Педагогічна практика

Спеціальність: Філологія
Код дисципліни: 8.035.00.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: к.пед.н., доцент Дужа-Задорожна М.П.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою педагогічної практики є узагальнення, теоретичне осмислення та вдосконалення професійних знань, умінь і навичок, розвиток професійних якостей науково-педагогічних кадрів, здатних до дослідницької, наукової і педагогічної діяльності та комплексного розв’язання актуальних проблем в освітній сфері, забезпечення підготовки здобувача щодо поглиблення знань з теорії і методики навчання, оволодіння практичними вміннями, удосконалення загальних і фахових компетентностей у процесі організування та проведення освітньої, дослідницької роботи з урахуванням сучасних умов її наукового, навчально-методичного та нормативного забезпечення; ознайомлення аспірантів із сучасними методами й формами організації навчального процесу у вищій школі; розвиток навичок викладання філологічних дисциплін; формування творчого, дослідницького підходу до педагогічної діяльності.
Завдання: Проходження здобувачами освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти педагогічної практики сприяє формуванню у них відповідно до освітньо-наукової програми таких компетентностей: інтегральна компетентність: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівні; загальні компетентності: - оволодіння загальнонауковими (філософськими) компетентностями, спрямованими на формування системного наукового світогляду, професійної етики та загального культурного кругозору; застосування сучасних інформаційних технологій у науковій діяльності; - здатність організовувати та проводити навчальні заняття різних організаційних форм, застосовувати традиційні та інноваційні методи і педагогічні технології, зокрема сучасні інформаційні технології, з метою особистісного, професійного та соціального розвитку особистості фахівця, в основу яких покладено загальнолюдські та професійні цінності, надбання педагогічної науки та інноваційні ідеї в галузі освіти; - здатність бути цілеспрямованим та наполегливим, приймати обґрунтовані рішення; взаємодіяти у колективі та виявляти лідерські здібності при виконанні наукових проектів; самовдосконалюватися впродовж життя, усвідомлювати соціально-моральну відповідальність за одержані наукові результати, дотримуватися моральних принципів, норм та правил етичної поведінки, професійної діяльності та професійного спілкування академічної спільноти.
Результати навчання: Проходження педагогічної практики передбачає оволодіння здобувачами освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти такими результатами навчання: знання: - знання та розуміння філософської методології наукового пізнання, психолого-педагогічних аспектів професійно-наукової діяльності, неперервного професійного розвитку та педагогічної майстерності науково-педагогічного працівника; власний науковий світогляд та морально-культурні цінності; - поняттєво-категорійного апарату професійної педагогіки; сутності організації освітнього процесу; сучасних підходів до планування, організування та проведення освітньої, науково-дослідної та виховної роботи зі студентською молоддю; вимог до підготовки та проведення навчальних занять уміння: - аналізувати наукові картини світу; співставляти різні типи наук та їхні методологічні особливості; знаходити, аналізувати, осмислювати інформацію та формувати базу фахових знань; проектувати цілі, завдання, зміст та результати навчання, організовувати та проводити навчальні заняття; - спілкуватися діловою науковою та професійною мовою з колегами, студентами, широкою науковою спільнотою, суспільством у цілому, застосовувати різні стилі мовлення, методи і прийоми спілкування, демонструвати широкий науковий та професійний словниковий запас; - застосовувати сучасні інформаційно-комунікаційні інструменти і технології для забезпечення ефективної наукової та професійної комунікації. автономія і відповідальність: - здатність формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації; здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення; - здатність усвідомлювати та нести особисту відповідальність за одержані результати дослідження, дотримуватися академічної та професійної доброчесності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: попередні: Професійна педагогіка Філософія і методологія науки супутні і наступні: Психологія творчості та винахідництва Риторика Академічна доброчесність і якість освіти
Короткий зміст навчальної програми: У процесі проходження педагогічної практики для здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти передбачено такі види діяльності: навчально-методична: ознайомлення із структурою та напрямами діяльності закладу вищої освіти; особливостями побудови навчальних планів, моделювання графіків навчального процесу та складання розкладу; ознайомлення із плануванням та організацією навчального, наукового та методичного процесу у закладі вищої освіти; ознайомлення з функціональними обов’язками, напрямами діяльності вчених рад інститутів, вченої ради закладу, кафедр; відвідування лекційних (2 заняття), семінарських / практичних / лабораторних занять викладачів випускової кафедри (4 заняття) з подальшим їх педагогічним аналізом; розробка планів-конспектів та текстів 1 лекції, конспектів 2 семінарських / практичних занять, та їх проведення; відвідування навчальних занять колег та участь у їхньому обговоренні. науково-дослідницька: робота з науковими джерелами у контексті виконання компаративного аналізу формування окремих компетентностей здобувачів освіти за конкретною спеціальністю в одній із країн світу, особливостей підготовки фахівців; збір та аналіз первинної інформації, підготовка документів, написання тез доповіді або наукової статті.
