Розробка дисертаційного проєкту

Спеціальність: Професійна освіта (за спеціалізаціями)
Код дисципліни: 8.015.00.O.007
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Шевчук Ганна Йосипівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у молодих науковців компетентностей, що базуються творчому використанні знань в галузі освіти й педагогіки, діяльнісних уміннях осмислення та організації фахової наукової діяльності, оволодіння теоретичними та практичними методами педагогічних досліджень, набуття елементів професійно-педагогічної та дослідницької компетентності, а також організації науково-пошукової роботи у межах дисертаційного дослідження.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральної компетентності: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері професійної освіти на міжнародному, національному та регіональному рівнях; фахових компетентностей: ЗК 6: здатність демонструвати інноваційність, високий ступінь самостійності, академічної та професійної доброчесності, постійну відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності; ФК 1: здатність планувати і проводити експериментальне педагогічне дослідження, моделювати, реалізовувати й оцінювати освітній процес, використовувати математичні методи для перевірки достовірності отриманих результатів, адекватно оцінювати та прогнозувати результати науково-педагогічних досліджень з метою забезпечення запланованого рівня особистісного та професійного розвитку здобувачів; ФК 2: Здатність обирати й ефективно використовувати інноваційні підходи до організування освітнього процесу з метою забезпечення очікуваного результату щодо рівня особистісного та професійного розвитку здобувачів освіти, розробляти і реалізовувати нові освітні програми і педагогічні технології у професійній освіті.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни «Розробка дисертаційного проекту» здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюються з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки доктора філософії: Знання (ЗН): ЗН 1: знання наукових концепцій та методології в галузі професійної освіти, моделювання та реалізації науково-педагогічних досліджень, ефективного використання інноваційних підходів до розробки освітніх програм і педагогічних технологій у професійній освіті; Уміння (УН): УН 2: здійснювати планування, реалізацію та коригування послідовного процесу ґрунтовного наукового дослідження з дотриманням принципів академічної доброчесності; УН 3: критично аналізувати, оцінювати і синтезувати нові та комплексні ідеї. . Автономія і відповідальність (АіВ): демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, постійна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Інтернаціоналізація освіти Професійна педагогіка Педагогічна практика Дослідницький семінар «Освітні, педагогічні науки» Академічна доброчесність і якість освіти Методологія підготовки наукових публікацій
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання сутності педагогічного дослідження, зокрема таких як проблема, тема, актуальність, концепція та гіпотеза; поняттєво-категорійний апарат дисертації, його об’єкт, предмет, мета і завдання та етапи; наукова новизна та практичне значення дослідження; зміст та джерела дисертаційного проекту; підбір та аналіз дослідницьких джерел; цитування та авторський текст, ілюстративний матеріал; види наукових результатів у дисертаційних дослідженнях з педагогіки, зокрема такі як галузі загальної, професійної та спеціальної педагогіки, компаративні та історико-педагогічні; методи педагогічного дослідження, зокрема аналіз і синтез, індукція та дедукція, порівняння, класифікація, узагальнення, абстрагування, анкетування, тестування, аналізу результатів діяльності учасників освітнього процесу тощо; педагогічне експериментальне дослідження; програма та методика проведення експерименту; методи реєстрування, ранжування, моделювання та вимірювання; структура дисертаційного проєкту; розроблення змісту; вступ та його елементи, структуризація розділів, додатки; вимоги до оформлення авторського тексту; правила цитування, візуалізація результатів дослідження, вимоги до оформлення літературних джерел, технічні вимоги до оформлення дисертації.
Опис: Особливості педагогічного дослідження. Зміст та джерела дисертаційного проекту. Види наукових результатів у дисертаційних дослідженнях з педагогіки. Дослідження у галузі загальної, професійної та спеціальної педагогіки. Методи педагогічного дослідження. Оформлення результатів дисертаційного дослідження.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять здобувача вищої освіти третього освітньо-наукового рівня доктора філософії у таких формах: ? вибіркове усне опитування на початку заняття; ? фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами упродовж 5–10 хв; ? індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; ? оцінка активності здобувача вищої освіти під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо. Контрольні запитання поділяються на: ? тестові завдання – вибрати вірні відповіді; ? проблемні завдання – створення ситуацій проблемного характеру; ? питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; ? ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації; ? питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення; ? інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та складання іспиту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Розробка дисертаційного проекту» передбачає вивчення основ розроблення дисертаційного педагогічного дослідження, поняттєво-категорійний апарат дисертації, наукова новизна та практичне значення дослідження; зміст та джерела дисертаційного проекту; підбір та аналіз дослідницьких джерел; види наукових результатів у дисертаційних дослідженнях з педагогіки, методи педагогічного дослідження, педагогічне експериментальне дослідження; програма та методика проведення експерименту, структура дисертаційного проєкту; розроблення змісту; вступ та його елементи, структуризація розділів, додатки; вимоги до оформлення авторського тексту; правила цитування, візуалізація результатів дослідження, вимоги до оформлення дисертації. Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до самостійної роботи, роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, підготовку до практичних занять, виконання завдань, передбачених методичними рекомендаціями до практичних занять, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гончаренко С. Педагогічні дослідження. Методологічні поради молодим науковцям. - К, 1995. - 45 с. 2. Клименюк О.В. Методологія та методи наукового дослідження: Навч. Посібник. - К.: Міленіум 2005. - 186 с. 1. Основи науково-дослідної роботи: навчальний посібник для студентів, аспірантів та докторантів філософського факультету / за ред. А.Є. Конверського. - К.: Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2004. - 186 с. 2. Радченко І. А. Теорія і практика наукових досліджень : – :Посібник Умань Універсум с серія ТПНД, 2013.– 104 с 3. Сисоєва С.О., Кристопчук Т.Є. Методологія науково-педагогічних досліджень: Підручник / С.О.Сисоєва, Т.Є.Кристопчук. - Рівне: Волинські обереги, 2013. - 360 с. 4. Таланова, Ж. В. (2010). Докторська підготовка у світі та Україні. Київ, Україна: Міленіум. 5. Уруський В. І. (2012). Педагогічна діагностика: методичні рекомендації. Тернопіль, Україна. 6. Ukraine National Erasmus+ Office. (2017). Overview of the higher education system. Ukraine. 7. UNESCO. (2013). International Standard Classification of Education. Fields of Education and Training. Montreal, Quebec, Canada: UNESCO Institute for Statistics
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).