Забезпечення надійності автомобільних склоочисників шляхом оптимізації навантажувальних режимів їх роботи
Автор: Костюченко Євгеній Олександрович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В роботі розглянуто будову та принцип роботи автомобільних склоочисників. Наведено призначення та принцип роботи автомобільних склоочисників. Розглянуто особливості їх конструкції, застосування, схеми розташування та роботи. Наведено вплив склоочисників на безпеку експлуатації автомобілів. Описано режими функціонування системи склоочищення, вплив конструкції на умови експлуатації автомобілів. Наведено заходи з покращення якості очищення під час експлуатації автомобілів. Розглянуто електромеханічний привод склоочисників в якості класичної мехатронної системи автомобіля. Виконано дослідження навантажувальних режимів роботи склоочисників автомобілів. Виконано пошук вихідних даних для проведення теоретичних досліджень. За допомогою методу планів швидкостей та прискорень виконано розрахунок кінематичних та динамічних параметрів механізму приводу склоочисників. Проведено розрахунки швидкостей та прискорень основних точок механізму привода склоочисників для трьох положень механізму: початкового, середнього та положення механізму в кінцевій точці руху. Досліджувались частоти обертання електромотора привода механізму 40 об/хв та 80 об/хв, які відповідають першій та другій швидкості роботи склоочисників. Також зі швидкістю 40 об/хв працює переривчастий режим, коли механізм здійснює один оберт з паузою у декілька секунд. Дослідженнями підтверджено, що під час роботи механізму з частотою 40 об/хв швидкості усіх точок механізму будуть удвічі нижчими, ніж для швидкості 80 об/хв, а прискорення і зусилля зменшуються у 4 рази. Аналіз проведених розрахунків показує, що найбільші прискорення та зусилля на щітки склоочисника будуть діяти на початку руху та у кінцевій фазі руху. У проміжних положеннях на щітку будуть діяти вдвічі менші зусилля. Зусилля притиску щітки в 20 Н дозволяє отримати задовільний розподіл навантаження по всій довжині щітки. Під час руху автомобіля на високих швидкостях до притискного зусилля додаються сили притиску від опору повітря, що у разі значного дощу покращить видалення опадів з лобового скла. Об’єкт дослідження: механізми склоочищення автомобілів. Предмет дослідження: режими роботи та навантаження елементів приводів склоочисників автомобілів. Мета дослідження: провести аналіз навантажувальних режимів роботи елементів приводу склоочисників автомобілів. Ключові слова – склоочисник, електромотор, навантажувальні режими, . Перелік використаних літературних джерел: 1. Куканов А. М. Дослідження впливу хімічного оброблення резинових стрічок на величину моменту тертя щіток склоочисників/А. М. Куканов, Я. В. Воробков// Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. 2022. Вип. 6(37), ч.І. с. 160-171. 2. Голенко К., Войчишин Ю., Свідерський В., & Клипко О. (2023). Моделювання поведінки склоочисника під час контакту з криволінійною поверхнею, фактори впливу набезпеку водіння. /СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ,1(20), 126-136. https://doi.org/10.36910/automash.v1i20.1041