Методика викладання соціології
Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 7.C5.01.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: док. філос., ст. викл. Романа Мишок
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
СК01. Здатність аналізувати соціальні явища і процеси.
СК09. Здатність здійснювати педагогічну та/або науково-педагогічну діяльність у закладах освіти.
Результати навчання: ПР01. Аналізувати соціальні явища і процеси, використовуючи емпіричні дані та сучасні концепції і теорії соціології.
ПР02. Здійснювати діагностику та інтерпретацію соціальних проблем українського суспільства та світової спільноти, причини їхнього виникнення та наслідки.
ПР03. Розробляти і реалізовувати соціальні та міждисциплінарні проекти з урахуванням соціальних, економічних, правових, екологічних та інших аспектів суспільного життя.
ПР04. Застосовувати наукові знання, соціологічні та статистичні методи, цифрові технології, спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язування складних задач соціології та суміжних галузей знань.
ПР05. Здійснювати пошук, аналізувати та оцінювати необхідну інформацію в науковій літературі, банках даних та інших джерелах.
ПР06. Вільно спілкуватись усно і письмово українською мовою та однією з іноземних мов при обговоренні професійних питань, досліджень та інновацій у сфері соціології та суміжних наук у тому числі в контексті співпраці з європейськими та євроатлантичними інституціями.
ПР07. Вирішувати етичні дилеми відповідно до норм професійної етики соціолога та загальнолюдських цінностей.
ПР08. Зрозуміло і недвозначно доносити знання, власні висновки та аргументацію з питань соціології та суміжних галузей знань до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.
ПР09. Планувати і виконувати наукові дослідження у сфері соціології, аналізувати результати, обґрунтовувати висновки.
ПР10. Викладати соціологічні та суміжні з ними дисципліни в закладах освіти.
Зн1 Спеціалізовані концептуальні знання,
що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень
Зн2 Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань
Ум1 Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур
Ум2 Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах
Ум3 Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності
АВ1 Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів
АВ2 Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів
АВ3 Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Аналіз категоріальних даних
Соціологія постмодерну та глобалізації
Соціологія соціології
Сучасне українське суспільство: соціологічний аналіз
Сучасне українське суспільство як суспільство ризику
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Методика викладання соціології» має міждисциплінарний характер. Він базується на синтезі сучасних знань в галузі соціології та педагогіки.
Оволодіння курсом дозволяє розширити можливості майбутньої професійної діяльності випускників магістратури за рахунок формування в них не лише власне соціологічних, але й педагогічних компетентностей, що дозволить викладати соціологічні дисципліни із застосуванням апробованих класичних та сучасних методик, популяризувати соціологічні знання.
Опис: Методикa викладання як педагогічна наука. Особливості компетентнісного підходу до викладання соціологічних дисциплін. Підготовка до проведення навчального заняття з соціології. Методика проведення лекції з соціології. Методика проведення практичного заняття з соціології. Правила спілкування викладача та студентів. Активізація пізнавальної діяльності студентів. Науково-дослідна і самостійна робота студентів. Новітні методики навчання та можливості їх використання у викладанні соціології. Академічна доброчесність та викладання соціологічних дисциплін. Контроль та оцінювання знань студентів. Особливості проведення лекцій для нестудентської аудиторії.
Методи та критерії оцінювання: Атестація студентів з дисципліни «Методика викладання соціології» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей.
1. Атестація проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціологія», з використанням методів комплексної діагностики: семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ).
2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей освоєння дисципліни є його тематика, завдання до практичних та самостійних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій.
3. Атестація якості освоєння дисципліни здійснюється після виконання студентами робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: - робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%)
- підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Шостак, І. В. (2007). Особливості викладання соціології у системі вищої освіти.(Features of teaching of sociology in the system of higher education.). Наукові записки. Серія “Психологія і педагогіка”, (Вип. 8), 376-384.
Любчук, В. В. (2017). Нетрадиційні методи викладання соціології на несоціологічних спеціальностях (досвід застосування). Вісник НТУУ" КПІ" Політологія. Соціологія. Право, (1/2 (33/34)), 135-137.
Ліпіч, Л. М., & Балагура, О. О. (2021). Формування соціологічної уяви у студентів технічних закладів освіти в процесі викладання соціології. ВІСНИК НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. Випуск 4(52)
Педагогіка вищої школи [Електронний ресурс] : підручник / В. П. Головенкін ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – 2-ге вид., переробл. і доповн. – Електронні текстові дані (1 файл: 3,6 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. – 290 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).