Визначення середньої швидкості руху та довжини черги перед перехрестям з використанням методів моделювання

Автор: Їжак Андрій Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Метою роботи було визначення, як умови руху впливають на зміну довжини автомобільних черг (особливо на складних регульованих перехрестях у Львові). На довжину черги автомобілів перед перехрестям впливають різні фактори. В основному він включає: тривалість зеленого світла (дозволеного сигналу) в загальній тривалості світлофорного циклу, склад і інтенсивність транспортного потоку, параметри перехрестя і стан дорожнього покриття. Швидкість - найважливіший параметр транспортного потоку. Він має найбільший вплив на безпеку руху та визначає продуктивність руху. Об’єктом дослідження є перехрестя вулиць Шевченка-Ярослава Мудрого-Пстрака та перехрестя вулиць Шевченка-Левандівської. На кожному перехресті було проведено натурне дослідження та зібрано основні показники: інтенсивність руху, склад руху, щільність та швидкість. Для визначення впливу нерівності дорожнього покриття на показники транспортного потоку було обрано перехрестя з незадовільним дорожнім станом в основному напрямку. Предметом дослідження є зміна довжини черги та швидкості транспортних засобів перед та в зоні регульованого перехрестя в залежності від ступеня нерівностей дорожнього покриття. Методи дослідження. Теорія ймовірностей і математична статистика. Використано програмний продукт для моделювання VISSIM, щоб вивчати контрольовані перехрестя та визначати довжину черги та швидкість транспортних засобів. Досліджено, як впливають умови руху на зміну довжини черги автомобілів (особливо на складних регульованих перехрестях міста Львова). На довжину черги автомобілів перед перехрестям діють багато чинників. Серед основних можна відзначити: тривалість зеленого (дозвільного сигналу) у загальній тривалості світлофорного циклу, склад транспортного потоку, інтенсивність, параметри перехрестя та стан дорожнього покриття. Швидкість є найважливішим параметром для транспортного потоку. Найбільше впливає на безпеку руху і визначає продуктивність дорожнього руху. Для того, щоб визначити вплив нерівності дорожнього покриття на показники транспортного потоку, компютерні дослідження проводились на основі проведених натурних досліджень на перехресті вулиць Шевченка – Ярослава Мудрого – Пстрака. Ще одне перехрестя, що розглядається в даній роботі як об’єкт дослідження, є перехрестя вулиць Шевченка – Левандівська. Досліджено зміну швидкості транспортного потоку по головному напрямку на перехрестях за різних умов. На основі натурних досліджень було змодельоване у програмному середовищі « PTV VISSIM» перехрестя вулиць Шевченка – Ярослава Мудрого – Пстрака за нерегульованого та регульованого стану та перехрестя вулиць Шевченка – Левандівська за регульованого та нерегульованого стану. Отримані результати відображають зміну швидкості руху транспортного потоку по головному напрямку вулиці Шевченка. Незадовільний стан дорожнього покриття спостерігається по усій вулиці. Проте в самій зоні перехрестя стан дорожнього покриття є найгіршим. Що і показує графік зміни швидкості руху за існуючого стану. Так як швидкості руху по смугах не змінюються, то подальші дослідження проводились лише по одній смузі руху на кожному із варіантів організації дорожнього руху перехрестя. На основі даних висновків побудовано графіки зміни швидкості руху по головному напрямку вулиці Шевченка на перехресті вулиць Шевченка – Ярослава Мудрого – Пстарка. Аналогічні розрахунки проведемо по головному напрямку перехрестя вулиць Шевченка – Левандівська. Результати отриманих швидкостей руху транспортних потоків для різного способу регулювання отримано шляхом моделювання у програмі VISSIM. І на останньому етапі досліджено зміну кількості зупинених автомобілів на підходах до перехрестя у кожному із варіантів. У даному дослідженні нерівність дорожнього покриття має суттєвий вплив на кількість автомобілів, котрі хоча б один раз зупинились. На нерегульованому перехресті при незадовільному дорожньому покритті середня довжина черги є в 5 раз більшою ніж при задовільному стані дорожнього покриття. На регульованому перехресті цей показник є вдвічі більшим. Якщо розглядати максимальну довжину черги, то на нерегульованому перехресті при незадовільному дорожньому покритті цей показник є в 3 рази більшим ніж при задовільному стані дорожнього покриття. На регульованому перехресті цей показник є в 1,5 раз більшим. Аналогічно і для кількості автомобілів, котрі хоча б один раз зупинились. Ключові слова – показники транспортного потоку, перехрестя, дорожній рух, швидкість. Перелік використаних літературних джерел. 1. Павлова І. О. Дослідження складових транспортного потоку на вулично-дорожній мережі міста / І. О. Павлова, І. С. Мурований // Міжвузівський збірник «Наукові нотатки». – Луцьк, 2011. – № 32. – с. 295 – 302. 2. Ройко Ю.Я. Організація дорожнього руху: Методичні вказівки до виконання практичних робіт. / Ю.Я. Ройко, В.В. Ковалишин. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2012. – 34 с. 3. Поліщук В. П. Організація та регулювання дорожнього руху: Підручник / В. П. Поліщук, О. О. Бакуліч, О. П. Дзюба, В. І. Єресов, О. В. Красільнікова, О.В.Христенко. – К.: Знання України, 2012. – 467 с. 4. Особливості режиму руху транспортного потоку на перетинах міських магістралей в різних рівнях [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: https://bespalov.me/2012/04/10/osobennosti-reghima-dvigheniya-transporta/ 5. Беспалов Д. Моделювання транспортного потоку на перетинах в різних рівнях [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://bespalov.me/2014/01/08/modelyuvannya-transportPTV VISSIM 8 6. Організація та регулювання дорожнього руху: підручник / [О.О. Бакуліч, О.П. Дзюба, В.І. Єресов та ін.]; за заг. ред. В.П. Поліщука. – К.: Знання України, 2012. – 467 с.