Інжиніринг, інноваційні технології та управління якістю харчових продуктів
Спеціальність: Технології продуктів бродіння і виноробства
Код дисципліни: 7.181.01.O.001
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доцент Косів Руслана Богданівна
доцент Бліщ Роксолана Олександрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
2. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
Фахові компетентності:
1. Здатність обирати та застосовувати спеціалізоване лабораторне і технологічне обладнання та прилади, науково-обґрунтовані методи та програмне забезпечення для проведення наукових досліджень у сфері харчових технологій.
2. Здатність планувати і виконувати наукові дослідження з урахуванням світових тенденцій науково-технічного розвитку галузі
3.Здатність розробляти програми ефективного функціонування підприємств харчової промисловості та/або закладів ресторанного господарства відповідно до прогнозів розвитку галузі в умовах глобалізації.
4.Здатність презентувати та обговорювати результати наукових досліджень і проектів.
5. Здатність забезпечувати якість та безпечність харчових продуктів під час впровадження технологічних інновацій на підприємствах галузі.
Результати навчання: 1. Відшуковувати, систематизувати та аналізувати науково-технічну інформацію з різних джерел для вирішення професійних та наукових завдань у сфері харчових технологій.
2. Приймати ефективні рішення, оцінювати і порівнювати альтернативи у сфері харчових технологій, у тому числі у невизначених ситуаціях та за наявності ризиків, а також в міждисциплінарних контекстах.
3. Застосовувати спеціальне обладнання, сучасні методи та інструменти, у тому числі математичне і комп’ютерне моделювання для розв’язання складних задач у харчових технологіях.
4. Застосовувати статистичні методи обробки експериментальних даних в галузі харчових технологій, використовувати спеціальне програмне забезпечення для обробки експериментальних даних.
5. Обирати та впроваджувати у практичну виробничу діяльність ефективні технології, обладнання та раціональні методи управління виробництвом з урахуванням світових тенденцій розвитку харчових технологій.
6. Розробляти та реалізовувати програму розвитку підприємств галузі на коротко- та довгострокову перспективу, аналізувати та оцінювати їх ефективність, екологічні та соціальні наслідки.
7. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері харчових технологій, зрозуміло і недвозначно доносити власні знання, висновки та аргументацію до фахівців і нефахівців.
8. Вільно володіти державною та іноземною мовами для обговорення професійної діяльності, результатів досліджень та інновацій у сфері харчових технологій.
9. Планувати і виконувати наукові дослідження у сфері харчових технологій, аналізувати їх результати, аргументувати висновки.
10. Оцінювати та усувати ризики і невизначеності при прийнятті технологічних та організаційних рішень у виробничих умовах для забезпечення якості та безпечності харчових продуктів.
11. Використовувати знання професійної та цивільної безпеки для ефективного функціонування харчових підприємств.
12. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у технологіях продуктів бродіння і виноробства.
13. Уміння використовувати термінологію обраного фаху у професійній діяльності.
14. Здатність використовувати сучасні комунікативні методи для ефективного спілкування на професійному рівні.
15. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та оцінювати результати діяльності команд і колективів.
16. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: -.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Методологія та організація наукових досліджень, Технологія пива та безалкогольних напоїв, Технологія спирту та лікеро-горілчаних напоїв.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна формує у студентів уявлення про:
сучасні концепції управління якістю, порядок застосування міжнародних стандартів ISO 9000 в процесі створення та сертифікації систем управління якістю, послідовність етапів розроблення систем управління якістю на підприємстві та забезпечення її ефективного функціонування, складання документації систем якості;
інноваційні напрями розвитку харчових технологій, сучасні підходи до їх удосконалення, використання функціональних інгредієнтів і харчових добавок, застосування інноваційних методів оброблення сировини й напівфабрикатів і пакування продукції, інноваційні технології продуктів бродіння.
Курсове проєктування з навчальної дисципліни має на меті формування теоретичних основ і практичних навичок проєктування виробництва харчових продуктів, зокрема продуктів бродіння, на основі інноваційних технологій, які використовуються в галузі та/або спираються на результати наукових досліджень.
