Екологічні аспекти сучасної енергетики
Спеціальність: Системи енергетики сталого розвитку
Код дисципліни: 6.141.09.E.050
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доц Сабат Мирослав Богданович
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
• здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел ;
• Здатність виявляти ставити та вирішувати проблеми ;
• Здатність працювати у команді ;
фахові компетентності:
• Усвідомлення необхідності постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці;
• розуміння процесів передачі та перетворення енергії в енергетичних системах
відновлюваної енергетики та створення систем для ефективного керування ними;
• розуміння процесів та режимів роботи систем пересилання та споживання електричної енергії ;
• уміння застосовувати практичні навички щодо створення нових та експлуатації діючих установок генерування електричної енергії з відновлюваних джерел вітру, сонця, водяного потоку, морських хвиль.
Результати навчання: •У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• Обґрунтовувати та застосовувати природні та штучні системи і процеси в основі природозахисних технологій відповідно екологічного імперативу та концепції сталого розвитку;
• Знати сучасні теорії, підходи, принципи екологічної політики, фундаментальні положення з біології, хімії, фізики, математики, біотехнології та фахових і прикладних інженерно-технологічних дисциплін для моделювання та вирішення конкретних природозахисних задач у виробничій сфері;
• Обґрунтовувати природозахисні технології, базуючись на розумінні механізмів впливу людини на навколишнє середовище і процесів, що відбуваються у ньому;
• Здійснювати науково-обґрунтовані технічні, технологічні та організаційні заходи щодо запобігання забруднення довкілля;
• Обирати інженерні методи захисту довкілля, здійснювати пошук новітніх техніко-технологічних й організаційних рішень, спрямованих на впровадження у виробництво перспективних природоохоронних розробок і сучасного обладнання, аналізувати напрямки вдосконалення існуючих природоохоронних і природовідновлюваних технологій забезпечення екологічної безпеки;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Електричні апарати.
Сучасні системи пересилання електричної енергії.
Основи електропостачання.
Короткий зміст навчальної програми: В навчальній дисципліні розглянуто технологічні особливості енергогенерування теплової та електричної енергії теплоенергетичними об`єктами з використанням органічного палива, енерго-екологічний комплексний аналіз умов експлуатації, оптимізація та управління теплообмінними та аеродинамічними процесами енерговиробництва, що протікають в різних енергетичних пристроях, установках і складних системах, а також пошук і вибір найбільш ефективних та кологічно безпечних технологічних схем та режимів їх роботи.
Опис: 1. Енергоспоживання як критерій рівня розвитку і добробуту суспільства. Енергетика
і навколишнє середовище
2. Паливно-енергетичні ресурси
2.1. Природні ресурси. Викопне органічне. Склад і характеристики органічного палива
2.3. Нетрадиційні і поновлювальні енергоресурси.
5.2 Вторинні енергетичні ресурси. Класифікація вторинних енергетичних ресурсів. Стан використання вторинних енергетичних ресурсів. Ефективність застосування вторинних енергетичних ресурсів
3 Екологічні аспекти використання енергетичних ресурсів
3.1. Особливості використання органічного палива. Закономірності утворення
екологічно шкідливих речовин за спалювання органічного палива
3.2. Характеристика шкідливих речовин в продуктах згорання палива і їх вплив на
навколишнє середовище. Нормування вмісту шкідливих речовин у продуктах згорання
органічного палива
4. Традиційна енергетика.
Основні типи традиційних електричних станцій. Процес
одержання енергії на традиційних електростанціях
4.1. Основні типи традиційних електричних станцій. Процес одержання енергії на традиційних електростанціях
4. Альтернативна енергетика
5.1
Відновлювані джерела енергії (загальні положення).
Геліоенергетика (загальна характеристика). Перетворення
сонячної енергії на теплову. Пряме перетворення сонячної
енергії на електричну. Потенціал і перспективи розвитку
вітроенергетики. Мала гідроенергетика. Біоенергетика (стан
розвитку й енергетичний потенціал). Процес одержання
біогазу. Геотермальна енергія (загальна характеристика та
класифікація). Типи виробництва електроенергії на
геотермальних станціях. Принципова схема геотермальної
електростанції. Енергія Світового океану (припливні
електростанції). Теплова енергія океану (схема). Енергія
океанських хвиль.
5.3 Теплові насоси. Стан, потенціал і перспективи розвитку теплонасосної техніки. Характеристика та класифікація теплових насосів
6. Екологічний вплив енергетики на довкілля
6.1. Загальні питання взаємодії традиційної енергетики з
довкіллям. Основні види впливу енергетики на довкілля.
Основні чинники впливу енергетичних об’єктів на
компоненти довкілля. Схема взаємодії теплових електричних станцій і довкілля
6.2 . Проблеми ядерної енергетики. Аварії на атомних електричних станціях. Стан і перспективи розвитку ядерної енергетики. Схема взаємодії
атомних електричних станцій і довкілля.
6.3 Гідроелектричні
станції і їхній вплив на довкілля. Екологічні аспекти
нетрадиційної енергетики
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів: усне опитування, письмові відповіді на запитання, письмові завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Бали та відповідні до них оцінки фактичного рівня досягнення програмних результатів навчання формуються за результатами поточного та залікового контролів шляхом урахування оцінювання повноти та якості виконання обов’язкових індивідуальних робіт, результатів тестування, що проводиться за допомогою електронного навчально-методичного комплексу, розміщеного у віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка», та усного опитування. Порядок та критерії виставляння балів та оцінок проводиться згідно "Стандарт вищої освіти СВО ЛП 03.10., Наказ № 27-1-10 від 23 січня 2019 р."
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Енергоощадність та альтернативні джерела енергії: навч. посібник / М. Й. Олійник, В. Г. Лисяк, О. Б. Дудурич; за заг. ред. д-ра техн. наук, проф. М. С. Сегеди. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. - 184 с. - ISBN 978-966-941-522-6.
2. Олійник М.Й. Основи екології виробництва, пересилання та використання електричної енергії: навч. посібник / М.Й. Олійник, В.Г. Лисяк. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 192 с.
3. Ратушняк Г. С. Енергозберігаючі відновлювальні джерела теплопостачання: навч. посіб. / Г. С. Ратушняк, В. В. Джеджула, К. В. Анохіна; Вінниц. нац. техн. ун-т.– Вінниця, 2010.– 178 c. Гнатишин Я.М. Перетворення та використання відновної енергії: Навч. посіб. / Я.М. Гнатишин, С.С. Мазепа, І.Р. Кенс.– Львів: РВВ НЛТУ України, 2013.– 196 с.
4. Білявський Г.О. та ін. Основи загальної екології: Підручник / Г.О. Білявський, М.М. Падун, Р.С. Фурдуй. - К.: Либідь, 1995.-368 с.
5. Джигирей В.С., Сторожук В.М., Яцюк Р.А. Основи екології та охорона навколишнього середовища (Екологія та охорона природи). Підручник. -Вид. 3-тє, доп. -Львів, Афіша, 2001. -272 с.
6. Клименко М.О. Техноекологія: навч. посіб./М.О. Клименко, І.І. Залеський. – К.: ВЦ «Академія», 2011. – 256 с.
7. Раціональне природокористування та охорона навколишнього середовища. Курс лекцій для студентів та викладачів вузів / Наук. ред. М.В. Чернявський.- К.: УМК ВО, 1990.-148 с.
8. Екологічний менеджмент і моніторинг. Матеріали TACIS EUK9701/Т/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).