Основи фармацевтичної біохімії (спецкурс, частина 1)

Спеціальність: Фармація, промислова фармація (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.226.00.O.016
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Професор кафедри ТБСФБ, д.х.н., доц. Святослав ПОЛОВКОВИЧ
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Здобувач повинен оволодіти глибинними знаннями сучасної біологічної хімії, молекулярної та клітинної біології. Предметом дослідження даної дисципліни є пошук нових біологічно активних сполук, інтерпретація механізму їх дії на молекулярному рівні та розробка на цій основі нових лікарських засобів.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Уміння виокремити основні засади фізичних та фізико-хімічних методів визначення структури молекул і комплексного їх використання; аналізувати основні тенденції сучасного розвитку фізичних та фізико-хімічних методів визначення структури речовин і їх використання в хімічному матеріалознавстві; класифікувати сучасні інструментальних методів аналізу та визначити сфери їх використання; використати різні методи для розв’язання аналітичних завдань: якісного, кількісного аналізу, перевірки чистоти речовини, ідентифікації речовини, дефектоскопії; аргументувати можливість поєднання різних методів; правильно обирати методи дослідження, використовувати найбільш ефективні, надійні та інформативні методи для конкретної сполуки; інтерпретувати дані спектральних методів, знати межі їх застосування, і навпаки маючи органічну речовину передбачити фізико-хімічну характеристику. 2. Уміння описати принципову схему та порядок налагодження основних приладів, готувати прилади до роботи, перевіряти їх показники; проводити аналіз досліджуваної речовини; робити порівняльну характеристику методів, які можна використовувати для аналізу дослідної речовини; підбирати реагент; підбирати умови проведення аналізу; грамотно оцінювати результати аналізу; добре володіти навичками роботи з довідковою літературою. 3. Уміння продемонструвати глибинні знання процесу створення ліків, починаючи від моменту ідеї синтезу речовини певної будови, проведення скринінгу і вдосконалювання структури, впритул до стадії клінічних випробувань і організації виробництва; продемонструвати глибинні знання про мішені, фармакокінетику і метаболізм лікарських речовин в організмі, а також про методах кількісної оцінки зв’язку «структура – активність»; продемонструвати глибинні знання експериментальних методів, що необхідні для розуміння біохімічних процесів. 4. Уміння ефективно спілкуватись на професійному та соціальному рівнях. 5. Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
Результати навчання: ЗК2. Здатність знання та розуміння предметної області та розуміння фаху; здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними ФК11. Здатність застосовувати знання методів та прийомів сучасної біотехнології, основ технології мікробіологічних виробництв з метою створення біомедпрепаратів УМ12. Уміння синтезувати речовини певної будови на основі розуміння основних біохімічних процесів в організмі та понять про кореляційний зв’язок «структура –активність». ЗН4. Знання особливостей метаболізму біологічно активних сполук в організмі людини для інтерпретації механізму їх дії на молекулярному рівні при розробці нових лікарських засобів. УМ12. Уміння синтезувати речовини певної будови на основі розуміння основних біохімічних процесів в організмі та понять про кореляційний зв’язок «структура –активність». КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами; КОМ2. Здатність використовувати різноманітні новітні методи, зокрема, сучасні інформаційні технології для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики; АіВ 4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Використання лікарських засобів у клінічній практиці (поглиблене вивчення фармакотерапії) Оцінка якості медичних та фармацевтичних технологій (якість ЛЗ, якість лікування)
