Водопостачання та водовідведення промислових підприємств
Спеціальність: Водопостачання та водовідведення
Код дисципліни: 7.192.08.E.017
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доцент, к.т.н. Мацієвська Оксана Олександрівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти необхідних компетентностей:
фахові компетентності:
- ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії.
- СК01. Здатність інтегрувати знання з інших галузей і спеціалізовані концептуальні знання в галузі будівництва та цивільної інженерії, у поєднанні з дотриманням чинних нормативно-правових документів, для розв’язання складних задач у широких або мультидисциплінарних контекстах.
- СКП 1.1. Здатність проводити комплексне маркетингове дослідження послуг з проектування, монтажу та експлуатації систем ВВ, розробляти та проводити ефективну продуктову, цінову, збутову політику підприємств в спеціалізації ВВ;
- СКП 1.2. Вміння створювати продукти в спеціалізації ВВ з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі, включаючи створення, просування, реалізацію та удосконалення.
Результати навчання: РН01. Проєктувати будівлі і споруди (відповідно до спеціалізації), в тому числі з використанням засобів комп’ютерного проєктування.
РНС 1.1. Застосовувати набуті знання, вміння та навички для планування, виконання та контролю якості проектно-вишукувальних робіт у галузі водопостачання та водовідведення.
РНС 1.2. Застосовувати набуті знання, вміння та навички для планування, виконання та контролю якості будівельно-монтажних і пусконалагоджувальних робіт у галузі водопостачання та водовідведення.
РНС 1.3. Застосовувати набуті знання, вміння та навички для планування, реалізації та операційного контролю в процесі експлуатації систем водопостачання та водовідведення.
ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
ЗН2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань.
УМ 1. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур.
УМ 2. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах.
УМ 3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.
КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію.
КОМ 2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
АіВ 1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
АіВ 2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
АіВ 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
• Теоретична механіка та технічна механіка рідин і газів
• Водопостачання і водовідведення
• Насосні та повітродувні станції
• Хімія води та мікробіологія
Кореквізити:
• Очищення стічних вод
• Обробка та утилізація осадів стічних вод
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна формує у здобувачів освіти комплексний підхід до розв'язання проблем водопостачання та водовідведення промпідприємств.
Викладач дає системні знання з питань створення оборотного водопостачання промислових підприємств, організації охолодження та стабілізації води в оборотних системах, методів і обладнання водоочищення на різнопрофільних підприємствах.
Надзвичайне розмаїття забруднень виробничих стічних вод, труднощі їх вилучення традиційними методами очищення, несталість режиму надходження та концентрації забруднювальних речовин виробничих стічних вод – все це вимагає застосування багатьох сучасних методів очищення та їх комбінації із традиційними методами. Викладач дає студентам знання сучасних механічних, хімічних, фізико-хімічних, біохімічних методів очищення виробничих стічних вод, обробки осадів, шламу та мулу, які утворюються під час очищення стічних вод, а також апаратурного оформлення зазначених методів очищення.
Помітне місце належить також розв'язанню питань створення замкнених систем водопостачання-водовідведення промислових підприємств, що вимагає переведення виробництва на маловодні технології; локального очищення окремих потоків виробничих стічних вод з вилученням і поверненням у виробництво цінних компонентів; використання доочищених господарсько-побутових і виробничих стічних вод для підживлення оборотних систем водопостачання промислових підприємств.
Опис: Прямотечійні, оборотні та безпродувні системи водопостачання промислових підприємств. Водосховища-охолодники та бризкальні басейни. Відкриті, баштові та вентиляторні градирні. Стабілізаційна обробка охолодної води. Пом'якшення та демінералізація води для виробничих потреб. Дегазація води у промисловому водопостачанні. Знекремнення води. Обробка та утилізація осадів водоочисних станцій промислових підприємств. Загальні питання водовідведення на промислових підприємствах. Методи очищення виробничих стічних вод. Механічне очищення виробничих стічних вод. Хімічне очищення виробничих стічних вод. Фізико-хімічне очищення виробничих стічних вод. Біологічне очищення виробничих стічних вод. Обробка осадів виробничих стічних вод. Очищення стічних вод деяких галузей промисловості.
Методи та критерії оцінювання: • робота здобувачів освіти під час практичних занять
• підсумковий контроль: письмово-усна форма
Критерії оцінювання результатів навчання: • робота здобувачів освіти під час практичних занять (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. ДБН В.2.5-74:2013. Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди.
