Професійна педагогіка
Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 8.011.00.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Професор, д.пед.н. Мукан Н.В.
К.пед.н. Дольнікова Л.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральної компетентності: продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у галузі освіти, педагогіки на міжнародному та національному рівні.
загальних компетентностей:
ЗК3. здатність використовувати універсальні навички дослідника, а також організовувати та проводити навчальні заняття із використанням сучасних інформаційних технологій.
ЗК5. здатність до неперервного професійного розвитку на основі критичного самооцінювання з метою самовдосконалення та забезпечення якості освіти.
фахових компетентностей:
ФК3. усвідомлення змісту, мети та завдань освітнього процесу в культурноантропологічних вимірах, здатність конструювати цілісний освітній процес на засадах загальнолюдських та духовних цінностей суспільства, світоглядних концепцій освіти,
неперервного особистісного розвитку та співтворчості.
ФК5. здатність вибудовувати дидактичну стратегію навчання задля забезпечення оптимального розвитку особистості, уявлень про потенційні можливості щодо організації освітнього процесу у сучасній освіті в умовах розвивального навчання та андрагогічної
парадигми.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни «Професійна педагогіка» здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюються з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки доктора філософії:
Знання (ЗН): теоретико-методологічних основ та поняттєво-категорійного апарату професійної педагогіки; сутності організації освітнього процесу; сучасних підходів до планування, організування та проведення освітньої, науково-дослідної та виховної роботи зі студентською молоддю; методичних вимог до підготовки та проведення навчальних занять, їхнього навчально-методичного супроводу; неперервного професійного розвитку та педагогічної майстерності науково-педагогічного працівника.
Уміння (УМ): знаходити, аналізувати, осмислювати інформацію та формувати базу фахових знань; проектувати цілі, завдання, зміст та результати навчання, розробляти та використовувати дидактичні засоби методичного супроводу навчального заняття, аналізувати та статистично обробляти результати навчання здобувачів освіти; налагоджувати комунікативні процеси зі здобувачами освіти, колегами, громадськістю; організовувати та проводити групову й індивідуальну виховну роботу, виявляти та розвивати творчі здібності особистості; аналізувати педагогічні ситуації та розв’язувати педагогічні задачі.
Комунікація (КОМ): вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань, з колегами, широкою науковою спільнотою, суспільством у цілому; використання академічної української та іноземної мови у професійній діяльності та дослідженнях; застосування сучасних інформаційно-комунікаційних інструментів і технологій для забезпечення ефективних наукових та професійних комунікацій.
Автономія і відповідальність (АіВ): демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, постійна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності; здатність до неперервного саморозвитку та самовдосконалення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Філософія і методологія науки
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Управління науковими проєктами
Педагогічна практика
Академічна доброчесність і якість освіти
Методологія підготовки наукових публікацій
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання: основ професійної педагогіки та особливостей організування навчально-виховного процесу і процесу професійної підготовки майбутнього фахівця; закономірних зв’язків, покладених в основу розвитку, виховання та навчання у закладі вищої освіти, а також розробка на цій основі методологічних, теоретичних та методичних проблем становлення висококваліфікованого фахівця; основних дидактичних підходів до формування і розвитку умінь і навичок та забезпечення якісного навчально-виховного процесу у закладі вищої освіти відповідно до сучасних освітніх стандартів та чинного законодавства у галузі професійної освіти.
Опис: Тема 1. Професійна педагогіка як галузь педагогіки. Професійна педагогіка у системі педагогічних знань. Поняттєво-категорійний апарат професійної педагогіки. Педагогічна діяльність: структура, зміст, учасники педагогічного процесу в системі професійної освіти.
Тема 2. Система професійної освіти України. Структура і зміст сучасної професійної освіти. Педагогічний процес у закладі професійної освіти. Цілісність, принципи, закономірності педагогічного процесу в професійній освіті. Значення педагогічних знань для викладача професійних дисциплін у ЗВО.
Тема 3. Теоретико-методологічні основи функціонування професійної освіти в Україні. Теорії, концепції, підходи, покладені в основу сучасної професійної освіти. Методологія педагогіки. Організація педагогічного дослідження.
Тема 4. Основи дидактики професійної педагогіки. Основні категорії дидактики. Закономірності, принципи, методи та засоби навчання.
Тема 5. Організаційні форми навчання у професійній освіті та їх навчально-методичне забезпечення. Традиційні форми навчання в організуванні навчально-виховного процесу. Інноваційні форми навчання в організуванні навчально-виховного процесу. Використання ІКТ в освіті.
Тема 6. Сучасні підходи до контролю знань та діагностика програмних результатів навчання. Контроль навчальних досягнень здобувачів вищої освіти у вищій школі. Тестування досягнень та розвитку.
