Метеорологія і кліматологія

Спеціальність: Геоконсалтинг та моніторинг Землі
Код дисципліни: 6.E4.04.O.029
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Вища геодезія та астрономія
Лектор: Доскіч Софія Василівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є формування у студентів системного уявлення про фізичні основи метеорологічних явищ та кліматичних процесів, а також про закономірності їх просторово-часової мінливості. Здобуті знання можуть бути застосовані під час аналізу погодних умов, оцінювання кліматичних ризиків та прогнозування змін навколишнього середовища.
Завдання: Загальні компетентності: - здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Фахові компетентності: - знання та розуміння теоретичних основ наук про Землю як комплексну природну систему; -здатність проводити моніторинг природних процесів.
Результати навчання: Програмні результати навчання: -знати і застосовувати теорії, парадигми, концепції та принципи в науках про Землю відповідно до спеціалізації; - уміти застосовувати набуті знання з наук про Землю для вирішення геозадач.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: ГНСС-технології Основи гідрогелогії Сучасні технології моніторингу Землі Методи вивчення змін клімату
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Метеорологія та кліматологія» вивчає основні властивості та процеси, що формують атмосферу Землі й визначають погодні та кліматичні умови. Вона охоплює склад сухого повітря біля земної поверхні, будову атмосфери за різними ознаками, рівняння стану газів та роль водяної пари. Розглядаються основні характеристики вологості, атмосферний тиск, температура, густина повітря, а також статика атмосфери й особливості радіаційних процесів. Особливу увагу приділяють тепловому режиму атмосфери, формам атмосферної води — туманам, хмарам, опадам, аналізу баричного поля та вітрових процесів. Вивчаються загальні закономірності формування клімату, загальна циркуляція атмосфери, основні елементи погоди, принципи роботи служби погоди. Окремий блок присвячено засадам класифікації клімату, характеристиці кліматів Землі й клімату України, а також питанням динаміки клімату в умовах глобальних змін.
Опис: Лекційні заняття 1. Вступ до дисципліни «Основи метеорології та кліматології». Склад сухого повітря біля земної поверхні. Будова земної атмосфери за різними ознаками. 2. Водяна пара в атмосфері. Основні характеристики вологості повітря. Рівняння стану газів. Атмосферний тиск, температура і густина повітря. 3. Статика атмосфери. Основне рівняння статики атмосфери. Однорідна, ізотермічна та політропна атмосфера. 4. Радіація в атмосфері. Сонячна радіація. Альбедо земної поверхні. Радіаційний баланс. 5. Тепловий режим атмосфери. Процеси теплообміну в атмосфері. Добовий і річний хід температури повітря на поверхні ґрунту. Добовий і річний хід температури повітря біля поверхні землі. 6. Баричне поле і вітер. Карти баричної топографії. Горизонтальний баричний градієнт і баричні системи. Географічний розподіл тиску на рівні моря. Вітер. Швидкість і напрямок вітру. Геострофічний вітер. Градієнтний вітер. 7. Загальна циркуляція атмосфери. Циркуляція над однорідною поверхнею у реальній атмосфері. Пасати. Мусони. 8. Кліматоутворювальні процеси. Мікроклімат. Класифікація клімату. Кліматичні сезони на території України. Кліматичні зони України. Лабораторні заняття 1. Конвертування масиву даних зондування. Основні метеорологічні величини. Стандартні ізобаричні висоти. Встановлення верхньої межі тропосфери 2. Визначення парціального тиску водяної пари і густини повітря. Обчислення вертикальних градієнтів основних метеорологічних величин. 3. Обчислення різних характеристик вологості повітря 4. Обчислення атмосферного тиску за різними моделями атмосфери 5. Побудова карт баричної топографії на заданий момент часу за даними радіозондувань на станціях Східної Європи.
Методи та критерії оцінювання: 1. Опитування при захисті лабораторних робіт 2. Екзамен – письмова форма (питання, задачі та тести). Лабораторні роботи, які оцінюються по 5 балів: - 5 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 4 балів – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 3 бали – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 2 бали – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; - 1 бал – («незадовільно») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 0 балів – («дуже погано») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: Згідно робочої навчальної програми курсу, студенти повинні опрацювати 6 лабораторних робіт. Загальна кількість балів - 30. Критерії оцінювання кожної з лабораторних робіт: а) максимальна кількість балів виставляється за надіслані на перевірку звіти про виконання лабораторних робіт та усний захист результатів роботи; чітко, лаконічно, послідовно відповідати на поставлені питання за темою роботи, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач; б) мінімальна кількість балів виставляється за надіслані на перевірку звіти про виконання лабораторних робіт, слабкі знання навчального матеріалу, неточні або мало аргументовані відповіді. Екзаменаційний контроль: Розподіл балів за завданнями екзаменаційної роботи: Максимальна загальна кількість балів за відповіді на теоретичні питання –70 балів. Тестові завдання – 10 питань по 2 бали (І рівень), 6 питань по 5 балів (ІІ рівень), 2 питання ІІІ-го рівня по 10 балів. Критерії оцінювання тестових завдань: максимальна кількість балів виставляється за глибокі та міцні знання навчального матеріалу, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вмінні застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: - Гумницький Я. М. Метеорологія та кліматологія. Навчальний посібник. Друге видання. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. 204 с. - Мислюк О.О.: Метеорологія та кліматологія. Навч. пос. – К.: Кондор-. Видавництво, 2015. – 304 с. - Заблоцький Ф.Д. ГНСС-метеорологія: навчальний посібник / Заблоцький Ф.Д. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 95 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).