Опис: Розділ 1. Управління якістю харчових продуктів. Управління якістю продукції на підприємствах харчової промисловості. Теоретичні засади загального управління якістю. Системи управління якістю на основі міжнародних стандартів ISO серії 9000. Належна виробнича практика. Стандартні санітарні робочі процедури на харчових підприємствах. Система управління безпекою харчових продуктів на основі аналізу небезпечних факторів та критичних точок контролю (НАССР). Контроль якості продукції на підприємствах бродильних виробництв. Порядок та процедура сертифікації систем управління якістю.
Розділ 2. Сучасні підходи до удосконалення технологій харчових продуктів. Якість і безпечність харчових продуктів. Роль інновацій у визначенні якості та безпечності харчових продуктів. Інноваційні технології функціональних харчових продуктів. Використання харчових добавок у технологіях харчових продуктів. Використанням інноваційних методів оброблення сировини та напівфабрикатів у технологіях харчових продуктів. Застосування інноваційних методів оброблення сировини, напівфабрикатів, готової продукції для подовження терміну зберігання харчових продуктів. Інноваційні напрями розвитку харчових технологій.
Розділ 3. Інноваційні технології продуктів бродіння. Інноваційні технології спирту. Інноваційні технології алкогольних напоїв. Інноваційні технології солоду. Інноваційні технології пива. Інноваційні технології безалкогольних напоїв.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться під час лабораторних занять у формі усного, письмового або письмово-усного експрес-контролю чи комп’ютерного тестування, захисту звітів з лабораторних робіт.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: усний, письмовий або письмово-усний експрес-контроль чи комп’ютерне тестування (20 балів); захист звітів із лабораторних робіт (10 балів).
Екзамен: письмова компонента (60 балів); усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів («відмінно») – виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
87–71 бал («добре») – виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
70–50 балів («задовільно») – виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
49–00 балів («незадовільно») – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Інжиніринг, інноваційні технології та управління якістю харчових продуктів: електронний навчально-методичний комплекс здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 181 «Харчові технології» (освітня програма «Технологія продуктів бродіння і виноробства») денної та заочної форми навчання / Укладачі: Р. Б. Косів, Р. О. Бліщ. – Львів : Національний університет «Львівська політехніка».
2. . Управління якістю харчових продуктів: методичні вказівки та інструкції до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Інжинірінг, інноваційні технології та управління якістю харчових продуктів» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 181 «Харчові технології» (освітня програма «Технологія продуктів бродіння і виноробства») денної та заочної форми навчання / Укл.: Р. О. Бліщ. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2024. – 50 с.
3. Розроблення технології інноваційного харчового продукту: методичні вказівки та інструкції до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Інжинірінг, інноваційні технології та управління якістю харчових продуктів» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 181 «Харчові технології» (освітня програма «Технологія продуктів бродіння і виноробства») денної та заочної форми навчання / Укладач: Р. Б. Косів. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2024. – 50 с.
4. Методичні вказівки до курсового проекту з дисципліни «Інжиніринг, інноваційні технології та управління якістю харчових продуктів» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 181 «Харчові технології» денної та заочної форми навчання / Укладачі: Л. І. Шевчук, Р. Б. Косів, Р. О. Бліщ, Л. Я. Паляниця, Н. І. Березовська. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2022. – 20 с.
5. Баль-Прилипко Л. В., Слива Ю. В., Сілонова Н. Б. Управління якістю та безпечністю продовольчої сировини та харчових продуктів: навч. посіб. Київ : Компринт, 2018. 420 с.
6. Безродна C. М. Управління якістю : навч. посіб. для студентів економічних спеціальностей. Чернівці : Технодрук, 2017. 174 с.
7. Білецький Е. В., Янушкевич Д. А., Шайхлісламов З. Р. Управління якістю продукції та послуг : підручник. Харків : ХТЕІ, 2015. 222 с.
8. Вакуленко А. В. В 14 Управління якістю : навч. посіб. / А. В. Вакуленко, О. І. Гарафонова, Н. А. Гарбуз. К. : КНЕУ, 2010. 551.
9. Впровадження системи НАССР для операторів ринку харчових продуктів : практич. посіб. / А. С. Ткаченко та ін. ; за заг. ред. А. С. Ткаченко. Полтава : ПУЕТ, 2020. 137 с.