Тема 7. Педагогічна майстерність педагога. Особливості професійної діяльності і розвиток педагога сучасної вищої школи. Професійно значимі якості педагога вищої школи. Педагогічна культура, педагогічний етикет. Професійна компетентність. Педагогічна майстерність науково-педагогічного працівника вищої школи. Професійний розвиток сучасного педагога.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять здобувача вищої освіти третього освітньо-наукового рівня доктора філософії у таких формах: вибіркове усне опитування на початку заняття; фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами упродовж 5–10 хв; індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; оцінка активності здобувача вищої освіти під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
Контрольні запитання поділяються на: тестові завдання – вибрати вірні відповіді; проблемні завдання – створення ситуацій проблемного характеру; питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації; питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення; інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються. У випадку виявлення будь-якої форми порушення академічної доброчесності вживаються заходи відповідно до Положення про Кодекс корпоративної культури Національного університету «Львівська політехніка» (Наказ № 149-1-10 від 19.03.2020).
Залік (диференційований залік) – це форма підсумкового контролю, що полягає в оцінюванні засвоєння аспірантом (здобувачем) навчального матеріалу з дисципліни сумарно за всіма видами робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни:
? Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного тестового завдання оцінюється у 5 балів автоматично у ВНС. Термін виконання тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції. Всього 7 тестових завдань – максимальна сума балів – 35.
? Виконання практичних робіт за кожною темою. Виконання кожної практичної роботи оцінюється у 5 балів. Термін виконання практичної роботи за кожною темою – два тижні після практичного заняття. Всього 7 практичних робіт – максимальна сума балів – 35.
Практичні роботи виконуються аспірантом відповідно до методичних рекомендацій і оцінюються викладачем за такими критеріями: присутність аспіранта на практичному занятті та участь в обговоренні теоретичних питань – 1 бал; аргументація підготовленої практичної роботи під час її захисту – 3 бали; оформлення виконаної практичної роботи відповідно до встановлених вимог і дотримання термінів її здачі у ВНС – 1 бал.
Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання передбачає розробку міні-дидактичного проекту будь-якої організаційної форми навчання на основі інноваційних підходів. Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання прикріплюється у ВНС і оцінюється викладачем у 30 балів за такими критеріями: обґрунтування вибору напряму дослідження – 2 бали; аргументація викладу і формулювання триєдиної мети, завдань дослідження і методів реалізації мети – 5 балів; логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність та якість оформлення міні-дидактичного проекту – 15 балів; формулювання висновків – 3 бали; захист роботи – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 1 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 2 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 3 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 4 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 5 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 6 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 7 – 5 балів
Практична робота 1 – 5 балів
Практична робота 2 – 5 балів
Практична робота 3 – 5 балів
Практична робота 4 – 5 балів
Практична робота 5 – 5 балів
Практична робота 6 – 5 балів
Практична робота 7 – 5 балів
Індивідуальне науково-дослідне завдання – 30 балів
Разом – 100 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Професійна педагогіка» передбачає вивчення основ професійної педагогіки та особливостей організації освітнього процесу та процесу професійної підготовки майбутнього фахівця; закономірних зв’язків, які існують між розвитком, вихованням та навчанням у закладі професійної освіти; розробка на цій основі методологічних, теоретичних та методичних проблем становлення висококваліфікованого фахівця у будь-якій галузі матеріального чи духовного виробництва; основних дидактичних підходів до формування та розвитку вмінь і навичок, забезпечення якісного освітнього процесу у професійно-технічному закладі освіти та закладі вищої освіти відповідно до сучасних освітніх стандартів та чинного законодавства у галузі професійної освіти.
Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до самостійної роботи, роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, підготовку до практичних занять, виконання завдань, передбачених методичними рекомендаціями до практичних занять, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання.
Розподіл балів за 100-бальною шкалою
Поточний контроль (ПК) Бали
Тренувальні тести до лекції 1 5
Тренувальні тести до лекції 2 5
Тренувальні тести до лекції 3 5
Тренувальні тести до лекції 4 5
Тренувальні тести до лекції 5 5
Тренувальні тести до лекції 6 5
Тренувальні тести до лекції 7 5
Практична робота 1 5
Практична робота 2 5
Практична робота 3 5
Практична робота 4 5
Практична робота 5 5
Практична робота 6 5
Практична робота 7 5
Індивідуальне науково-дослідне завдання 30
Разом за дисципліну 100
Залік (диференційований залік) – це форма підсумкового контролю, що полягає в
оцінюванні засвоєння аспірантом (здобувачем) навчального матеріалу з дисципліни сумарно
за всіма видами робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни:
1. Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного
тестового завдання оцінюється у 5 балів автоматично у ВНС. Термін виконання
тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції. Всього 7
тестових завдань – максимальна сума балів – 35.
2. Виконання практичних робіт за кожною темою. Виконання кожної практичної роботи
оцінюється у 5 балів. Термін виконання практичної роботи за кожною темою – два тижні
після практичного заняття. Всього 7 практичних робіт – максимальна сума балів – 35.
Практичні роботи виконуються аспірантом відповідно до методичних рекомендацій і
оцінюються викладачем за такими критеріями:
- присутність аспіранта на практичному занятті та участь в обговоренні теоретичних
питань – 1 бал;
- аргументація підготовленої практичної роботи під час її захисту – 3 бали;
- оформлення виконаної практичної роботи відповідно до встановлених вимог і
дотримання термінів її здачі у ВНС – 1 бал.
3. Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання передбачає розробку мінідидактичного проекту будь-якої організаційної форми навчання на основі інноваційних
підходів. Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання прикріплюється
у ВНС і оцінюється викладачем у 30 балів за такими критеріями:
- обґрунтування вибору напряму дослідження – 2 бали;
- аргументація викладу і формулювання триєдиної мети, завдань дослідження і
методів реалізації мети – 5 балів;
- логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність
та якість оформлення міні-дидактичного проекту – 15 балів;
- формулювання висновків – 3 бали;
- захист роботи – 5 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Авшенюк, Н. М., & Товканець, Г. В. (2022). Універсальні навички ХХІ століття:
педагогічні акценти професійної підготовки і вищої освіти: монографія. Мукачево:
Редакційно-видавничий центр МДУ.
2. Бобало Ю. Я. (ред.) (2018). Організаційне та кадрове забезпечення освітнього
процесу: збірник нормативних документів Національного університету «Львівська
політехніка». Львів, Україна: Видавництво Львівської політехніки.
3. Воротникова, І. П., Якунін, Я. Ю., Хоменко, О. А., Наумова, В. Ю., Рудик, О. Б.,
Олексюк, О. А., ... & Кульбедюк, А. Ю. (2022). Дистанційне та змішане навчання як засіб
реалізації індивідуальної траєкторії професійного зростання педагога. Київ: Київський
університет ім. Б. Грінченка.
4. Грабовський, О. В., Коломієць, Л. В., Савельєва, О. С., Семенова, А. В., & Яні В. Ф.
(2020). Професійна педагогіка: підручник. Одеса: Бондаренко М. О.
5. Дольнікова, Л. В., & Мукан, Н. В. (2021). Професійна педагогіка: навчальний
посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки.
6. Дороніна, Т. О. (2018). Теорія і практика вищої професійної освіти в Україні. Кривий
ріг, Україна: КДПУ.
7. Єрмоленко А.Б., Набок М.В., Шевчук С.С., Масліч С.В., & Кулішов В.С. (2021).
Розвиток науково-методичної компетентності педагогічних працівників ЗП(ПТ)О у
системі післядипломної освіти: науково-методичний посібник. Біла Церква: БІНПО ДЗВО
«УМО» НАПН України.
8. Каменєва, Т. М. (2018). Теоретичні основи навчання. Київ, Україна: МНУЦ.
9. Кулішов В.С. (2022). Дидактика вищої школи: навчально-методичний посібник. Біла
Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України.
10. Кучерявий, О.Г. (2022). Професійний і особистісний розвиток сучасного вчителя:
монографія. Кропивницький: Імекс-ЛТД.
11. Резван, О. О., Приходько, А. М., Долгопол, О. О. (2021). Педагогіка вищої школи:
навчальний посібник. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова.
12. Староста, В. І. (2021). Педагогіка та психологія вищої школи: навч.-метод. посібник
для самостійної роботи студентів. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ».
13. Торба, Н. Г. (2022). Профілактика та корекція педагогічних конфліктів в закладах
професійної освіти: навчально-методичний посібник. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО»
НАПН України.
14. Тюріна, В. О., Котелюх, М. О., Федоренко, О. І., Червоний, П. Д., Червоный, П. Д.,
Бойко, С. М., & Гіренко, С. П. (2020). Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. Харків
: ФОП Бровін О.В.
15. Холковська, І. Л. (ред.). (2017). Професійно-педагогічна компетентність викладача
вищого навчального закладу. Вінниця, Україна: ТОВ «Нілан ЛТД».
16. Chankseliani, M., & McCowan, T. (2021). Higher education and the sustainable
development goals. Higher Education, 81(1), 1-8.
17. Chankseliani, M., Qoraboyev, I., & Gimranova, D. (2021). Higher education contributing
to local, national, and global development: new empirical and conceptual insights. Higher
Education, 81(1), 109-127.
18. Knapper, C. K., & Cropley, A. J. (2021). Lielong Learning in Higher Education. routledge.
19. Major, C. H., Harris, M. S., & Zakrajsek, T. (2015). Teaching for learning: 101
intentionally designed educational activities to put students on the path to success. Routledge.
20. Moodie, G. (2008). From vocational to higher education: an international
perspective. UK: Berkshire Open University Press.
21. Rust, C. (ed.) (2003) Improving Student Learning Theory and Practice – 10 Years on,
Oxford: Oxford Centre for Staff and Learning Development. Good mix of recent research and
practice.
22. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). Theories of personality, (11th ed). – Cengage
Learning.
23. Ukraine National Erasmus+ Office. (2017). Overview of the higher education system.
Ukraine.
24. UNESCO. (2013). International Standard Classification of Education. Fields of Education
and Training. Montreal, Quebec, Canada: UNESCO Institute for Statistics.
25. Zhao, Y., Llorente, A. M. P., & Gomez, M. C. S. (2021). Digital competence in higher
education research: A systematic literature review. Computers & Education, 168, 104212.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).