Екологічний дизайн
Спеціальність: Дизайн
Код дисципліни: 7.022.01.M.012
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Галишич Руслан Ярославович, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри ДОА
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: - усвідомлення засад проектування на основі природних аналогів – природа, як об'єкт художнього освоєння;
- розуміння організації дизайн-процесу екологічного проектування.
- освоєння закономірностей поетапного і методичного проектування об'єктів екодизайну;
- засвоїти принципи проектування енергозберігаючих об’єктів;
- освоїти засади проектування дизайн-об’єктів на основі поєднання новітніх та традиційних технологій.
Результати навчання: Засвоєння теоретичних аспектів формування екологічного дизайну та засвоєння головних практичних навиків екологічного підходу в проектуванні. Завдання вивчення дисципліни: ознайомлення із історією становлення, формування розвитку екологічного підходу в проектуванні на різних історичних етапах та в різних країнах світу; ознайомлення із філософським аспектом екодизайну – екологічна свідомість; ознайомлення із формотворчими особливостями екодизайну; ознайомлення із специфікою і критеріями оцінки продуктів екодизайну; освоєння закономірностей поетапного і методичного проектування об'єктів екодизайну; усвідомлення засад проектування на основі природних аналогів; природа, як об'єкт художнього освоєння; розуміння організації дизайн-процесу екологічного проектування. Студент повинен: розуміти: призначення і місце курсу “екологічний дизайн” в загальній системі професійної підготовки --дизайнера; закономірності і методи формування основних проектних підходів в екодизайні; переваги екологічного підходу проектування порівнянно із традиційним; знати: методи пошуку формотворчих ідей, виходячи із екологічних факторів; вміти: вибирати в залежності від вимог конкретної проектної задачі оптимальні вирішення враховуючи екологічний аспект В основу дисципліни послідовно закладені допоміжні теми теоретичних та практичних положень, що розкривають основні закономірності процесу екологічного проектування. Вивчення запропонованого курсу вимагає від студентів творчого підходу, орієнтує на самостійний пошук ідей та оригінальних стратегій щодо виконання поставлених конкретних практичних завдань із врахування екологічного фактора, вимагає від студентів опрацювання додаткової візуальної інформації та літератури.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Проектування частина 1, 2, 3, 4;
Історія мистецтва та архітектури;
Проектування інтер’єрів;
Дизайн середовища;
Дизайн промислових виробів.
Технологія проектного процесу Сучасні концепції та інновації в архітектурі та містобудуванні, Архітектурне проектування громадської будівлі, Комплексне дослідження архітектурно-містобудівного об’єкту.
Короткий зміст навчальної програми: Теорія: історія становлення, формування та розвитку екологічного підходу в проеткуванні об’єктів диайну. Вплив проблем екології на розвиток проектної культури. Екологічна свідомість. Визначення поняття "екодизайну". Характерні приклади об'єктів екодизайну. Визначення прниципів формотворення у екодизайні. Формотворчі особливості екодизайну. Природа, як об’єкт інспірації для художнього прокутування. Мультисенсорний дизайн, концепція та сфера застосування. Специфіка і критерії оцінки продуктів екодизайну. Особливості організації дизайн-процесу екологічного проектування. Особливості застосування принципів і методів екодизайну в учбовому процесі.освоєння, біоніка в дизайні. Проектування на основі природніх аналогів. Екобіоніка. Курсова робота. Дизайн події на екологічну тематику, концепція візуальної комунікації та дизайну середовища в конкретній локації – інсталяція, перформанс експозиція, зона відпочинку.
Опис: Вступна бесіда. Особливості організації дизайн-процесу екологічного проектування.
Вибір екологічної проблематики, соціальної або виробничо-споживчої сфери – підприємства, організації, установи з метою подальшої розробки рекламної презентаційної продукції та системи знаків ідентифікації образної символіки та відповідного предметно-просторового середовища. Рекомендовано для дизайн концепції брати культурні, наукові, мистецькі, літературні, політичні, або комерційні заходи, пов’язані з екологічною проблематикою.
Попередній аналіз вихідної ситуації.
Виконання завдання 1. Візуальний та рекламний образ на екологічну тематику.
Маркетинговий розгляд - визначення цільової аудиторії. Постановка технічного та проектного завдання - функціональні, комунікативні та естетичні вимоги до проекту. Рекламний наратив екологічного дійства. Створення сюжету: для акцій, заходів, згідно часових та просторових рамок обраної події.
Візуально-комунікаційна концепція події: знаки ідентифікації та навігації, презентаційна мультимедійна та поліграфічна продукція. Логічне узгодження візуально-просторової ідеї з сюжетом події.
Виконання контрольної роботи: Дизайн візуальних комунікацій
Розробка концепції візуальної комунікації – знаків ідентифікації та навігації: емблема, логотип, інформаційно-текстовий блок, слоган, ехо-фраза, початкова фрази, дизайн персонажу. Дизайн-концепція програми, презентаційного флаєра, плакату, буклету, вказівників, титульних веб-сторінок, тощо.
Обговорення завдання: Дизайн-концепція предметно-просторового середовища із застосуванням екологічних технологій та екологічних матеріалів.
Вибір виду та типу предметного середовища для обраної події: флешмоб, косплей, святкова демонстрація, сцена та сценографія, експозиція, інсталяція, перформанс, фан-зона.