10. Інноваційні технології продуктів бродіння і виноробства: підручник / С. В. Іванов, В. А. Домарецький, В. Л. Прибильський [та ін.]. К.: НУХТ, 2012. 487 с.
11. Шиян, П. Л. Інноваційні технології спиртової промисловості. Теорія і практика: монографія / П. Л. Шиян, В. В. Сосницький, С. Т. Олійнічук. К.: Видавничий дім «Асканія», 2009. 424 с.
12. Craig Leadley. Innovation and Future Trends in Food Manufacturing and Supply Chain Technologies. Woodhead Publishing, 2015.
13. P.J. Fellows. Food Processing Technology : Principles and Practice. Woodhead Publishing Food Science, Technology and Nutrition. 2017.
14. Каталог нормативних документів: http://shop.uas.org.ua/.
15. ДП «УкрНДНЦ» (Державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості») http://uas.org.ua/ua/.
16. ГП «Укрметртестстандарт»: http://metrology.kiev.ua/home.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Інжиніринг, інноваційні технології та управління якістю харчових продуктів (курсовий проєкт)
Спеціальність: Технології продуктів бродіння і виноробства
Код дисципліни: 7.181.01.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доцент Косів Руслана Богданівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері харчових технологій.
ЗК 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
СК 1. Здатність обирати та застосовувати спеціалізоване лабораторне і технологічне обладнання та прилади, науково- обгрунтовані методи та програмне забезпечення для проведення наукових досліджень у сфері харчових технологій.
СК 7. Здатність впроваджувати сучасні технології пива та безалкогольних напоїв для забезпечення енерго- та ресурсозбереження і покращення якісних показників харчової продукції.
1.Уміння використовувати термінологію обраного фаху у професійній діяльності.
2.Здатність використовувати сучасні комунікативні методи для ефективного спілкування на професійному рівні.
1.Здатність адаптуватись до нових ситуацій та оцінювати результати діяльності команд і колективів.
2.Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Результати навчання: знати методику технологічного проектування, характеристику основних і вторинних ресурсів та способи їх використання, заходи з охорони довкілля; здійснювати вибір технологічних способів переробки сировини для виробництва харчових продуктів; виконувати технологічну схему, креслення планів і розрізів приміщень з обладнанням і пристроями механізації, технологічні та енергетичні розрахунки; вміти комплексно вирішувати питання технологічного проектування, доповідати положення проекту, пояснювати його перспективні рішення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Методологія та організація наукових досліджень
• Технологія пива та безалкогольних напоїв
• Інжиніринг, інноваційні технології та управління якістю харчових продуктів
Короткий зміст навчальної програми: Характеристика готової продукції, сировини, напівпродуктів, допоміжних матеріалів та енергетичних засобів. Науково-теоретичні основи проекту. Технологічна схема. Технологічні розрахунки. Компонування технологічного обладнання. Технохімічний і мікробіологічний контроль виробництва. Заходи з охорони довкілля та утилізації відходів виробництва
Опис: Вступ
Науково-теоретичні основи проекту
Удосконалення технології … (відповідно до теми курсового проекту)
Характеристика готової продукції, сировини, напівпродуктів, допоміжних матеріалів та енергетичних засобів
Технологічні розрахунки
Організація контролю якості технологічного процесу
Заходи з охорони довкілля
Методи та критерії оцінювання: • підсумковий контроль (залік): усна форма (100%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист курсового проєкту -100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технология пищевых продуктов / Под ред. А. И. Украинца. ¬– К.: ИД «Аскания», 2008. – 736 с.
2. Загальна технологія харчової промисловості у прикладах і задачах / Л. Л. Товажнянський, С. І. Бухкало, П. О. Капустенко та ін. – К.: Центр учбової літератури, 2011. – 832 с.
3. Процеси і апарати харчових виробництв. Курсове проектування: Навч. Посіб. / За ред. І. Ф. Малежика. – К.: НУХТ, 2012. – 543 с.
4. Методичні вказівки до виконання курсового проекту для студентів денної та заочної форм навчання / Укл.: Косів Р. Б., Лудин А. М., Паляниця Л. Я., Березовська Н. І. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2012. – 20 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).