Автоматизація та оптимізація процесів хімічної та харчової промисловості

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.174.01.E.019
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: професор, д.т.н. Фединець Василь Олексійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготувати студентів до самостійного вирішення теоретичних і практичних задач автоматизації процесів хімічної та харчової промисловості.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальних: - ІНТ здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності в галузі автоматизації та приладобудування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів галузі, проведення досліджень та/або здійснення іновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов; - К1 здатність проведення досліджень на відповідному рівні; фахових: - К6 здатність проектувати та впроваджувати високонадійні системи автоматизації та їх прикладне програмне забезпечення, для реалізації функцій управління та опрацювання інформації на основі сучасних положень теорії надійності, функціональної безпеки програмних та технічних засобів; - К7 здатність застосовувати методи моделювання та оптимізації для дослідження та підвищення ефективності систем і процесів керування складними технологічними та організаційно-технічними об’єктами; - К8 здатність розуміти процеси і явища у технологічних комплексах, аналізувати виробничо-технологічні системи і комплекси як об’єкти автоматизації, визначати способи та стратегії їх автоматизації.
Результати навчання: РН1: ПР02: створювати високонадійні системи автоматизації на основі сучасних положень теорії надійності, функціональної та інформаційної безпеки програмних та технічних засобів; РН2: ПР03: уміти застосовувати сучасні методи моделювання та оптимізації для дослідження та створення ефективних систем автоматизації складними технологічними та організаційно-технічними об’єктами РН3: ПР06: проводити аналіз виробничо-технічних систем в різних галузях промисловості як об’єктів автоматизації і визначати стратегію їх автоматизації РН4: ПР08 уміти розробляти функціо-нальну, організаційну, технічну та інформаційну структури систем автоматизації складними технологічними та організаційно-технічними об’єктами в залежності від технологічних умов та вимог до управління виробництвом РН5: ПР11: уміти проектувати технічне та програмне забезпечення комп'ютерно-інтегрованих систем керування у виробництвах із дотриманням міжнародних, державних та галузевих стандартів, застосовуючи сучасні технології
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Теорія автоматичного керування. Технологічні об’єкти та процеси виробництва. Проектування систем автоматизації. Кореквізити: Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частини 1 і 2. Спецкурс з наукових досліджень спеціальності, частини 1 і 2.
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни подаються принципи і методи побудови систем автоматизації та оптимізація процесів хімічної та харчової промисловості на основі сучасного стану і тенденцій розвитку систем та засобів автоматизації.
Опис: Автоматизація процесів випарювання, кристалізації, абсорбції, екстракційних та адсорбційних процесів. Автоматизація процесів сушіння, ректифікації та хімічних реакторів. Автоматизація процесів харчової промисловості. Automation of evaporation, crystallization, absorption, extraction and adsorption processes. Automation of drying, rectification and chemical reactor processes. Automation of food industry processes.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30%): розрахункова робота, усне опитування; - Підсумковий контроль (контрольний захід екзамен), письмово-усна форма (70 %).
Критерії оцінювання результатів навчання: Відроблення та захист лабораторних робіт – 20 балів. Тести для самоконтролю у ВНС– 10 балів. Разом за ПК - 30 балів. Підсумкове тестування у ВНС - 70 балів. Всього - 100 балів Preparation and defense of laboratory works - 20 points. Tests for self-control at the State Emergency Service – 10 points. Total for PC - 30 points. Final testing at the State Security Service - 70 points. Total - 100 points
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Автоматизація виробничих процесів/Я.І. Проць , В.Б. Савків , О.К. Шкодзінський О.К., Лящук О.Л .- Тернопіль, ТНТУ ім. І. Пулюя, 2011.-344 с. 2. Автоматизація виробничих процесів/І.В. Ельперін, О.М. Пупена, В.М. Сідлецький, С.М. Швед.- К.:Ліра, 2015.- 340 с. 3. Стенцель Й.І. Автоматика та автоматизація хіміко-технологічних процесів.-Луганськ, Вид-во Східноукр. Нац.. ун-ту, 2004.- 376 с. 4. Стенцель Й.І., Поркуян О.В. Автоматизація технологічних процесів хімічних виробництв.- Луганськ, Вид-во Східноукр. Нац.. ун-ту, 2010.- 302 с. 5. Ладанюк А.П., Трегуб В.Г., Ельперін І.В. Автоматизація технологічних процесів і виробництв харчової промисловості.- К.: Аграрна освіта, 2001.- 224 с. 6. Домарецький В.А. Технологія солоду та пива: Підручник для студентів.-К.: Урожай, 1999.- 544 с. 7. Товажнянський Л.Л. Харчові технології у прикладах і задачах. Підручник.- К.: Центр учбової літератури, 2008._576 с. 8. Бердичевський Х.І., Карсекін В.І. Технологія виробництва спиртових напоїв.- К.: Вища школа, 1989.- 321 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Автоматизація та оптимізація процесів хімічної та харчової промисловості (курсовий проєкт)

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.174.01.E.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: професор, д.т.н. Фединець Василь Олексійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни “Автоматизація та оптимізація процесів хімічної та харчової промисловості“ є підготувати студентів до самостійного вирішення теоретичних і практичних задач автоматизації процесів хімічної та харчової промисловості.
