Методи і методологія досліджень у соціальній роботі

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 8.I10.01.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.е.н., доцент, Шаповалова Тетяна Вікторівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка висококваліфікованих науковців у сфері науки та практики соціальної роботи на основі глибокого розуміння дискусійних питань соціального розвитку та ролі соціальної роботи у ньому; формування здатності розв’язувати комплексні задачі на основі здобуття досвіду наукового стажування високого рівня в міждисциплінарному середовищі.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 4. Набуття універсальних навичок дослідника, зокрема, організації та проведення навчальних занять, застосування сучасних інформаційних технологій (робота з ВНС, Microsoft Teams, Zoom тощо) ЗК 5. Набуття універсальних навичок дослідника, зокрема усної та письмової презентації результатів власного дослідження українською мовою Фахові компетентності: СК2. Здатність демонструвати предметну та сучасну базу знань в професійній та суміжних сферах, створювати й інтерпретувати нові знання, в тому числі на межі предметних галузей. СК4. Здатність демонструвати детальне розуміння великої кількості сучасних технік дослідження в соціальній роботі та застосовувати на практиці принципи спільного дослідження в соціальній роботі та інших соціальних та гуманітарних науках СК5. знаходити, відбирати, контекстуалізувати та інтерпретувати значний об’єм джерельної бази, застосовувати принципи, методи, засоби і технології здоров’єзбережувальної діяльності в науково-дослідній діяльності та практичній соціальній роботі СК6. здатність ініціювати та керувати процесами запланованих соціальних змін у мезо- та мікросоціальних системах і застосувати комплексний підхід у наданні соціальних послуг з урахуванням потреб здоров’єзбереження
Результати навчання: 1. Розуміння різноманіття постмодерних підходів для забезпечення інтеграції теорії та практики і створення інноваційних соціальних послуг. 2. Орієнтуватись у питаннях міжнародного досвіду соціальної роботи, соціальної політики й використовувати цих знань у теоретичному обґрунтуванні та практичному запровадженні інноваційних закордонних практик у вітчизняну соціальну роботу. 3. Знання ресурсів, включно з тими, що базуються на ІКТ, доступних для дослідження в спеціальній ділянці соціальної роботи, соціальної сфери та суміжних областях. 4. Індивідуальне дослідження – здатність планувати та на основі дослідження робити внесок до соціальних і гуманітарних знань, представляючи результати наукового пошуку до друку в наукових журналах і виданнях, збірниках матеріалів конференцій. 5. Організовувати дискусії у формі наукових семінарів, наукових зустрічей та громадських ініціатив (соціально-орієнтовані робочі зустрічі), використовуючи інформаційні технології для менеджменту базами даних, запису та презентації матеріалу. 6. Ініціювати інноваційні комплексні проекти, здійснювати лідерство, демонструвати повну автономність під час їх реалізації та нести соціальну відповідальність за результати прийняття стратегічних рішень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні навчальні дисципліни Філософія та методологія науки
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна передбачає вивчення аспірантами питань, пов’язаних із розумінням ролі науки, як виду людської діяльності, а саме вибору шляху в науку та галузь науки соціальної роботи. Отримання наукових знань, що ґрунтується на системі підходів, принципів, закономірностей, які забезпечені сукупністю методів дослідження. Розуміння того, що дослідження, що здійснюються у соціальній роботі, зазвичай мають практичну спрямованість, вони мають бути зорієнтовані на вивчення емпіричних питань із подальшою розробкою конструктивних пропозицій щодо розв’язання проблем. Послідовне використання наукових методів дасть можливість аспіранту не тільки пояснити сутність та ефективність практичних дій, а й виявити проблеми, що виникають у процесі прийняття рішень.
