Фізична ядерна безпека

Спеціальність: Атомна енергетика
Код дисципліни: 7.143.01.O.005
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Доцент, к.т.н., Кравець Тарас Юрійович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у здобувачів розуміння фундаментальних принципів безпеки, вміння передбачати та попереджати небезпеку, знання вимог та нормативно-правового регулювання безпеки АЕС; знання систем безпеки та їх характеристик; розуміння аварійних процесів та вміння їх аналізувати, знання стратегії керування енергоблоком при аваріях, а також набуття первинних навиків з поводження при порушенні нормальної експлуатації, проектних і запроектних аваріях.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: - загальні компетентності: ЗК1: здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; ЗК7: здатність виявляти та оцінювати ризики; - фахові компетентності: ФК2: здатність застосовувати існуючі та розробляти нові методи, методики, технології та процедури для вирішення складних інженерних завдань в галузі атомної енергетики; ФК5: здатність досліджувати та визначити проблему і ідентифікувати обмеження, включаючи ті, що пов’язані з проблемами охорони природи, сталого розвитку, здоров'я і безпеки та оцінками ризиків в галузі атомної енергетики; ФК11: здатність обґрунтовано застосовувати нормативно-правові акти, норми, правила і стандарти щодо атомної енергетики в професійній діяльності; - фахові компетентності професійного спрямування ФКС2.1: знати види та джерела іонізуючих випромінювань, дози іонізуючих випромінювань, об’єктів, методи дозиметрії, основні технічні характеристики дозиметрії.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: – здатність - знати принципи і критерії фізичної безпеки атомних станцій, а також застосовувати їх на практиці; – знати призначення, склад, характеристики, блокування і режими роботи, а також умови спрацьовування систем безпеки аварійних систем; – знати основи і порядок дій плану аварійного реагування на майданчику атомних станцій; – вміти застосовувати основні закони атомної фізики і тепломасообміну під час аналізу проектних аварій; – вміти зв’язувати фундаментальні принципи безпеки і основні положення з безпеки з їх реалізацією в проектах АЕС; – вміти аналізувати роботу систем безпеки під час проектних аварій та позаштатних ситуацій; – вміти аналізувати передбачати та попереджати небезпеку в доаварійних ситуаціях; – вміти аналізувати весь комплекс процесів при важких аваріях; – вміти переводити енергоблок в безпечний стан при проектних аваріях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Енергетична безпека, Захист від іонізуючого випромінювання; Основи охорони праці та безпека життєдіяльності; Аварійні процеси та системи безпеки на атомних електричних станцій; Професійна та цивільна безпека.
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто нормативно-правове регулювання використання ядерної енергії в Україні та фундаментальні принципи безпеки на атомних електричних станціях, а також основні положення з фізичної безпеки об’єктів атомної енергетики. Наведено системи безпеки атомних станцій, їх призначення та режими роботи в аварійних ситуаціях. Розглянуто питання непроектних та позаштатних аварій на об’єктах атомної енергетики, область їх застосування та етапи виконання робіт з їх усунення.
Опис: Вступ. Завдання і структура курсу. Значення та роль фізичної ядерної безпеки у атомній енергетиці. Історія розвитку безпеки АЕС. Мета фізичної ядерної безпеки. Формулювання і застосування 10 принципів безпеки по МАГАТЕ. Мета, завдання й структура нормативно-правового регулювання у законодавстві України. Критерії і принципи забезпечення безпеки. Технічні і організаційні принципи безпеки на АЕС. Розміщення атомних станцій їх проектування, будівництво і введення в експлуатацію. Експлуатація атомної електростанції та її зняття з експлуатації. Загальні принципи основ проектування систем безпеки. Види систем безпеки та тенденції їх розвитку з огляду на сьогоднішні досягнення науки і техніки. Захисні, локалізуючи та забезпечувальні системи безпеки, їх призначення та характеристика. Режими роботи систем безпеки у аварійних умовах. Проектні, запроектні та важкі аварії на АЕС. Методи і підходи, процедура та етапи виконання робіт з їх попередження та передбачення. Культура безпеки на АЕС. Аналіз безпеки АЕС. Критерії безпеки АЕС. Ризик від АЕС. Методи оцінки надійності систем безпеки АЕС.