Формування концепції предметно-просторового середовища події. Аналіз вихідної ситуації – локація, місце розташування події: інтер’єрний простір, урбаністичне середовище, лофт, природне ландшафтне середовище.
Врахування кліматичних умов, освітлення вітер, вода геотермальні джерела тощо; флористика наявність і доступність природніх матеріалів рослинного походження, неутилізовані споруди, будівельні та оздоблювальні матеріали, які можна використати повторно для реалізації екологічного проекту. Розробка ідеї, функціонального зонування предметно-просторових елементів дизайну.
Конструктивне вирішення споруди, тимчасового збірно-розбірного обладнання. Дизайн об’ємно-просторового предметного середовища події. Художньо-образна адаптація формотворення елементів дизайну до вихідної ситуації навколишнього простору. Робота з конструкціями та тектонікою матеріалів вибір відповідних оздоблювальних та декоративних матеріалів, текстурно-фактурне та колористичне вирішення
Освітлення та спец-ефекти, оптичні ілюзії тощо, концепції енергозбереження освітлювальних засобів. Дизайн-концепція нульового циклу затрат енергії, водопостачання та водовідведення, очищення та утилізації відходів після дійства події.
Комплексне вирішення екологічної події дизайн засобами згідно візуально-комунікаційного сюжету. Прагматично утилітарна та стилістична єдність об’ємно-просторової організації простору та візуально-комунікативної концепції. Узгодження візуальних носіїв та їх знаково-графічної системи з головними функціональними просторами події - зон для гостей, глядачів, організаторів, відпочинкової та робочої зони.
Загальна естетична та художньо-образна ідея, фактор ідентифікації та реклами екологічної концепції, пізнаваність графічної та предметно-просторової системи. Відповідність художнього образу дизайну ідеям екологічного усвідомлення дійсності.
Презентація і захист концепцій екологічного дизайну
Організація виставки та експозиції робіт.
Методи та критерії оцінювання: Деференційований залік; поточний контроль - лекції (семінари) – 20%, клаузура (ескіз ідеї дизайнерського задуму) - 20%; підсумковий контроль - курсова робота - 40%; пояснювальна записка до курсової роботи 20%.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль. Завдання 1. Візуальний рекламний образ на екологічну тематику - max 20 балів
Контрольна робота. Дизайн візуальних комунікацій - max 30 балів Підсумковий контроль. Завдання 2. Екологічна дизайн-концепція - max 70 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література:
1. Галишич Р.Я., Лсенко О. Ю., Юрченко І.А., Франків Р. Б. екологічний дизайн. Методичні вказівки до практичних занять. Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2008. - 61 с.
2. Генисаретский. О. И. Гуманитарно-художественные проблемы образа жизни и предметной среды // Труды ВНИИТЭ. Сер.: Техническая эстетика. Вып. 58. – М.: ВНИИТЭ, 1989. –142 с.
3. Генисаретский. О. И. Еше раз о средовом проектировании и проектности культуры (заметки по ходу дела) // Кентавр. – 1996. – № 2. С. 25–30.
4. Генисаретский. О. И. Проблемы исследования и развития проектной культуры дизайна; Аутореф. дис... д-ра искусств.: 17.00.06 / Гос. Ком. СССР по нуке и тех. – М., 1990. – 36 с.
5. Генисаретский. О. И. Пректная культура и концептуализм // Социально-культурные проблемы образа жизни и предметной среды. – М.: ВНИИТЭ, Вып. 52, 1987. – 114 с.
6. Генисаретский. О. И. Экология культуры: от ценностных ориентации – к проектной концептуалистике // Теоретические и проектные проблемы. Экология культуры. Вып. 1. – М., 1991.
7. Глазычев В. Л. Культурный потенциал городской среды: Автореф. дис... д-ра искусств.: 17.00.08 / Акад. наук СССР. НИИ культуры. – М., 1991. – 44 с.
8. Глазычев В. Л. Образ системности в дизайне // Техническая
эстетика, 1981, № 5, с. 17–19.
9. Кондратьева К. А. Дизайн и экология культуры. Московский государственный художественно-промышленный университет им. С. Г. Строганова. – М., 2000. – 100 с.
10. Курьерова Г. Г. Дизайн Бруно Мурари // Экологичская ориентация в современной проектной культуре Западной Европе // Труды ВНИИТЭ. Сер.: Техническая эстетика. Вып. 52. – М., 1987, с. 114.
11. Лихачев Д. С. Великое наследие: В 3 т. – Л.: Худож. лит., 1987. Т. 2.: Избранные работы. – С. 50.
12. Реймерс. Н. Ф. Экология. (Теории, законы, правила, принципы и гипотизы). – М.: Журнал "Россия молодая", 1994. – 367 с.
13. Сидоренко В. Ф. Генезис проектной культуры и эстетика дизайнерского творчесства: Автореф. дис... д-ра искусств.: 17.00.06 ВНИИ техн. Эстетики Гос.ком. СССР по науке и технике. – М., 1990. – 32 с.
14. Хан-Магомедов С. О. Системный подход и система как обьект дизайна: Полемические заметки. – Техническая эстетика, 1980, № 10, с. 2–4.
15. Хан-Магомедов С. О. Тврческие концепции в структуре предметно-художественного творчества. // Творческие концепции и творческие школы в дизайне / Труды ВНИИТЭ. Сер.: Техническая эстетика. М., 1981. – 113 с.
16. Ecodesign. Oecologische productgestaltung. – Wein: IOEW. – 1993. – 96 s.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).