Методи та засоби квантитативної лінгвістики

Спеціальність: Інформаційні системи та технології
Код дисципліни: 8.126.00.M.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: Професор, професор кафедри ІСМ, д.т.н. Пасічник Володимир Володимирович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Забезпечити студентам здобуття поглиблених теоретичних та практичних знань, умінь та розуміння для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю та підготувати студентів для подальшої роботи за обраною спеціалізацією.
Завдання: 1. володіння знаннями і розуміння наукового інструментарію дослідження лінгвістичних явищ, сучасної методики розроблення лінгвістичного забезпечення інформаційних систем; 2. здатність формувати теоретичні та практичні рішення в сучасній комп’ютерній лінгвістиці, принципів когнітивного моделювання; 3. глибинні знання сучасних наукових методів лінгвістичних досліджень у межах комунікативного та когнітивного напрямів лінгвістики.
Результати навчання: 1) Здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел. 2) Здатність застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем, характерних обраній області наукових досліджень; 3) Здатність досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних інформаційних системах;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Комп’ютерні технології розпізнавання та класифікації в складних системах. Методи аналізу та оптимізації складних систем.
Короткий зміст навчальної програми: Знання отримані в процесі вивчення даної дисципліни базуються на сучасних методах та інструментах дослідження корпусів текстів, нових технологій та методик, орієнтованих на опрацювання природномовної інформації під час здійснення теоретичних й емпіричних досліджень, сприяє отриманню навиків використання інструментів дослідження мови за допомогою статистичних методів; вивчення законів, за якими функціонує мова.
Опис: Основні поняття та визначення комп’ютерної лінгвістики. Формальні основи. Лінгвістичні моделі. Морфологічна компонента лінгвістичного процесора природної мови. Синтаксична компонента лінгвістичного процесора природної мови. Семантична компонента систем опрацювання природної мови. Прагматична компонента систем опрацювання природної мови. Продукти комп’ютерної лінгвістики: стан та перспективи.
Методи та критерії оцінювання: 1. Перевірка знань та виконаних робіт на лабораторних заняттях 2. Перевірка індивідуальних розрахунково-графічних робіт за графіком та згідно робочої програми 3. Проведення письмово екзамену згідно розкладу та перевірка робіт 4. Проведення усної компоненти екзамену з додатковим опитуванням
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (50%) підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (50%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Математична лінгвістика. Книга 1.Квантитативна лінгвістика: Навч. посібн. / В.В. Пасічник, Ю.М. Щербина, В.А. Висоцька, Т.В. Шестакевич.– Львів: Вид-во „Новий світ-2000”, 2012.– 359 с. .– (Серія «Комп’ютинґ»). 2. Нікольський Ю.В. Системи штучного інтелекту: навч. посібник/ Ю.В.Нікольський, В.В.Пасічник, Ю.М.Щербина.- Львів: Магнолія-2006, 2010. – 279с.— (Серія «Комп’ютинґ»). 3. Ю. В. Нікольський, В.В. Пасічник, Ю. М. Щербина. «Системи штучного інтелекту»: навчальний посібник. Видання 2-ге, виправлене і перероблене – Львів: “Магнолія-2006”, 2013. – 279 с. 4. Нікольський Ю.В. Дискретна математика: навч. посібник/ Ю.В.Нікольський, В.В.Пасічник, Ю.М.Щербина.- Львів: Магнолія-2006, 2010. – 279с.— (Серія «Комп’ютинґ»).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).