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: • усне опитування перед початком занять; • оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.; • опитування та доповіді під час практичного заняття. Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 балів: - робота на практичних заняттях. Екзаменаційний контроль - 70 балів: - письмова компонента - 60 балів; - усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова література 1. О.Б. Самойлов, Г.Б. Усынин, А.М. Бахметьев. Безопасность ядерных энергетических установок. - М.: Энергоатомиздат, 1989. 2. В.А. Вознесенский, В.В. Семёнонов. Эксплуатационныэ режимы ВВЭР-1000. Библиотека эксплуатационника. Выпуск 12. – М.: Энергоатомиздат, 1992. 3. Барбашев С.В., Зибницкий Р.Г., Шимчев С.А. Мир атомной энергии / Под ред. С.В. Барбашева. ? Запорожье: Дикое Поле, 2007. ? 112 с. 4. Носовский А.В. Безопасность жизнедеятельности: Монография. – К.: “Політехніка”, 2005. – 288 с. 5. Носовский А.В. Введение в безопасность ядерных технологий / А.В. Носовский, В.Н. Васильченко, А.А. Павленко и др.; Под ред. А.В. Носовского ? К.: Техніка, 2006. ? 360 с. 6. Герлига В.А., Полтавченко В.В., Скалозубов В.И. Основы безопасности АЭС с водоводяными реакторами: Учеб. пособие. – К.: ІСДО, 1993. – 264 с. 7. Самойлов О.Б. Безопасность ядерных энергетических установок: Учеб. пособие для вузов / О. Б. Самойлов, Г. Б. Усынин, А. М. Бахметьев. – М. Энергоатомиздат, 1989. – 280 с. 8. Носовский А.В. Авария на Чернобыльской АЭС: Опыт преодоления. Извлеченные уроки / А.В. Носовский, В.Н. Васильченко А.А. Ключников, Б.С. Пристер; Под ред. А.В. Носовского. ? К.: Техніка, 2006. ? 264 с. 9. Ключников А.А. Радиактивные отходы АЭС и методы обращения с ними / А.А. Ключников, Э.М. Пазухин, Ю.М. Шигера и др. ? К: ИПБ АЭС НАН Украины, 2005. – 487 с. 10. Бегун В.В. Вероятностный анализ безопасности атомных станций (ВАБ): Учеб. пособие / В. В. Бегун, О. В. Горбунов, И.Н.Каденко и др. – К., 2000 – 568 с. 11. Бегун В.В. Культура безопасности на ядерных объектах / В.В. Бегун, С.В. Бегун, С.В.Широков, И.В.Казачков, В.В.Литвинов, Е.Н.Письменный. – К., 2009 – 363 с. 12. Лисиченко Г.В., Хміль Г.А., Барбашев С.В. Методологія оцінювання екологічних ризиків: [монографія]. – Одеса: Астропринт, 2011 – 368 с. 13. Носовский А. В. Радиационная безопасность и защита на атомных электрических станциях: [монография] / А.В. Носовский, В.И. Богорад, В.Н. Васильченко, А.А. Ключников, Т.В. Литвинская, А.Ю. Слепченко; Под ред. А. В. Носовского. – X.: Обepiг, 2008. – 356 с. Допоміжна література 14. Ф.Я. Овчинников, В.В. Семёнонов. Эксплуатационные режимы ВВЭР. – М.: Энергоатомиздат, 1989. 15. Закон України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» 16. INSAG-12/ Basic safety principles for nuclear power plants 75-INSAG-3 rev. 1. МАГАТЭ, 1999. 17. Safety Report Series №30, Accident Analysis For Nuclear Power Plants with Pressurized Water Reactors, IEA, Vienna: 2003. 18. Типовой технологический регламент безопасной эксплуатации энергоблоков АЭС с реакторами ВВЭР-1000. РГ-Б.0.03.179-09. 19. Волков Ю.В., Дугинов О.Б., Клинов Д.А. Надежность и безопасность ЯЭУ: учеб. пособие по курсу « Надежность и безопасность ЯЭУ». – Обнинск : ИАТЭ, 2006 г. 20. Половко А.М., Гуров С.В. Основы теории надежности. – 2-е изд. – СПб, ВХВ-Петербург, 2006. 21. Ходарев И.Г. Надежность и безопасность АЭС: Учеб. Пособие. – Севастополь: СНУЯЭиП, 2010. – 360 с. 22. Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97); Державні гігієнічні нормативи. – К.: Відділ поліграфії Українського центру держсанепідемнагляду МОЗ України, - 1997. – 125 с. 23. Нормы радиационной безопасности Украины, дополнение: Радиационная защита от источников потенциального облучения (НРБУ-97/Д-2000); Государственные гигиенические нормативы ГГН 6.6.1 – 6.5.061 – 2000. – К.: Издание официальное МОЗ Украины, Комитет по вопросам гигиенического регламентирования, 2000. –78 с. 24. С.В. Барбашев, В.И. Скалозубов. Радиационное воздействие аварии на АЭС «Фукусима-1» на окружающую среду и население и основанная на ее последствиях оценка радиационных рисков от запроектных аварий на АЭС с ВВЭР-1000 / Ядерна та радіаційна безпека – Вып. 1, 2012. – С. 10 – 15. 25. К.Смит, Т.Тетчер, Д.Кнудсен. Руководство по работе с программой SAPHIRE. – 2008. – 21-8 с. Інформаційні ресурси 1. http://nfr.energoatom.kiev.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).