Риторика
Спеціальність: Науки про Землю
Код дисципліни: 8.E4.00.M.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Токарська Антоніна Семенівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: У результаті вивчення навчальної дисципліни «риторика» аспірант повинен володіти такими компетентностями:
Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері права, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК01. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК04. Здатність усно і письмово презентувати результати власного наукового дослідження українською та іноземною мовами, глибоко розуміти іншомовні наукові та професійні тексти за напрямом дослідження.
Спеціальні (фахові) компетентності:
СК01. Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у галузі права та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з права та суміжних галузей.
СК03. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті та проєктах правничої освіти у системі освіти дорослих.
Результати навчання: Програмні результати навчання (РН):
РН02. Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та прикладні проблеми права державною та іноземною мовами, оприлюднювати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних наукових виданнях.
РН04. Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні аргументи, зокрема, результати теоретичного аналізу, прикладних досліджень, наявні наукові джерела; аналізувати досліджувану проблему з урахуванням широкого правового та загально-соціального контекстів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Теорія та філософія права ч.1 і ч.2,
Конституційне право України,
Міжнародний захист прав людини.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Світоглядні та методологічні проблеми праворозуміння,
Проблеми філософсько-правових наукових досліджень.
Короткий зміст навчальної програми: Філософсько-юридична культура наукового тексту, полем діяльності якої є юриспруденція, із філософсько-правової точки зору проєктує освоєння таких професійних даних, які сприятимуть оволодінню комунікативною культурою наукового тексту, умінням творити різножанровий науковий дискурс, тексти правотворчої і законодавчої та правозастосовної діяльності юристів.
Риторика як сфера знань передбачає розвиток лінгвоюридичних якостей юриста, логічність його професійних складових, етику мислення і корпоративної поведінки тощо.
Опис: 1. Вступ до курсу, предмет і об’єкт риторики. Поняття та зміст. Дослідженість проблематики курсу. Перспективи заглиблення у зміст.
2. Методологічні основи вивчення курсу. Вимоги та критерії наукового тексту. Види методів аналізу тексту.
3. Словесні технології у науковій комунікації та їхня узгодженість із засадами верховенства права. Конституційні вимоги до наукової та законодавчої діяльності.
4. Лінгвоюридична культура наукового тексту. Поняття норми. Різновиди норм. Довідкові джерела.
5. Морфологічна складова в аналізі правової культури комунікації. Аналіз порушень норми.
6. Синтаксичний рівень аналізу у юридичному науковому тексті. Аналіз нормативності на рівні словосполучень речень складного синтаксичного цілого. Логічність викладу в дискурсі.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне та фронтальне опитування, виступи на практичних (семінарських) заняттях; виконання тестових завдань; контрольні роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання аспіранта здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка», згідно з Положенням про рейтингове оцінювання досягнень аспірантів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Габович О., Кузнецов В., Семенова Н. Українська фундаментальна наука і європейські цінності: монографія. 2-ге вид. К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2016. 284 с.
2. Лук’янець В. С., Кравченко О. М., Озадовська Л. В. Сучасний науковий дискурс: оновлення методологічної культури: монографія. К., 2000. 304 с.
3. Самардак М. М. Філософія науки: напрями, теми, концепції: навч. посібник. К.: Вид. ПАРАПАН, 2011. 204 с.
4. Селігей П. О. Світло і тіні наукового стилю: монографія. К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2018. 627 с.
5. Токарська А. С. Філософсько-юридична культура наукового тексту. Львів, 2022. 143 с.
6. Токарська А. С. Комунікативна стратегія законодавчої і законотворчої діяльності: навч. посібник. Львів, 2017. 364 с.
7. Кельман М. С. Методологічні проблеми теорії держави і права: курс лекцій. Львів: ЛьвДУВС, 2010. 124 с.
8. Білей П. В.,ДовгаН. Д., Ханик Я. М. Методологія наукових досліджень технологічних процесів: навч. посібник. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2003. 176 с.
9. Білоусова Т. П., Мареітантов Ю. О. Основи наукових досліджень: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Кам’янець-Подільський, 2004. 120 с.
10. Основи методології та організації наукових досліджень: навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнктів / за ред. А. Є. Конверського. К.: Центр учбової літератури, 2010. 352 с.
11. Пилипчук М. І., Григор’євА. С., Шостак В. В. Основи наукових досліджень: підручник. К.: Знання, 2007. 270 с.
12. Урсу Н. О. Теорія і практика наукових досліджень. Кам’янець-Подільський, 2004. 33 с.
13. Шейко В. М., КушніренкоН. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності. К.: Знання, 2006. 307 с.
