Комп'ютерна поліграфія та дизайн картографічних творів

Спеціальність: Картографія
Код дисципліни: 7.103.02.M.012
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: доцент Ярема Наталія Петрівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є навчити студентів методам та порядку художнього проектування карт і атласів різної тематики, правилам застосування технічної та художньої графіки, кольору, кольорової та світлотіньової пластики при проектуванні картографічних творів, методів побудови картографічних знаків з використанням загальних законів семіотики, розгляд комп’ютерних технологій виконання різних оригіналів карт (штрихових, шрифтових, фонових, напівтонових), процесів проектування систем знаків для карт різних типів і призначення, художнього проектування зовнішнього вигляду карт та атласів, комп’ютерний дизайн картографічних творів в цілому.
Завдання: 1. Уміння проводити дослідження на відповідному рівні, мати дослідницькі навички, що виявляються у здатності формувати (роблячи презентації або представляючи звіти) нові продукти в обраній галузі, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси. 2. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність комунікувати з колегами з питань галузі щодо наукових досягнень, як на загальному рівні, так і на рівні фахівців. 3. Знання та розуміння предметної області та розуміння фаху. 4. Уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях. 5. Навички використання інформаційних та комунікативних технологій, впровадження комп’ютерних програм та використання існуючих. 6. Уміння адаптуватися та працювати в нових ситуаціях та з використанням новітніх технологій. 7. Уміння оцінювати та підтримувати якість виконаної роботи. фахові компетентності: 1. Базові знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних дисциплін. 2. Базові знання у сфері геофізики, геодезії, картографії, геодинаміки та метеорології необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін. 3. Здатність з'ясовувати причинно-наслідкові зв'язки, аналізувати й узагальнювати зовнішню і внутрішню управлінську інформацію для здійснення планування, організовування, мотивування працівників та контролю за діяльністю підлеглих в підрозділах підприємств. 4. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання поставлених задач спеціальності. 5. Уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу, пов’язану з геофізичною, геодезичною, картографічною та метеорологічною діяльністю, шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання. 6. Уміння використовувати стандарти щодо інформаційних технологій і геоінформатики. 7. Здатність формулювати задачі та будувати інформаційні моделі процесів опрацювання отриманих практичних даних. 8. Уміння за допомогою сучасних комп'ютерних технологій створювати цифрові геопросторові моделі. 9. Знання базових понять цифрової картографії 10. Уміння використовувати комп’ютерні технології для вирішення задач комплексного інформаційного забезпечення геоінформаційних систем (ГІС) і створення цифрових картографічних матеріалів. 11. Уміння здійснювати художнє проектування карт і атласів різної тематики, застосовувати технічну та художню графіку, кольорову та світлотіньову пластику при проектуванні картографічних творів. 12. Знання методів та порядку проведення проектування, редагування, складання, оновлення, підготовки до видання та видання карт.
Результати навчання: РН 1 (ЗН 2 Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області геодезії та землеустрою) РН 2 (ЗН 3 Здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов) РН 3 (ЗН 4 здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов) РН 4 (ЗН 5 застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач геодезії та землеустрою) РН 5 (ЗН 6 застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач наук про Землю) РН 6 (ЗН 8 здатність продемонструвати базові знання в геодезії та землеустрої за відповідними спеціалізаціями) РН 7 (ЗН 10 розуміння основ охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування) РН 8 (УМ 1 здатність застосовувати знання та розуміння для розв’язання якісних та кількісних задач, оцінювання, інтерпретації та синтезу інформації даних) РН 9 (УМ 2 здатність використовувати різноманітні інформаційні технології та програмне забезпечення в галузі наук про Землю ) РН 10 (УМ 4 застосовувати знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення технічних задач спеціальності, використовуючи відомі методи ) РН 11 (УМ 5 застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в системах, які характерні обраній спеціалізаці)ї; РН 12 (УМ 6 здійснювати пошук інформації в різних джерелах та виконувати роботу застосовуючи базові навички за професійною тематикою_) РН 13 (УМ 8 поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення для вирішення завдань спеціальності з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів) РН 