Завдання: Компетентності: загальні: - ІНТ здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності в галузі автоматизації та приладобудування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів галузі, проведення досліджень та/або здійснення іновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов; - К1 здатність проведення досліджень на відповідному рівні; фахові: - К6 здатність проектувати та впроваджувати високонадійні системи автоматизації та їх прикладне програмне забезпечення, для реалізації функцій управління та опрацювання інформації на основі сучасних положень теорії надійності, функціональної безпеки програмних та технічних засобів; - К7 здатність застосовувати методи моделювання та оптимізації для дослідження та підвищення ефективності систем і процесів керування складними технологічними та організаційно-технічними об’єктами; - К8 здатність розуміти процеси і явища у технологічних комплексах, аналізувати виробничо-технологічні системи і комплекси як об’єкти автоматизації, визначати способи та стратегії їх автоматизації.
Результати навчання: 3 Результати навчання відповідно до освітньої програми (освітніх програм) РН1: ПР02: створювати високонадійні системи автоматизації на основі сучасних положень теорії надійності, функціональної та інформаційної безпеки програмних та технічних засобів; РН2: ПР03: уміти застосовувати сучасні методи моделювання та оптимізації для дослідження та створення ефективних систем автоматизації складними технологічними та організаційно-технічними об’єктами РН3: ПР06: проводити аналіз виробничо-технічних систем в різних галузях промисловості як об’єктів автоматизації і визначати стратегію їх автоматизації РН4: ПР08 уміти розробляти функціо-нальну, організаційну, технічну та інформаційну структури систем автоматизації складними технологічними та організаційно-технічними об’єктами в залежності від технологічних умов та вимог до управління виробництвом РН5: ПР11: уміти проектувати технічне та програмне забезпечення комп'ютерно-інтегрованих систем керування у виробництвах із дотриманням міжнародних, державних та галузевих стандартів, застосовуючи сучасні технології
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: – пререквізити: - теорія автоматичного керування, технологічні вимірювання і прилади, технологічні об’єкти та процеси виробництв, автоматизація технологічних процесів та виробництв.
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни подаються принципи і методи побудови систем автоматизації та оптимізація процесів хімічної та харчової промисловості на основі сучасного стану і тенденцій розвитку систем та засобів автоматизації.
Опис: Пояснювальна записка: вступ, аналіз технологічного процесу як об’єкта керування (опис технологічного процесу, матеріальний та тепловий баланси, технологічна карта, структурна схема взаємозв'язку між параметрами процесу), техніко-економічне обґрунтування функціональної схеми автоматизації, обґрунтування вибору технічних засобів автоматизації, розрахунок та моделювання системи автоматичного регулювання, опис схем автоматизації, специфікація засобів автоматизації, висновки, список літератури. Перелік графічних матеріалів. Функціональна схема автоматизації, електрична схема під’єднання мікропроцесорних засобів, програма функціонування мікропроцесорного контролера, моделювання та дослідження контуру регулювання.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль (100%, контрольний захід, залік); усна форма (100 %).
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання курсового проекту – 70 балів. Захист курсового проекту -30 балів. Всього - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Методичні вказівки до курсового проекту з дисципліни “Автоматизація та оптимізація хіміко-технологічних процесів для студентів інженерного рівня підготовки спеціальності 7.092501” “Автоматизоване управління техно-логічними процесами” спеціалізації 7.092501.04 “Автоматизоване управління хііміко-технологічними процесами і виробництвами” / Фединець В.О., Юсик Я.П.- Львів, НУ «Львівська політехніка», 2009. – 20с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).