Основи електромагнітної сумісності

Спеціальність: Системи енергетики сталого розвитку
Код дисципліни: 6.141.09.O.037
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: професор, к.т.н. Лисяк Георгій Миколайович професор, д.т.н. Варецький Юрій Омелянович
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей шляхом набуття ними теоретичних знань, практичних умінь і навичок, достатніх для розуміння і дослідження проблем якості електроенергії в електричних мережах (ЕМ), електромагнітної сумісності (ЕМС) електроприймачів та іншого електроустаткування, а також успішного виконання професійних обов’язків з забезпечення їх ефективного функціювання у спільній електротехнічній уставі ЕМ без створення недопустимих електромагнітних завад.
Завдання: загальні компетентності: • здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу (ЗК1); • здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК2); • здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК5); • здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК6). фахові компетентності: • здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичного моделювання та комп’ютерного симулювання під час вирішування спеціалізованих задач і практичних проблем, пов’язаних з роботою електричних мереж з неконвенційними навантаженнями та з розв’язанням типових задач аналізу якості електроенергії (ФК3); • здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов’язані з проблемами забезпечення електромагнітної сумісності виробництва, пересилання, розподілення та використання електричної енергії (ФК6); • уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач з забезпечення електромагнітної сумісності, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення (ФКС4).
Результати навчання: 1. Знати основні технологічні (режимні) показники нормального функціювання електричних мереж. 2. Знати основні визначення та методи розрахунку показників якості електроенергії; 3. Знати сучасний стан проблем якості електроенергії в електричних мережах України. 4. Розуміти основні причини погіршення якості електроенергії та електромагнітної сумісності в електричних мережах. 5. Вміти застосовувати знання і розуміння наукових і математичних принципів для розв’язування інженерних задач та виконання досліджень, пов’язаних з проблемами електромагнітної сумісності в електричних мережах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Сучасні системи пересилання електричної енергії; Режими роботи систем пересилання та споживання електричної енергії; Основи проектування елементів та систем альтернативної електроенергетики.
Короткий зміст навчальної програми: Викладаються загальні питання проблем електромагнітної сумісності та причин погіршення якості електроенергії в електричних мережах, а також методи, способи і засоби забезпечення здатності електроприймачів та іншого електроустаткування задовільно функціювати у спільній електротехнічній уставі без створення недопустимих електромагнітних завад.
Опис: Причини погіршення якості електроенергії в електричних мережах. Характеристика основних типів електромагнітних збурень в електричних мережах. Термінологія. Електромагнітна сумісність в електричних мережах. Нормативні документи. Принципи аналізу та розрахунку змін напруги в електричних мережах. Класифікація та нормування відхилень, провалів та коливань напруги. Засоби зниження відхилень та коливань напруги в електричних мережах. Засоби зниження несиметрії напруги в електричних мережах. Класифікація збурень форми кривої напруги. Засоби зниження несинусоїдності напруги в електричних мережах. Принципи проектування електричних мереж для покращення якості електроенергії.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – виконання і захист розрахунково-графічної та лабораторних робіт. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзаменаційний контроль – усний та письмовий компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах. Семестровий контроль – 100 балів. Поточний контроль – 40, у т.ч.: - виконання і захист лаб. робіт – 30; - виконання контрольних робіт -10. Екзаменаційний контроль – 60, у т.ч.: - письмовий компонент– 50; - усний компонент – 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Жежеленко І.В., Шидловський А.К., Півняк Г.Г. та ін. Електромагнітна сумісність споживачів. – Дніпро, Вид. Нац. Гірничого ун-ту, 2012. - 351 с. 2. Варецький Ю.О. Конспект лекцій з дисципліни «Електромагнітна сумісність». 3. Handbook of power quality / Ed. by A. B. Baggini. - John Wiley & Sons -2008. – 618 с. 4. Жежеленко И.В., Саенко Ю.Л. Показатели качества электроэнергии на промышленных предприятиях. – М.,Энергоатомиздат. – 2000. – 252 с. 5. ГОСТ 13109-97 Електрична енергія. Сумісність технічних засобів електромагнітна. Норми якості електричної енергії в системах електропостачання загального призначення.- Наказ від 18.06.1999, № 354. 6. Dugan R.C., McGranaghan M.F., Santoso S., Beaty W.H. Electrical Power System Quality. - McGraw-Hill.-2004 – 521 c. 7. Правила улаштування електроустановок. Видання офіційне . Міненерговугілля України. Х.: Видавництво «Форт», 2017. – 760 с. 8. Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів / Міністерство палива та енергетики України: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1143-06 9. Експлуатація електроустановок: Навчальний посібник / Г.Г.Півняк, А.В.Журахівський, Г.А. Кігель, Б.М.Кінаш, А.Я.Рибалко, Ф.П.Шкрабець, З.М.Бахор: За ред. Академіка НАН України Г.Г.Півняка. - Дніпрпетровськ: Національний гірничий університет, 2005. – 445с. 10. ДСТУ 3429-96. Електрична частина електростанції та електричної мережі. Терміни та визначення. - Наказ від 02.10.1996 р., № 409(чинний з 01.01.1998 р.) .
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).