Гідротранспортування
Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.01.E.050
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доцент, к.т.н. Орел Вадим Ігорович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ФКС1.3. Знання кінематичних і динамічних характеристик відкритих і напірних потоків рідин у спорудах водогосподарських та гідротехнічних систем.
Результати навчання: РН1.3. Вміти використовувати кінематичні та динамічні характеристики відкритих і напірних потоків рідин у спорудах водогосподарських та гідротехнічних систем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Технічна механіка рідин і газів
• Інженерна гідравліка
Короткий зміст навчальної програми: Загальні відомості про гідросуміші. Проектування та розрахунок систем самопливного (безнапірного) гідротранспортування. Проектування та розрахунок систем напірного гідротранспортування. Жолоби, трубопроводи й обладнання систем гідротранспортування.
Опис: Вступ. Зв’язок даної дисципліни з іншими. Переваги та недоліки гідротранспортування.
Фізико-механічні властивості гідросуміші. Ньютонiвськi та неньютонiвськi рідини, основні реологiчнi рівняння. Багатофазні системи. Режими течії гідросуміші.
Загальні відомості про гідротранспортування. Класифікація гідротранспортних систем та гідросумішей. Категорії надійності споруд напірного гідротранспортування. Рух потоку рідини з рівномірним і нерівномірним розподілом твердих частинок. Критична швидкість та гідравлічний опір. Гідротранспортування твердих частинок в структурованому потоці. Концентрація гідросуміші.
Втрати напору при русі рідин. Напірний рух у трубопроводах. Безнапірний рух у трубопроводах і лотках (жолобах).
Обладнання систем гідротранспортування. Насоси. Основні типи насосів, особливості їх використання в гідротранспортних системах. Насосні станції. Камерні (шлюзові) завантажувальні апарати (живильники). Ерліфти.
Трубопроводи і лотки (жолоби) для гідротранспортування. Транспортна здатність потоку. Самопливні та напірні трубопроводи та їх трасування.
Класифікація трубопроводів. Матеріал трубопроводів. З'єднання трубопроводів. Довговічність трубопроводів. Захист трубопроводів від гідравлічних ударів. Зменшення гідравлічного опору трубопроводів
Гідротранспортування будівельних матеріалів, відходів виробництва, осадів стічних вод. Гідротранспортування будівельних матеріалів. Гідротранспортування відходів виробництва. Гідротранспортування осадів стічних вод.
Методи та критерії оцінювання: Контроль результатів навчання студентів:
– виступи на практичних заняттях;
– екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 (розв’язання задач на практичних заняттях - 30).
Екзаменаційний контроль - 70 (письмова компонента - 60; усна
компонента - 10).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Світлий Ю.Г. Гідравлічний транспорт (монографія) / Ю.Г. Світлий, В.С. Білецький. – Донецьк: Східний видавничий дім, Донецьке відділення НТШ, «Редакція гірничої енциклопедії», 2009. – 436 с.
2. Спеціальні питання гідравліки систем водопостачання та водовідведення: навч. посіб. / А.М. Кравчук, О.А. Кравчук. – Київ: КНУБА, 2020. – 176 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).