14 (КОМ 1 навички взаємодії з іншими людьми, уміння роботи в групах) РН 15 (КОМ 2 навички спілкування, включаючи усну та письмову комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов) РН 16 (КОМ здатність бути критичним та самокритичним для розуміння факторів, які мають позитивний чи негативний вплив на комунікацію, та здатність визначити і врахувати ці фактори в конкретних комунікаційних ситуаціях) РН 17 (АіВ1 здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення) РН 18 (АіВ2 здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань РН 19 (АіВ3 відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Картографія Інформатика та програмування геозадач Супутні навчальні дисципліни Тематичне картографування Інфраструктура гаопросторових даних
Короткий зміст навчальної програми: Предмет “Комп’ютерна поліграфія та дизайн картографічних творів” викладається з метою навчити студентів методам та порядку художнього проектування карт і атласів різної тематики, правилам застосування технічної та художньої графіки, кольору, кольорової та світлотіньової пластики при проектуванні картографічних творів. Навчальна дисципліна “Комп’ютерна поліграфія та дизайн картографічних творів” на основі знань, вмінь та навичок, отриманих студентами на бакалаврському рівні підготовки, має на меті поглиблення цих знань та вивчення науково-методичних основ оформлення карт, засобів зображення та їх властивостей, психофізіологічних особливостей зорового сприйняття, методів побудови картографічних знаків з використанням загальних законів семіотики. Розгляд комп’ютерних технологій виконання різних оригіналів карт (штрихових, шрифтових, фонових, напівтонових), процесів проектування систем знаків для карт різних типів і призначення, художнього проектування зовнішнього вигляду карт та атласів, комп’ютерний дизайн картографічних творів в цілому.
Опис: “Теоретичні основи оформлення карт та дизайну картографічних творів” Сутність оформлення карт. Роль дизайну в створенні картографічних творів. Взаємозв’язок оформлення карт та комп’ютерного дизайну з суміжними картографічними дисциплінами. “Комп’ютерна побудова картографічних знаків” Картографічні знаки та їх роль на карті. Основні властивості картографічних знаків. Методи та прийоми побудови точкових, лінійних, площових картографічних умовних знаків в спеціалізованому програмному забезпеченні. “Картографічні шрифти та підписи на картах” Основні види шрифтів та їх властивості. Шрифтове навантаженні карт. Комп’ютерне створення та розташування підписів. “Штрихове оформлення оригіналів карт” Зміст робіт з оформлення штрихового оригінала. Оформлення штрихових оригіналів у відповідності до вимог видання карт. “Кольорова пластика на картах” Колір як основний засіб зображення в оформленні карт. Комп’ютерне відтворення кольорів. Кольорова пластика на картах. “Світлотіньова пластика на картах” Сутність світлотіньової пластики. Графічні прийоми світлотіньового зображення. Послідовність виготовлення напівтонових оригіналів карт. Комп’ютерні технології світлотіньової пластики. “Проектування систем умовних знаків та картографічних позначень” Науково-методичні основи проектування картографічних позначень в залежності від масштабу, призначення та умов використання карти. Проектування систем умовних знаків з врахуванням технології видання карт. “Проектування загального оформлення картографічних творів” Основні фактори та елементи загального оформлення карт та картографічних творів. Взаємозв’язок загального оформлення з призначенням картографічних творів. Прийоми загального оформлення, що забезпечують єдність та цілісність картографічних творів.
Методи та критерії оцінювання: • Виконання лабораторних робіт, усне опитування (40%). • Підсумковий контроль (60%, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль Лабораторна робота №1 -8 Лабораторна робота №2 - 8 Лабораторна робота №3 - 8 Лабораторна робота №4 - 8 Лабораторна робота №5 - 8 Екзаменаційний контроль 60
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Жупанський Я.І. Історія географії в Україні. - Львів: Світ, 1997. 2. Картографування території України: історія, перспективи, наукові основи. - K.: Наук, думка, 2005. - 292 с. 3. Національна картографія: стан, проблеми, перспективи: 36. наук. пр. / Під ред. Л.Г. Руденка, - K., 2003. - 326 с. 4. Сосса Р. І. Історія картографування території України. Від найдавніших часів до 1920 р. / Сосса Р. І. - Київ : Нау-кова думка, 2000. 1. Довідка по ArcGIS. ArcGIS Resources. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://resources.arcgis.com/ru/help/ . 2. Документація по ArcGIS. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://desktop.arcgis.com/ru/documentation/ . 3. ГІС-Асоціація України [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://gisa.org.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).