Короткий зміст навчальної програми: Метою даної дисципліни є формування у здобувачів цілісного уявлення процесу створення ліків, починаючи від моменту ідеї синтезу речовини певної будови, проведення скринінгу та вдосконалення структури, до стадії клінічних випробувань та організації виробництва. В даній дисципліні розглянуті теми, що дозволяють отримати відомості про мішені, фармакокінетику і метаболізм лікарських речовин в організмі, про сучасні підходи в конструюванні ліків та види фармакологічних досліджень нових хімічних сполук, а також про методи кількісної оцінки зв’язку «Структура – активність». Здатністья проводити наукові дослідження та виконувати наукові проекти на засадах ідентифікування актуальних наукових проблем, визначення цілей та завдань, формування та критичного аналізування інформаційної бази, обґрунтування та комерціалізації результатів дослідження, формулювання авторських висновків і пропозицій. Здатність самостійно проводити наукові дослідження та приймати рішення. Виокремити основні підходи до планування роботи з синтезу та виділення органічних речовин, основні методи конструювання органічних молекул, основи ретросинтетичного аналізу; пояснити концепцію забезпечення якості лікарських засобів. Планувати і проводити функціоналізацію органічних сполук та використовувати особливі методи в препаративній органічній хімії (одержання і перетворення функціональних груп; особливі методи синтезу: методи введення захисних груп, електрохімічні методи претворення органічних сполук, звукохімічні реакції, хемо-, та регіо- стереоселективні реакції, краун-ефіри в органічному синтезі, синтез аналогів природних сполук, біологічно активних речовин); застосовувати знання сучасних фізико-хімічних методів дослідження органічних сполук для ідентифікації синтезованих субстанцій; дотримуватись вимог охорони праці, техніки безпеки та охорони навколишнього середовища при виконанні експериментів; розуміти зміст понять «фармацевтичні технології» та «медичні технології».
Опис: 1. Зв'язок фізико-хімічних властивостей біологічно активних сполук ї їх фармакологічною активністю. 2. Взаємодія лікарський засіб – рецептор. 3. Система передачі рецепторного сигналу та вторинні посередники 4. Метаболізм біологічно активних речовин. Метаболічні шляхи і місця метаболічних перетворень ксенобіотиків. 5. Транспорт лікарських засобів через мембрани. 6. Зв’язок структури і ступеня метаболізму лікарських речовин. 7. Біохімічна трансформація лікарських речовин в організмі. Основні реакції перетворення лікарських речовин. 8. Фактори, які впливають на метаболізм лікарських засобів. 9. Біологічні дослідження нових сполук. 10. Етапи створення лікарських сполук. 11. Кількісні співвідношення структура – активність. 12. Регресійні моделі біологічної активності органічних молекул. 13. Статистичні методи класифікації молекул за їх біологічною активністю.
Методи та критерії оцінювання: Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Тестовий експрес-контроль – 20 балів (ЗФН – 20 балів) Виконання індивідуального завдання -20 балів (ЗФН – 20 балів) Захист лабораторних робіт – 10 балів (ЗФН – 10 балів) Разом за ПК 50 Тестовий семестровий контроль 50 балів (ЗФН – 50 балів) Разом за дисципліну 100
Критерії оцінювання результатів навчання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: тестового експрес-контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі заліку (ЗР). Залік – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Н.Г.Марінцова Н.Г., С.В. Половкович, В.П.Новіков. Біологічна хімія. –Л.:НУ»Львівська політехніка», 2013. -336 с. 2. В.Д. Орлов, В.В. Липсон, В.В. Иванов. Медицинская химия. – Харьков, «Фолио», 2005. – 461 с. 3. Р. Марри, Д. Греннер, П. Мейес, В.Родуэлл. Биохимия человека в 2-х томах. – Москва, «Мир» 4. С. Ангельські, М.Г. Домінічак, З. Якубовскі. Клінічна біохімія. – Сопот, «Персей», 2000. – 451 с. Допоміжна 5. Б.Албертс, Д.Брей, Дж.Льюис и др. Молекулярная биология клетки. В 5т. М.:Мир,1986.т.1-5. 6. J.Musil, O.Novakova, K.Kunz. Biochemistry in schematic perspective, Avicenum, Prague, 1977, p.182. 7. Ленинджер А. Основы биохимии: В 3т. М.: Мир, 1985. Т.1-3. 8. Основы биохимии/А.Уайт, Ф.Хендлер. Э.Смит и др.: В 3т. М.:Мир, 1981. т.1-3.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).