Методологія аналізу ринків

Спеціальність: Ринкова аналітика
Код дисципліни: 7.281.04.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доцент Гошовська О.В.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів розгорнутих сучасних спеціальних практичних знань про основні характеристики ринків, методи аналізу та прогнозування ринкових даних, підходи щодо прийняття управлінських рішень з метою врахування інтересів споживачів, інтересів громад та розвитку економіки; набуття умінь та формування компетенцій, необхідних для виконання функцій у сфері управління територіями на засадах раціональності, оптимальності та збалансованості, посилення ролі ринкового аналітика в органах державної влади та місцевого самоврядування, розвиток здатності розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері публічного управління та адміністрування та/або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК03. Здатність розробляти та управляти проєктами. ЗК04. Здатність удосконалювати й розвивати професійний, інтелектуальний і культурний рівні. ЗК05. Здатність приймати обґрунтовані рішення та використовувати сучасні комунікаційні технології. ЗК07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). СК03. Здатність організовувати інформаційно-аналітичне забезпечення управлінських процесів із використанням сучасних інформаційних ресурсів та технологій, зокрема розробляти заходи щодо впровадження електронного урядування в різних сферах публічного управління та адміністрування. СК06. Здатність здійснювати професійну діяльність з урахуванням потреб забезпечення національної безпеки України. СК09. Здатність здійснювати наукову та дослідницьку діяльність у сфері публічного управління та адміністрування. фахові компетентності: ФКС 1.1. Здатність оцінювати впливи макро- та мікроекономічних факторів на формування перспективних регіонів для ведення бізнесу. ФКС 1.2. Здатність демонструвати та застосовувати знання з методології аналізу ринків з метою виявлення проблем та приймати оптимальні управлінські рішення спрямовані на забезпечення ринкового розвитку та розвитку територій загалом. ФКС 2.1. Уміння здійснювати аналіз і виявляти проблеми ефективного управління ресурсами, розробляти напрями їх подолання та приймати відповідні управлінські рішення; ФКС 2.3. Здатність розробляти ефективні управлінські стратегії та приймати адекватні управлінські рішення щодо розвитку територій на основі аналізу ринків, з використанням електронного врядування та комунікацій.
Результати навчання: Оволодіння знаннями про структуру та логіку процесу наукового дослідження, методологію та методику наукових досліджень, теорію та практику маркетингових досліджень, порядок проведення та проблеми впровадження маркетингових досліджень, та практичними навичками щодо визначення предмету та об’єкт маркетингового дослідження, формування методичного та методологічного розділу програми маркетингового дослідження, здійснення збору, обробки, аналізу та систематизацію маркетингової інформації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Маркетинг, Макроекономіка, Мікроекономіка, Економіка підприємства, Статистика, Менеджмент організацій, Стратегічний менеджмент
Короткий зміст навчальної програми: Поняття та види наукового дослідження. Вимоги до наукового дослідження Системний підхід до побудови методології наукових досліджень Структура дослідження: обґрунтування актуальності і визначення теми дослідження, його мети і завдання Розробка концептуальних положень, методології і апарату дослідження (гіпотези, методи, етапи, об’єкти, засоби). Дослідження та аналіз циклічності і сезонності ринку Маркетингова інформація Методи збору та аналізу даних Оформлення результатів маркетингового дослідження
Опис: Тема 1: Вступ. Цілі та структура курсу. Принципи академічної доброчесності. Цілі та функції органів публічного управління. Мета аналізу ринкових даних у сфері публічного управління. Тема 2: Ключові поняття. Ринок. Характеристики ринку . Обсяг ринку. Ємність ринку. Ринкова інформація. Якість, споживчі властивості товару. Тема 3: Суть та структура аналізу ринку. Поняття та види наукового дослідження. Види ринкових досліджень. Сегментація ринків. Відмінність між дослідженням ринку та аналізом ринку. Вимоги до наукового дослідження. Тема 4: Особливості дослідження ринку. Аналіз динаміки, стійкості та коливання ринку. Основні методи прогнозування розвитку ринку. Оцінка та аналіз циклічності й сезонності ринку. Аналіз факторів, що обумовлюють стан і розвиток ринку. Особливості дослідження територій. Тема 5: Соціальні дослідження. Види соціальних досліджень. Методи соціального дослідження. Напрямки досліджень. Приклади соціальних досліджень. Тема 6: Методи аналізу та прогнозування даних. Сфери використання різних методів аналізу. Категорії даних для проведення аналізу та прогнозування даних. Методи формальної логіки. Евристичні методи та їх використання в економічному аналізі. Тема 7: Економіко-статистичні методи аналізу інформації. Дисперсійний аналіз. Кореляційний аналіз. Факторний аналіз. Регресійний аналіз. Аналіз часових рядів. Кластерний аналіз. Дискримінантний аналіз. Аналіз сукупностей. Тема 8: Дослідження ринкових ризиків. Поняття та види ризиків. Управління ризиком. Розширений СВОТ-аналіз. PESTLE-аналіз. Карта ризиків ринку. Тема 9: Визначення ринкових бар’єрів. Бар’єри входу на ринок. Адміністративні бар’єри розвитку ринку. Державне регулювання. Дозволи та ліцензії. Система публічних закупівель. Державне регулювання експорту та імпорту. Тема 10: Формування висновків аналізу ринку. Підходи до формування висновків ринкового аналізу. Відповідність висновків аналізу цілям прийняття рішення.
