Технологічне устаткування та процеси в енергетиці
Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані системи керування виробництвами
Код дисципліни: 7.174.02.E.021
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Кравець Тарас Юрійович — кандидат технічних наук, доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі автоматизації та приладобудування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів галузі, проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Фахові компетентності. К8: Здатність розуміти процеси і явища у технологічних комплексах, аналізувати виробничо-технологічні системи і комплекси як об’єкти автоматизації, визначати способи та стратегії їх автоматизації та цифрової трансформації.
Результати навчання: ПР06: Проводити аналіз виробничо-технічних систем в різних галузях діяльності як об’єктів автоматизації і визначати стратегію їх автоматизації та цифрової трансформації
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Інтелектуальні системи керування
2. Супервізорні системи керування та збору даних
Супутні і наступні навчальні дисципліни
1. Інтеграційні технології в автоматизованих системах керування
3. Автоматизація та оптимізація процесів енергетики
4. Проектування комп'ютерно-інтегрованих систем керування в енергетиці
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто основи процесів в енергетиці і принципи роботи технологічного устаткування, що їх забезпечує. Коротко представлено теорію теплових процесів в турбінах, котельних агрегатах, теплообмінних апаратах, тощо, включаючи роботу цього устаткування під час роботи в змінних режимах. Основна увага зосереджена на експлуатаційних процесах, які застосовуються на ТЕС, АЕС та ТЕЦ України. Розглянуто основи процесу вибору оптимального режиму експлуатації теплоенергетичного устаткування.
Опис: Тема 1. Вступ. Аналіз сучасного стану об’єктів теплоенергетики.
Тема 2. Деаераторні та живильні установки.
Тема 3. Регенеративний підігрів живильної води.
Тема 4. Устаткування для відпуску тепла споживачам.
Тема 5. Споживання води на ТЕЦ, ТЕС та АЕС.
Тема 6. Екологічність експлуатації ТЕЦ, ТЕС та АЕС.
Тема 7. Маневрені характеристики об’єктів теплоенергетики.
Тема 8. Оптимізація режимів роботи теплоенергетичного обладнання.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
• усне опитування перед початком занять;
• оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.;
• опитування та доповіді під час лабораторного заняття.
Заліковий контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового залікового контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - робота на лабораторних заняттях - 30 балів.
Заліковий контроль - 70 балів: письмова компонента (60), усна
компонента (10)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мисак Й.С., Івасик Я.Ф., Заяць М.Ф. та інші. Вивчення конструкції та принципу роботи деаераторної установки ТЕЦ ЛП. - Видавництво Львівської політехніки, 2013. - 12 с.
2. Баранович Д.С., Галянчук І.Р., Кравець Т.Ю. Визначення ефективності водогрійного котла ТВГ-8М з використанням різних газоподібних палив. Методичні вказівки. Видавництво Львівської політехніки, 2011. - 16 с.
3. Випробування парових турбін. Методичні вказівки до циклу лабораторних робіт з курсу “Турбіни теплових та атомних електростанцій“ / Укл. Галянчук І.Р., Кравець Т.Ю. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка“. 2008, - 24 с.
4. Мисак Й.С., Івасик Я.Ф., Близнюк В.Ф. Газове господарство ТЕЦ НУ «ЛП». Методичні вказівки. - Л. НУ”ЛП”, 1998, - 18 с.
5. Мисак Й.С., Кравець Т.Ю., Якимів Є.М., Матусевич В.К. Розрахунок параметрів у редукційно-охолоджувальній установці. Видавництво НУ “Львівська політехніка ”. - Львів, 2003. - 8 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).