Опис: Назви тем: 1. Відвідування лекційних занять. 2. Відвідування практичних/семінарських занять. 3. Підготовка і проведення лекційних занять. 4. Підготовка і проведення практичних занять. 5. Підготовка і проведення виховного заходу. 6. Підготовка звіту про проходження практики. 7. Захист звіту про проходження практики. Самостійна робота 1. Робота з літературними джерелами 2. Виконання індивідуального завдання 3. Підготовка до оформлення і захисту звіту
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль за проходженням практики і перевірка виконання завдань педагогічної практики проводяться у таких формах: - індивідуальна перевірка підготовлених планів-конспектів навчальних занять, проєкту сценарію виховного заходу; - оцінка активності та застосування творчого підходу до розв’язання завдань, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень тощо. Підсумковий контроль проводиться за результатами урахування якості виконаних практикантом завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумковий заліковий контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітньо-наукового рівня доктор філософії під час проходження практики, а саме: 1. Відвідування лекційних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри та аналіз одного відвіданого заняття за схемою. Максимальна оцінка – 8 балів. 2. Відвідування семінарських / практичних/ лабораторних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри та аналіз одного відвіданого заняття за схемою. Максимальна оцінка – 12 балів. 3. Підготовка плану-конспекту і проведення лекції за обраною темою: - Визначення триєдиної мети лекції – 3 бали - Актуалізація знань – 1 бали; - Аргументування методів викладу навчальної інформації – 3 бали; - Висновки – 1 бал; - Подача завдання на самостійну роботу – 1 бали; - Володіння майстерністю викладу навчальної інформації, візуальний супровід – 5 балів. Максимальна оцінка – 14 балів. 4. Підготовка плану-конспекту і проведення семінарського / практичного/ лабораторного/ заняття за обраною темою: - Визначення триєдиної мети практичного заняття – 2 бали; - Обґрунтування вибору методів педагогічної взаємодії для досягнення мети – 2 бали; - Висновки, виставлення оцінок – 2 бали; - Підготовка дидактичного матеріалу і володіння майстерністю проведення заняття – 2 бали. Максимальна оцінка – 8 балів за 1 проведене заняття. Проведення двох практичних занять – 16 балів. Виконання індивідуального завдання, яке відповідно до теми дисертаційного дослідження передбачає проведення аналізу формування окремих компетентностей здобувачів освіти в порівнянні з науково-методичними підходами в окремо виокремленій країні, або в іншому ЗВО України. Виконання індивідуального завдання оцінюється у 15 балів за такими критеріями: - Обґрунтування актуальності, об’єкту, предмету та мети індивідуального завдання – 5 балів; - Логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність та якість оформлення індивідуального завдання – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова література 1. Волкова Н.П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с. 2. Навчальний посібник з дисципліни «Педагогіка вищої школи» / Уклад. А.В. Лисенко. Полтава: ПолтНТУ, 2018. 102с. 3. Нагаєв В.М. Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник. Х.: «Стильна типографія», 2019. 267 с. 4. Організація та проведення занять із застосуванням інноваційних методів. Навч. посібник / Укладачі: Волянський П.Б., Євсюков О.П., Михайлов В.М., Терент'єва А.В., Шихненко К.І. К.: ІДУЦЗ, 2019. 131 с. URL: http://lib.idundcz.dsns.gov.ua/weblib/books/Terentyeva%20A_V_/prakpornovtex.pdf 5. Педагогіка: підручник / Ю.М.Козловський, В.Л.Ортинський, Л.В.Дольнікова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки. 2020. – 372с. 6. Педагогіка, психологія та методика викладання у вищій школі: курс лекцій / М. Д. Прищак, О. Б. Залюбівська. Вінниця : ВНТУ, 2019. 150 с. URL: https://iq.vntu.edu.ua/repository/getfile.php/831.pdf 7. Педагогіка та психологія вищої школи : навчальний посібник / Л. Г. Кайдалова, І. С. Сабатовська-Фролкіна, Н. В. Альохіна, Н. В. Шварп. Х. : НФаУ, 2019. 248 с. 8. Про вищу освіту: Закон України, № 1556-VII, у поточній редакції від 02.10.21. / Верховна Рада України, Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text 9. Теорія і методика викладання в вищій школі. Конспект лекцій з навчальної дисципліни [Електронний ресурс] : навч. посіб. для підготовки докторів філософії очної форми навчання, які навчаються за спеціальністю 133 – «Галузеве машинобудування» / КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: І. О. Казак. – Електронні текстові данні (1 файл: 1,37 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 116 с. 10. Теорія і методика викладання в вищій школі. Практикум з навчальної дисципліни : навч. посіб. для підготовки докторів філософії очної форми навчання, які навчаються за спеціальністю 133 – «Галузеве машинобудування» / КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: І. О. Казак. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 116 с. 11. Шапран О. І., Новак О. М. Педагогіка вищої школи : навч.-метод. посіб. Переяслав-Хмельницький (Київ.обл.) : Домбровська Я.М., 2018. 280 с. Допоміжна 1. Наскрізна педагогічна практика: навч.-метод. посіб.; 3-е вид. доп. і переробл. / за ред. А. А. Сбруєвої. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. 335 с. 2. Олійник І.В. Педагогічна практика: програма та методика реалізації: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2019. 136 с. 3. Педагогічна практика: рекомендації до проходження аспірантами педагогічної практики / Є. А. Настенко, Л. Д. Добровська, Г. А. Корнієнко. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 80 с. 4. Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти: Наказ МОН України від 16 липня 2018 р. № 776. Інформаційні ресурси 1. Загальні відомості про вищу освіту в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.mon.gov.ua/education/higher/higher 2. Положення про проведення науково-педагогічної практики здобувачами вищої освіти ступеня доктора філософії ДЗВО «Університет менеджменту освіти». Національна Академія педагогічних наук України. URL: http://umo.edu.ua/images/content/aspirantura/norm_document/dokn/%D0%9F%D1%80%D0%BE_%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D1%83.pdf 3. Програма педагогічної практики здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії Національної академії внутрішніх справ [Текст] – К.: Нац. акад. внутр. справ, 2018. – 13 с. [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://da.naiau.kiev.ua/assets/files/news/2018/pedpraktika.pdf 4. Нормативно-правова база наукової діяльності у вищих навчальних закладах [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/index.php/ua/diyalnist/nauka/naukova-diyalnistuvishchikh-navchalnikh-zakladakh/4688
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).