Методи та критерії оцінювання: усне опитування, виконання індивідуального науково-дослідного завдання, оцінки за усні відповіді на практичних заняттях, підготовка аналітичних доповідей, захист рефератів
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах Поточний контроль Контрольний захід (КЗ) Модульна оцінка (ПК+КЗ) Практичні (семінарські) заняття Поточні тести Контрольні роботи Разом балів (ПК) 2 3 4 5 6 7 20 10 10 40 60 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Gilbert A. Churchill, Dawn Iacobucci. Marketing Research: Methodological Foundations 12th edition. Nashville, TN: Earlie Lite Books, Inc., 2018. 2. Donald R. Lehmann. Market Research and Analysis. Edition: second. Published by McGraw-Hill Higher Education, 1985. 3. Hooley, G J, Piercy, N F and Saunders, J A. (2004) Marketing Strategy and Competitive Positioning 3rd Ed. Prentice-Hall: Harlow. 4. Kumar, V., Aaker, D. A. and Day, G. S. (2002) Essentials of marketing research, 2nd edition, Wiley, Chichester, New York. 5. Johnson, R. A. and Wichern, D. W. (1997) Business statistics: decision making with data, Wiley, Chichester. 6. Fowler Jr., F. J. (1993) Survey research methods, 2nd edition, Newbury Park, London. Chapter 4, pp. 54-68. 7. Saunders, M., Lewis, P. and Thornhill, A. (2003) Research methods for business students, 3rd edition, Financial Times Prentice Hall, Harlow. Chapter 9, pp. 245-275. 8. Hooley, G. J. and Hussey, M. K. (1999) Quantitative methods in marketing, 2nd edition, International Thomson Business, London. 9. Wyndham, J. and Goosey, R. (1997) ‘It is time we started using statistics!’ Journal of the Market Research Society, 25 (4), p. 244. 10. Smith, D. V. L. and Fletcher, J. H. The Art and Science of Interpreting Market Research Evidence, John Wiley & Sons, Chichester. 11. Ілляшенко С. Маркетингові дослідження: навчальний посібник / С. Ілляшенко, М. Баскакова; За ред. С. Ілляшенка; М-во освіти і науки України, Сумський держ. ун-т. – К. : Центр навчальної літератури, 2006. – 191 с. 12. Стандарти щодо проведення маркетингових досліджень [Електронний ресурс] : [етичний кодекс, стандарти якості, стандарти ESOMAR] / [ген. дир. І. Лилик] // Українська асоціація маркетингу : [сайт всеукраїнської громадської організації]. – Режим доступу: http://uam.in.ua/ukr/standarts 13. Маркетингові дослідження: підручник : [Електронний ресурс] /Т.Б. Решетілова, С.М. Довгань ; М-во освіти і науки України, Нац. гірн. ун-т. –Електрон. текст. дані. – Дніпропетровськ : НГУ, 2015. – 357 с. 14. Економічні дослідження (методологія, інструментарій, організація, апробація) : навч. посібн. ; за ред. А. А. Мазаракі. – К. : Київ. нац. торг.-кон. ун-т., 2010. – 280 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія аналізу ринків (курсовий проєкт)

Спеціальність: Ринкова аналітика
Код дисципліни: 7.281.04.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доцент Гошовська О.В.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів розгорнутих сучасних спеціальних практичних знань про основні характеристики ринків, методи аналізу та прогнозування ринкових даних, підходи щодо прийняття управлінських рішень з метою врахування інтересів споживачів, інтересів громад та розвитку економіки; набуття умінь та формування компетенцій, необхідних для виконання функцій у сфері управління територіями на засадах раціональності, оптимальності та збалансованості, посилення ролі ринкового аналітика в органах державної влади та місцевого самоврядування, розвиток здатності розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері публічного управління та адміністрування та/або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК03. Здатність розробляти та управляти проєктами. ЗК04. Здатність удосконалювати й розвивати професійний, інтелектуальний і культурний рівні. ЗК05. Здатність приймати обґрунтовані рішення та використовувати сучасні комунікаційні технології. ЗК07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). СК03. Здатність організовувати інформаційно-аналітичне забезпечення управлінських процесів із використанням сучасних інформаційних ресурсів та технологій, зокрема розробляти заходи щодо впровадження електронного урядування в різних сферах публічного управління та адміністрування. СК06. Здатність здійснювати професійну діяльність з урахуванням потреб забезпечення національної безпеки України. СК09. Здатність здійснювати наукову та дослідницьку діяльність у сфері публічного управління та адміністрування. фахові компетентності: ФКС 1.1. Здатність оцінювати впливи макро- та мікроекономічних факторів на формування перспективних регіонів для ведення бізнесу. ФКС 1.2. Здатність демонструвати та застосовувати знання з методології аналізу ринків з метою виявлення проблем та приймати оптимальні управлінські рішення спрямовані на забезпечення ринкового розвитку та розвитку територій загалом. ФКС 2.1. Уміння здійснювати аналіз і виявляти проблеми ефективного управління ресурсами, розробляти напрями їх подолання та приймати відповідні управлінські рішення; ФКС 2.3. Здатність розробляти ефективні управлінські стратегії та приймати адекватні управлінські рішення щодо розвитку територій на основі аналізу ринків, з використанням електронного врядування та комунікацій.