14. Кельман М. С. Методологічні проблеми теорії держави і права: курс лекцій. Львів: ЛьвДУВС, 2010. 124 с.
15. Антологія української юридичної думки: в 10 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (голова) та ін. К.: Вид. Дім «Юридична книга», 2005.
16. Апель К.-О. Апріорі спільноти комунікації та основи етики. До проблеми раціонального обґрунтування етики та доби науки / Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрямки. Хрестоматія: навч. посібник. К.: Ваклер, 1996. С. 360–421.
17. Апель К.-О. Дискурсивна етика як політична етика відповідальності у ситуації сучасного світу // Єрмоленко А. М. Комунікативна практична філософія. К.: Лібра, 1999. С. 395–412.
18. Апель К.-О. Дискурсивна етика: політика і право / пер. з нім. К.: Український філософський фонд, 1999. 74 с.
19. Бачинін В. А.,ЖуравськийВ. С.,Панов М. І. Філософія права: словник. К.: Ін Юре, 2003. 408 с.
20. Гончар К. М. Модель комунікації у філософії культури Р. Якобсона (лінгво-філософський аспект дослідження): автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. філос. наук: спец. 09.00.04 – філософська антропологія та філософія культури. К., 2003. 16 с.
21. Даниляк Р. П. Концептуальні підходи до пізнавальної та комунікативної взаємодії я та іншого: методологічний аналіз: автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. філос. наук: спец. 09.00.02 – діалектика і методологія пізнання. Одеса, 2007. 16 с.
22. Квіт С. Основи герменевтики. К.: Вид. дім «КМ Академія», 2003. 191 с.
23. Клепіков А. О. Феномен комунікації в світі культури: автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. філос. наук: спец. 09.00.04 – філософська антропологія та філософія культури. К., 1996. 27 с.
24. Мінаков М. А. Питання про досвід у формуванні феноменологічної герменевтики: відповідь з позицій трансцендентальної філософії.Практична філософія.2004. № 1. С. 167–174.
25. Петрушенко В. Філософський словник: терміни персоналії, сентенції. Львів: Магнолія-2006, 2011. 352 с.
26. Попова Н. В. Герменевтичні практики і проблема їх філософського осмислення: автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. філос. наук: спец. 09.00.04 – філософська антропологія та філософія культури. Х., 2001. 20 с.
27. Сарновська С. О. Сучасна соціальна комунікативна культура (філософсько-методологічний аналіз): автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. філос. наук: спец. 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. К., 2000. 16 с.
28. Сатохіна Н. І. Розуміння у здійсненні права: герменевтичний підхід: автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд.юрид. наук.URL: http:mydisser.com/ru/catalog/view/7779.html
29. Філософія права: проблеми та підходи: навч. посібник / за заг. ред. П. М. Рабіновича. Львів: Юрид. ф-т Львів. націон. ун-ту ім. І. Франка, 2005. 332 с.
30. ЦиппеліусР. Філософія права: підручник / пер. з нім. К.: Тандем. 2000. 300 с.
31. Великий зведений орфографічний словник сучасної української лексики / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. К., 2003. 896 с.
32. Великий тлумачний словник сучасної української лексики / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. К.: Ірпінь; ВТ «Перун», 2004. 1440 с.
33. Вільна енциклопедія.URL:http://uk.wikipedia.org/wiki
34. Головащук С. І. Орфографічний словник складних слів української мови: понад 23000 слів. К.: Наук. думка, 2008. 287 с.
35. Економічна енциклопедія: у 3-х т. К.: Академія народного господарства, 2000.
36. Енциклопедія постмодернізму / за ред. Ч. Вінквіста та В. Тейлора. К.: Основи, 2003. 503 с.
37. Європейський словник філософій: Лексикон неперекладностей / пер. з фр.; під кер. Б. Кассен. Т. 1. К.: Дух і літера. 2011. 576 с.; Т. 2. 2011. 488 с.; Т. 3. 2013. 328 с.
38. Міжнародна поліцейська енциклопедія: у 10 т. / відп. ред. Ю. І. Римаренко, Я. Ю. Кондатьєв, В. Я. Тацій, Ю. С. Шемшученко. К.: Ін Юре, 2003. Т. 1. 1232 с.; 2005. Т. 2. 1224 с.; 2006. Т. 3. 1192 с.; 2007. Т. 4. 968 с.; 2009. Т. 5. 1008 с.; 2010. Т. 6. 1100 с.; 2011. Т. 7. 1120 с.; 2012.
39. Новий орфографічний словник української мови / ред. О. П. Івакін. К.: Аконіт, 2005. 141 с.
40. Онлайн-словник. URL:http://www.rozum.org.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).