Актуальні проблеми соціогуманітарних наук
Спеціальність: Філософія
Код дисципліни: 8.B10.00.M.008
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Філософія
Лектор: Д-р. філос.н., доц. Ігор Карівець
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання вивчення дисципліни:
- опрацювання теоретично-методологічних особливостей розвязання проблем сучасної філософії, осмислення напрямків її розвитку;
- ознайомлення з основними категоріями та поняттями сучасної філософії та особливостями сучасного філософського пізнання.
У результаті вивчення дисципліни аспірант повинен:
Знати:
- роль та місце сучасної філософії в суспільстві та системі наук;
-особливості, суттєві ознаки та визначення сучасної філософії, її структуру.
Вміти:
- співставляти та аналізувати різні напрямки сучасної філософії;
- застосовувати філософський поняттєвий апарат у власній науково-дослідницькій роботі;
- орієнтуватися в сучасній філософській прооблематиці й аналізувати їх з різних філософських позицій;
- оцінювати можливості використання того чи іншого підходу та методу до розвязання певної філософськоїю проблеми.
Результати навчання: - сприяти розумінню студентами значення сучасних проблем філософії для підвищення ефективності науки; - зорієнтувати студентів щодо актуальних проблем сучасної методології філософського пізнання. У результаті вивчення модуля аспірант повинен: Знати: - пізнавальне значення філософських проблем для розвитку фундаментальних наук; - підходи до розв’язання філософських проблем видатних представників різних філософських шкіл і напрямів. Вміти: - зіставляти та аналізувати філософські проблеми; - застосовувати філософські поняття для осмислення та вирішення проблем повсякдення; - вміти виявляти впливи філософських проблем на сучасні ідеології, соціальні програми та практику життя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізіт: філософія, історія України і світова історія - Кореквізіт: філософія і методологія науки
Короткий зміст навчальної програми: Сутність філософської проблеми та її ґенеза. Метафізика й онтологія – буття та існування; гносеологія та епістемологія – пізнання і знання; філософія свідомості і штучний інтелект; філософія людини: гуманізм, постгуманізм і постлюдина; моральна філософія: цінності, добро і зло; соціальна і політична філософія; філософія культури і сучасна цивілізація; філософія науки і техніки.
Опис: Особливості сучасної філософії та її місце в культурі сучасного суспільства. Зв’язки сучасної філософії з розвитком науки та наукового пізнання. Проблематика і розвиток сцієнтистської філософії у ХХ – на поч. ХХІ ст. Сучасні тенденції в розвитку сцієнтистської філософії. Філософія і наука про найгостріші проблеми сучасної наукової картини світу (НКС). Антропологічні напрями сучасної філософії. Сучасна антропологічна криза та її філософське осмислення. Проблеми природи і походження людини у сучасній філософії і науці. Сучасні філософія і наука про природу людської свідомості і пізнання. Загострення проблем соціальної філософії та культурології у ХХ – ХХІ ст. Людина-природа-соціум: ракурси сучасних взаємовідношень. Глобальні проблеми сучасності та глобалізація як явища сучасного життя та предмет філософського осмислення. Релігія, релігійна філософія і релігійність у сучасному культурно-історичному процесі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, тести, колоквіум. - Підсумковий контроль (60%): виконання модульної контрольної роботи, іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Єріна А.М., Захожай В.Б., Єрін Д.Л. Методологія наукових досліджень. – К., 2004.
2.Кримський С.Б. Запити філософських сенсів. К., 2003. 3.Лук'янець В.С., Кравченко О.М., Озадовська Л.В. та ін. Світоглядні імплікації науки. К., 2004.
4. Актуальні проблеми філософії ХХ-ХХІ століть. За заг. ред. І.В. Карівця. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021 – 240 с.
5. Albrow M. The Global Age. – Cambridge, 1996
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).