Опис: Тема 1. Вступ до методів і методології досліджень у соціальній роботі Поняття і структура науки. Три аспекти науки: соціальний інститут, результат, процес. Критерії науковості знання: істинність, обґрунтованість, інтерсуб’єктивність. Закон достатньої підстави (принцип достатнього обґрунтування). Форми наукового знання: науковий факт, проблема, гіпотеза, теорія. Правила визначення понять, та помилки, що допускаються при їх визначенні. Тема 2. Інформаційне забезпечення науково-дослідної діяльності Поняття про інформаційне забезпечення наукових досліджень :види та джерела наукової інформації; система науково-технічної інформації України; інформаційна база досліджень у галузі соціальної роботи. Пошук та накопичення наукової інформації: бібліографічний пошук у бібліотеках; пошук інформації у мережі Інтернет. Наукова обробка інформації: відбір виявлених джерел, побудова картотеки дослідження; робота з джерелами інформації; бібліографічний опис документів. Тема 3. Пошук та формулювання наукової теми Правила роботи з науковою літературою. Значення літературного огляду для визначення новизни наукового дослідження в соціальній роботі. Наукова проблема як основа задуму дослідження. Актуальність проблеми та її обґрунтування. Види гіпотез: нульова, описова, пояснювальна, основна, робоча, прогностична. Побудова гіпотези дослідження, вибір методів дослідження Категоріальний апарат наукового дослідження. Понятійний апарат дослідження і його операціоналізація. Шість типів протирічь: виду, частини та цілого, розвитку, причин та наслідків, точки зору, цілі та засобів. Тема 4. Методологія наукового дослідження в соціальній роботі Методологія наукового дослідження: фундаментальна методологія; загальнонаукова методологія дослідження; конкретно-наукова методологія; методологічні принципи та підходи. Тема 5. Методи емпіричного та теоретичного дослідження в соціальній роботі Взаємозв’язок емпіричних та теоретичних методів дослідження з методологією дослідження. Теоретичне дослідження. Емпіричне дослідження. Психолого-педагогічне обстеження. Вивчення передового досвіду в соціальній роботі. Тема 6. Побудова аргументації в науковому дослідженні Аргументації в науковому дослідженні: побудова аргументації; ствердження; доводи і факти; визнання альтернатив та відповідь на них; основа аргументації. Повідомлення фактів: візуальне повідомлення фактів; побудова таблиць; створення малюнків; створення діаграм. Тема 7. Вимоги до оформлення дисертаційного дослідження та до опублікування результатів дисертацій освітніх програм третього освітньо-наукового рівня доктора філософії (PHD) Наказ МОН України № 40 від 12.01.2017 «Про затвердження Вимог до оформлення дисертації» Наказ МОН України № 1220 від 23.09.2019 «Про опублікування результатів дисертацій на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук»
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль 100 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання тестових завдань: - Від 15 до 20 правильних відповідей - 2 бали - Від 10 до 14 правильних відповідей – 1бал - До 9 правильних відповідей – 0 балів Виконання поточних практичних завдань: - В повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно самостійно та аргументовано його викладає під час письмових відповідей, глибоко та всебічно розкриває зміст теоретичних питань використовуючи при цьому обов’язкову та додаткову літературу - (8 балів). - Достатньо повно володіє навчальним матеріалом, обґрунтовано його викладає під час письмових відповідей, в основному розкриває зміст теоретичних питань, використовуючи при цьому обов’язкову літературу. Але при викладанні деяких питань не вистачає достатньої глибини та аргументації, допускаються при цьому окремі несуттєві неточності та незначні помилки (6 балів). - В цілому володіє навчальним матеріалом викладає його основний зміст під час письмових відповідей, але без глибокого всебічного аналізу, обґрунтування та аргументації, без використання необхідної літератури допускаючи при цьому окремі суттєві неточності та помилки (4 бали). - Не в повному обсязі володіє навчальним матеріалом. Фрагментарно, поверхово (без аргументації та обґрунтування) викладає його під час письмових відповідей, недостатньо розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, допускаючи при цьому суттєві неточності (2 бали). - Не володіє або частково володіє навчальним матеріалом не в змозі викласти зміст більшості питань теми під час письмових відповідей, допускаючи при цьому суттєві помилки (0 балів). Індивідуальний план наукової роботи аспіранта: - В повному обсязі володіє плануванням індивідуальною науковою роботою - (40 балів). - Достатньо повно володіє плануванням індивідуальною науковою роботою, але окремі обов’язкові роботи не заплановано у відповідний час (20 балів). - Не володіє або частково володіє плануванням індивідуальною науковою роботою (0 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Конверський, А.Є. (Ed.). (2010). Основи методології та організації наукових досліджень: Навчальний посібник для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів. Київ: Центр учбової літератури. 2. Зацерковний, В. І., Тішаєв І. В.,& В. К. Демидов. (2017), Методологія наукових досліджень: навчальний посібник. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя. 3. Вербець, В.В.(2006). Методологія та методика соціологічних досліджень: Навчально-методичний посібник, друге видання доповнене і перероблене. Рівне: РДГУ, Інститут соціальних досліджень. 4. Важинський, С. Е., & Щербак, Т І. (2016). Методика та організація наукових досліджень : Навчальний посібник. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка. 5. Астрелін, І. М., Концевой А. Л., & Концевой, С. А. (2017). Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Київ : НТУУ «КПІ». 6. Шейко, В.М., & Кушнаренко, Н.М.(2008). Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підручник, 6-те вид., перероблене і доповнене . Київ : Знання. 7. Букач, М.М. (Ed.), Попова, Т.С., & Клименюк Н.В. (2009). Основи наукових досліджень у соціальній роботі: Навчальний посібник. Миколаїв: ЧДУ ім. Петра Могили. 8. Бірта, Г.О., & Бургу, Ю.Г. (2014). Методологія і організація наукових досліджень. – Київ: Центр учбової літератури. 9. Карпаш, О.М., & Райтер, П.М.(2014). Методологія наукових досліджень. Івано-франківськ: ІФНТУНГ. 10. Кисний, В.М. (2011).Організація наукових досліджень. Суми: Унівнрситетська книга. 11. Корягін, М.В., & Чік, М.Ю. (2014). Основи наукових досліджень. – Київ: Алерта. 12. Астрелін, І. М., Концевой А. Л., & Концевой, С. А.(2017). Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Київ : НТУУ «КПІ».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).