовища, такого як пандемія COVID-19 або наслідки військових дій. Розумні транспортні системи використовують технології для підвищення ефективності, безпеки та стійкості транспортних мереж [5]. Для вдосконалення організації руху перевезень на трамвайних маршрутах потрібно включати широкий спектр технологій, таких як датчики, аналітика даних, штучний інтелект і комунікаційні мережі замість традиційних підходів. Це дозволить створити надійний транспорт, що дасть змогу оцінювати рівень безпеки пасажирського транспорту через врахування особливостей руху пасажирського транспорту з точки зору характеристик транспортного потоку. У даній роботі проведено натурні дослідження пасажиропотоків на всій протяжності маршруту у прямому і зворотному напрямках, проаналізовано існуючі зупинки громадського транспорту, основні точки генерації пасажирів вздовж маршруту. Визначено найбільш складні ділянки вуличної мережі, які здійснюють вплив на тривалість руху трамваїв та загальний розклад руху на маршруті у різні періоди курсування. Аналіз умов руху на маршруті вказує, що з наближенням до центральної частини міста зростає тривалість руху та суттєво падає швидкість сполучення пасажирів, що повязано із значною інтенсивністю руху на мережі і тим що трамвайні вагони рухаються у загальному потоці транспорту. Об’єкт дослідження – є міська вулична мережа курсування трамвайного маршруту №4. Предмет дослідження – дослідження умов руху та особливостей руху трамваїв на маршруті №4. Мета дослідження: дослідження швидкості сполучення і тривалості руху трамвайних вагонів на маршруті. В результаті виконаних досліджень та встановлених умов руху на маршруті визначено ділянки та підходи до перехрестя, які створюють суттєві затримки руху, особливо у центральній частині міста. Ключові слова – трамвайні вагони, вулична мережа, транспортний потік, швидкість сполучення, умови руху. Література 1. Khelf, M. & Boukebbab, S. The effect of vibration inside the Constantine’s tramway on the comfort of passengers. In: Proceedings of the 23rd International Conference Vibroengineering. Istanbul, Turkey. 2016. P. 33-38. 2. Christian, M.M. & Kupferschmid, J. & Schwertner, M. & et al. Tram Safety in Mixed Traffc. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. 2016. No. 2540. P. 125-137. 3. Farooq, D. & Moslem, S. Evaluation and Ranking of Driver Behavior Factors Related to Road Safety by Applying Analytic Network Process. Periodica Polytechnica Transportation Engineering. 2020. Vol. 48. No. 2. P. 189-195. 4. Roy, R., Saha, P. Analysis of vehicle-type-specific headways on two-lane roads with mixed traffic (2020) Transport, 35 (6), pp. 588-604 5. Traffic flow dynamics: Data, models and simulation. (2013) Traffic Flow Dynamics: Data, Models and Simulation, pp. 1-503. Pazjuk M.L., Boikiv M.V. (supervisor). Improvement of transportation organization on tram route №4 in Lviv considering traffic feature. - Master’s thesis. Lviv Polytechnic National University, Lviv, 2024.