Результати навчання: У результаті написання курсової роботи студент повинен набути навичків досліджень закономірностей та особливостей розвитку явищ та процесів, які мають місце на ринку, формування мети та обсягу дослідження, вибору інструментів дослідження, аналізу даних та представлення результатів дослідження
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Маркетинг, Макроекономіка, Мікроекономіка, Економіка підприємства, Статистика, Менеджмент організацій, Стратегічний менеджмент
Короткий зміст навчальної програми: Характеристика досліджуваного об'єкта та ринку/сектора, на якому він функціонує. Дослідження макросередовища досліджуваного об'єкта Аналіз мікросередовища (конкурентного середовища) досліджуваного об'єкта Оцінка портфеля досліджуваного об'єкта.
Опис: Написання Розділу 1. Дослідження основних характеристик ринку. Написання Розділу 2. Аналіз ринкових даних. Написання Розділу 3. Визначення бар’єрів та ризиків ринку, перспектив його розвитку. Написання таких частин курсової роботи, як Анотація, Зміст, Вступ, Висновки, Список використаної літератури. Підготовка до захисту курсового проекту.
Методи та критерії оцінювання: захист курсової роботи (100%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі Разом за дисципліну- 100 балів Перевірка правильності написання Розділу 1. Дослідження основних характеристик ринку – максимальна кількість балів 30. Перевірка правильності написання Розділу 2. Аналіз ринкових даних – максимальна кількість балів 30. Перевірка правильності написання Розділу 3. Визначення бар’єрів та ризиків ринку, перспектив його розвитку – максимальна кількість балів 30. Перевірка правильності написання таких частин курсового проекту, як Анотація, Зміст, Вступ, Висновки, Список використаної літератури – максимальна кількість балів 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Gilbert A. Churchill, Dawn Iacobucci. Marketing Research: Methodological Foundations 12th edition. Nashville, TN: Earlie Lite Books, Inc., 2018. 2. Donald R. Lehmann. Market Research and Analysis. Edition: second. Published by McGraw-Hill Higher Education, 1985. 3. Hooley, G J, Piercy, N F and Saunders, J A. (2004) Marketing Strategy and Competitive Positioning 3rd Ed. Prentice-Hall: Harlow. 4. Kumar, V., Aaker, D. A. and Day, G. S. (2002) Essentials of marketing research, 2nd edition, Wiley, Chichester, New York. 5. Johnson, R. A. and Wichern, D. W. (1997) Business statistics: decision making with data, Wiley, Chichester. 6. Fowler Jr., F. J. (1993) Survey research methods, 2nd edition, Newbury Park, London. Chapter 4, pp. 54-68. 7. Saunders, M., Lewis, P. and Thornhill, A. (2003) Research methods for business students, 3rd edition, Financial Times Prentice Hall, Harlow. Chapter 9, pp. 245-275. 8. Hooley, G. J. and Hussey, M. K. (1999) Quantitative methods in marketing, 2nd edition, International Thomson Business, London. 9. Wyndham, J. and Goosey, R. (1997) ‘It is time we started using statistics!’ Journal of the Market Research Society, 25 (4), p. 244. 10. Smith, D. V. L. and Fletcher, J. H. The Art and Science of Interpreting Market Research Evidence, John Wiley & Sons, Chichester. 11. Ілляшенко С. Маркетингові дослідження: навчальний посібник / С. Ілляшенко, М. Баскакова; За ред. С. Ілляшенка; М-во освіти і науки України, Сумський держ. ун-т. – К. : Центр навчальної літератури, 2006. – 191 с. 12. Стандарти щодо проведення маркетингових досліджень [Електронний ресурс] : [етичний кодекс, стандарти якості, стандарти ESOMAR] / [ген. дир. І. Лилик] // Українська асоціація маркетингу : [сайт всеукраїнської громадської організації]. – Режим доступу: http://uam.in.ua/ukr/standarts 13. Маркетингові дослідження: підручник : [Електронний ресурс] /Т.Б. Решетілова, С.М. Довгань ; М-во освіти і науки України, Нац. гірн. ун-т. –Електрон. текст. дані. – Дніпропетровськ : НГУ, 2015. – 357 с. 14. Економічні дослідження (методологія, інструментарій, організація, апробація) : навч. посібн. ; за ред. А. А. Мазаракі. – К. : Київ. нац. торг.-кон. ун-т., 2010. – 280 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).