2. ДБН В.2.5-75:2013. Каналізація. Зовнішні мережі та споруди.
3. Орлов В.О. Водопостачання промислових підприємств: навч. посіб. / В.О. Орлов, Л.Л. Литвиненко, А.М. Орлов. – К.: Знання, 2014. – 278 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Водопостачання та водовідведення промислових підприємств (курсовий проєкт)
Спеціальність: Водопостачання та водовідведення
Код дисципліни: 7.192.08.E.020
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доцент, к.т.н. Мацієвська Оксана Олександрівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти необхідних компетентностей:
фахові компетентності:
- ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії.
- СК03. Здатність розробляти та реалізовувати проєкти в галузі будівництва та цивільної інженерії;
- СКП 1.1. Здатність проводити комплексне маркетингове дослідження послуг з проектування, монтажу та експлуатації систем ВВ, розробляти та проводити ефективну продуктову, цінову, збутову політику підприємств в спеціалізації ВВ;
- СКП 1.4. Вміння досягти конкурентноспроможності шляхом впровадження сучасного ефективного обладнання в системи ВВ з одночасною оптимізацією цінового фактору.
Результати навчання: РН01. Проєктувати будівлі і споруди (відповідно до спеціалізації), в тому числі з використанням засобів комп’ютерного проєктування.
РНС 1.1. Застосовувати набуті знання, вміння та навички для планування, виконання та контролю якості проектно-вишукувальних робіт у галузі водопостачання та водовідведення.
РНС 1.5. Застосовувати набуті знання, вміння та навички для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань реконструкції, модернізації та розвитку систем ВВ, використовуючи відомі методи та практики.
ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
ЗН2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань.
УМ 1. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур.
УМ 2. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах.
УМ 3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.
КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію.
КОМ 2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
АіВ 1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
АіВ 2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
АіВ 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
• Теоретична механіка та технічна механіка рідин і газів
• Водопостачання і водовідведення
• Насосні та повітродувні станції
• Хімія води та мікробіологія
Кореквізити:
• Очищення стічних вод
• Обробка та утилізація осадів стічних вод
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна формує у здобувачів освіти комплексний підхід до розв'язання проблем водопостачання та водовідведення промпідприємств.
Викладач дає системні знання з питань створення оборотного водопостачання промислових підприємств, організації охолодження та стабілізації води в оборотних системах, методів і обладнання водоочищення на різнопрофільних підприємствах.
Надзвичайне розмаїття забруднень виробничих стічних вод, труднощі їх вилучення традиційними методами очищення, несталість режиму надходження та концентрації забруднювальних речовин виробничих стічних вод – все це вимагає застосування багатьох сучасних методів очищення та їх комбінації із традиційними методами. Викладач дає студентам знання сучасних механічних, хімічних, фізико-хімічних, біохімічних методів очищення виробничих стічних вод, обробки осадів, шламу та мулу, які утворюються під час очищення стічних вод, а також апаратурного оформлення зазначених методів очищення.
Помітне місце належить також розв'язанню питань створення замкнених систем водопостачання-водовідведення промислових підприємств, що вимагає переведення виробництва на маловодні технології; локального очищення окремих потоків виробничих стічних вод з вилученням і поверненням у виробництво цінних компонентів; використання доочищених господарсько-побутових і виробничих стічних вод для підживлення оборотних систем водопостачання промислових підприємств.
Опис: Навчальним планом підготовки студентів передбачено виконання курсового проекту на тему "Очисні споруди виробничих стічних вод". Курсовий проект складається з пояснювальної записки та креслень (0,5–1,0 аркуш формату А1).
Пояснювальна записка повинна містити такі обов’язкові розділи:
- Вступ.
- Механізм процесу нітрифікації-денітрифікації.
- Видалення азоту із стічних вод.
- Розрахунок нітрифікатора-денітрифікатора за схемою "а".
- Розрахунок нітрифікатора-денітрифікатора за схемою "в".
- Література
- Висновки.
- Список використаної літератури.
Методи та критерії оцінювання: • підсумковий контроль (залік): захист курсового проекту
Критерії оцінювання результатів навчання: • підсумковий контроль (залік): захист курсового проекту (100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. ДБН В.2.5-74:2013. Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди.
2. ДБН В.2.5-75:2013. Каналізація. Зовнішні мережі та споруди.
3. Орлов В.О. Водопостачання промислових підприємств: навч. посіб. / В.О. Орлов, Л.Л. Литвиненко, А.М. Орлов. – К.: Знання, 2014. – 278 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).