Аналіз впливу зупинок громадського транспорту на затримки транспортного потоку
Автор: Полянчикова Валерія Дмитрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Перехід до ринкової економіки призвів до суттєвих змін у структурі пасажирських перевезень, які з часом адаптувалися до нових економічних умов. Зокрема, громадський транспорт став основним засобом пересування, що призвело до ряду значних змін у транспортній системі [1–2]: – зростання різноманітності транспортних засобів, що використовуються для перевезень, завдяки появі нових типів автобусів, тролейбусів та маршруток різної місткості; – формування нових маршрутів, що мають високу частоту руху, завдяки використанню автобусів різних розмірів, що дозволяє забезпечити ефективніше перевезення пасажирів у різні години доби; – збільшення кількості маршрутів, що, в свою чергу, спричинило перевищення дозволеної інтенсивності руху на окремих ділянках вуличнодорожньої мережі. Це перевантаження не відповідає нормам містобудування та вимогам техніки безпеки, що призводить до погіршення ситуації на дорогах; – порушення встановлених графіків руху транспорту через неорганізованість на деяких маршрутах та навіть відмову від диспетчерської системи, що значно ускладнює управління рухом і координацію між різними видами транспорту. Однією з найактуальніших проблем є організація руху громадського транспорту на зупинках, оскільки часто пропускна здатність цих місць не відповідає обсягу транспорту, що обслуговує маршрути. Це призводить до накопичення транспортних засобів, що в свою чергу створює затримки не тільки на самих зупинках, а й на прилеглих ділянках дороги [3-4]. У результаті таких заторів транспорту складно рухатися вчасно, що особливо впливає нашвидкість пересування громадського транспорту, а також створює додаткові труднощі для приватних автомобілів та пішоходів. Низька пропускна здатність на зупинках громадського транспорту спричиняє серйозні проблеми у русі транспортних потоків на основних вулицях міста. Транспортні засоби, що стоять на зупинках, займають частину проїзної частини, що значно ускладнює рух інших автомобілів, збільшує затори і затримки. Це також впливає на загальну ефективність транспортної системи міста, оскільки створюється коло негативних явищ: порушення графіків руху, збільшення часу в дорозі і зниження загальної пропускної здатності дорожньої мережі [5]. Об’єкт дослідження – зупинки громадського транспорту на магістральних вулицях. Предмет дослідження – закономірності формування затримки транспортних засобів в зоні зупинок громадського транспорту. Мета дослідження: визначення закономірностей впливу зупинок громадського транспорту на затримки транспортних засобів. Для дослідження затримок на зупинках громадського транспорту було вибрано вул. Городоцьку у Львові, яка характеризується високим транспортним навантаженням. Аналіз здійснено на п’яти різних типах зупинок: автобуснотрамвайна зупинка, розташована поруч із проїжджою частиною, автобуснотролейбусна зупинка, що знаходиться в заїзній «кишені», зупинка на відокремленій смузі руху, суміщена автобусна та трамвайна зупинка біля проїжджої частини та трамвайна зупинка, розташована безпосередньо біля проїжджої частини. Це дозволило оцінити вплив різних типів зупинок на виникнення затримок у русі та розробити рекомендації для оптимізації руху транспорту з метою зменшення заторів і покращення пропускної здатності на цій ділянці вулично-дорожньої мережі. Встановлено, що зі збільшенням навантаження на проїжджу частину збільшується і затримка транспорту на обраних зупинках. Наприклад, на зупинці громадського транспорту, розташованій на окремій смузі, затримка складає 9,8 с/авт. при рівні завантаження вулично-дорожньої мережі 0,5. Для комбінованої автобусно-трамвайної зупинки цей показник становить 19,3 с/авт., а для автобусно-трамвайної зупинки – 16,4 с/авт. Це свідчить про значний вплив розташування зупинки на рівень затримок у транспортному потоці, що підвищується зі збільшенням інтенсивності руху. У межах зупинки громадського транспорту спостерігається значне зниження швидкості руху транспортних засобів. На більшості обраних об’єктів дослідження, таких як автобусно-трамвайні зупинки та зупинки на відокремлених смугах руху, швидкість потоку транспорту знижується до 10–30 км/год, що свідчить про значний вплив зупинок на загальну пропускну здатність дорожньої ділянки. Найбільший спад швидкості зафіксовано на комбінованих автобусно-тролейбусних зупинках, де рух транспорту уповільнюється до рівня 5–10 км/год. Це зниження швидкості обумовлене необхідністю зупинок для посадки та висадки пасажирів, що значно сповільнює транспортний потік та створює додаткові затримки для інших учасників дорожнього руху. Ключові слова – зупинка громадського транспорту, транспортні затримки, пропускна здатність зупинки, імітаційне моделювання, швидкість руху. Перелік використаних літературних джерел. 1. Доля, В. К. (2011). Пасажирські перевезення. Харків, 504. 2. Василенко, Т.Є., Фесенко, Д.В., Дульнявка, О.Й. (2009). Дослідження розподілу часу очікування пасажирами на автобуси на сумісній ділянці маршрутів. Вісті Автомобільно-дорожнього інституту, 206 – 214. 3. Аулін, В. В., & Голуб, Д. В. (2011). Удосконалення роботи міського які впливають на якість пасажирських перевезень на міському пасажирському транспорті. Коммунальное хозяйство городов, (99), 369-374. 4. Жук, М.М., Півторак, Г.В. Оцінка тривалості посадки-висадки пасажирів на зупинці громадського транспорту в залежності від кількості маршрутів. Науковий журнал «Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті». Луцьк, 73 – 77.