Дослідження комфортності поїздок пасажирів на трамвайних маршрутах у м. Львові
Автор: Пронько Олег Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Комфортність поїздок у міському трамвайному транспорті є ключовим чинником, що впливає на задоволеність пасажирів та ефективність громадського транспорту загалом. У сучасних дослідженнях комфорт розглядається як багатогранне поняття, яке охоплює фізичні, психологічні та організаційні аспекти. Згідно з дослідженням Roncoli та співавт. [1], одним із важливих факторів є уникнення перевантаження трамваїв, що стало особливо актуальним у постпандемічний період. Вони запропонували метод оцінки комфортності на основі неповних даних автоматичного підрахунку пасажирів, що дозволяє оперативно виявляти проблемні ділянки маршрутів. Інше дослідження, проведене Wawryszczuk та ін. [2], акцентує увагу на впливі вібрацій, температурного режиму та освітлення на комфорт пасажирів у метро. Вони виявили, що горизонтальні вібрації мають значний вплив на зниження рівня комфортності, що може бути релевантним і для трамвайного транспорту. Крім того, дослідження Kokalan та Tutan [3] розробили шкалу задоволеності пасажирів громадським транспортом, яка враховує такі аспекти, як комфорт, безпека, доступність та вартість проїзду. Ця шкала може бути адаптована для оцінки трамвайних маршрутів у Львові. У контексті технічних аспектів, дослідження, представлене на конференції IAVSD 2023 [4], виявило, що аномальна комфортність поїздок у низькопідлогових трамваях може бути спричинена великою амплітудою нерівностей колії та низькою еквівалентною конічністю контакту колеса з рейкою. Вони запропонували технічні заходи для покращення комфортності, такі як зменшення жорсткості вторинної підвіски та модифікація конструкційних параметрів вагонів. Таким чином, аналіз сучасної літератури свідчить про необхідність комплексного підходу до оцінки комфортності поїздок у трамвайному транспорті, що враховує як технічні, так і суб’єктивні чинники. Це особливо актуально для міст з розвиненою трамвайною мережею, таких як Львів, де результати таких досліджень можуть сприяти покращенню якості обслуговування пасажирів. Об’єкт дослідження – процес надання транспортних послуг пасажирам міського електричного транспорту (трамвая) у місті Львові. Предмет дослідження – показники комфортності пасажирських перевезень на трамвайних маршрутах Львова, зокрема фактори, що впливають на суб’єктивне та об’єктивне сприйняття комфорту пасажирами.. Мета дослідження: аналіз та оцінка рівня комфортності поїздок на трамвайних маршрутах у м. Львові з метою виявлення факторів, що знижують якість перевезень, та розроблення рекомендацій щодо її покращення. Ключові слова – громадський транспорт, комфортність, анкетування, маршрути. Перелік використаних літературних джерел: 1. Roncoli, C., Chandakas, E., & Kaparias, I. (2023). Estimating on-board passenger comfort in public transport vehicles using incomplete automatic passenger counting data. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 146, 103963. https://doi.org/10.1016/j.trc.2022.103963PMC+1ScienceDirect+1 2. Wawryszczuk, R., Kardas-Cinal, E., Lejk, J., & Sokolowski, M. (2023). Methods of Passenger Ride Comfort Evaluation—Tests for Metro Cars. Sensors, 23(12), 5741. https://doi.org/10.3390/s23125741MDPI 3. Kokalan, O., & Tutan, A. (2021). Passenger Satisfaction Scale for Public Transportation. Transportation Research Record, 2675(3), 1–10. https://doi.org/10.1177/0361198120961382SAGE Journals 4. Zhang, Y., Liu, X., & Wang, J. (2024). Research on the Causes and Countermeasures of Abnormal Riding Comfort of Tram. In Advances in Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks III (pp. 172–184). https://doi.org/10.1007/978-3-031-66971-2_19