Поля і хвилі в системах технічного захисту інформації

Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.02.E.102
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: Доктор технічних наук, професор, професор кафедри захисту інформації Микитин Галина Василівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є вивчення на системному рівні структури “поля/ сигнали – системи передавання/ приймання – канали зв’язку/ канали витоку інформації – системи перехоплення/ моделі загроз – системи технічного захисту/ моделі захисту”.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральної компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі забезпечення інформаційної безпеки і/або кібербезпеки, що характеризується комплексністю та неповною визначеністю умов. загальні компетентності: ЗК 5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації. фахові компетентності: ФК 7. Здатність впроваджувати та забезпечувати функціонування комплексних систем захисту інформації (комплекси нормативно-правових, організаційних та технічних засобів і методів, процедур, практичних прийомів та ін.) ФКС 2.5 Здатність до здійснення технічного обслуговування, контролю і діагностики комплексної системи захисту інформації в організації. ФКС 2.7 Уміння організувати моніторинг стану інформаційної системи та аналізувати порушення інформаційної безпеки.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі: Результати навчання ЗН 2.6 Вирішувати задачі забезпечення та супроводу комплексних систем захисту інформації, а також протидіяти несанкціонованому доступу до інформаційних ресурсів і процесів в інформаційних та інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах згідно встановленої політики інформаційної і/або кібербезпеки. Методи навчання і викладання Лекції заняття – інформаційно-рецептивний метод Методи оцінювання досягнення результатів навчання Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності студента у процесі лекційних занять. Результати навчання ЗН 2.7 Виявляти небезпечні сигнали технічних засобів Методи навчання і викладання Лекційні заняття – інформаційно- рецептивний метод. Практичні заняття – репродуктивний метод, евристичний метод. Самостійна робота – дослідницький метод Методи оцінювання досягнення результатів навчання Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності студента у процесі практичних занять; перевірка виконання контрольної роботи. Результати навчання ЗН2.8 Вимірювати параметри небезпечних та завадостійких сигналів під час інструментального контролю процесів захисту інформації та визначати ефективність захисту інформації від витоку технічними каналами відповідно до вимог нормативних документів системи технічного захисту інформації. Методи навчання і викладання Лекційні заняття – інформаційно- рецеп-тивний метод. Практичні заняття – репродуктивний метод, евристичний метод. Самостійна робота – дослідницький метод. Методи оцінювання досягнення результатів навчання Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності студента у процесі практичних занять; перевірка виконання контрольної роботи. Результати навчання ЗН 2.9 Інтерпретувати результати проведення спеціальних вимірювань з використанням технічних засобів, контролю характеристик інформаційно-телекомунікаційних систем відповідно до вимог нормативних документів системи технічного захисту інформації. Методи навчання і викладання Лекційні заняття – інформаційно- рецеп-тивний метод. Практичні заняття – репродуктивний метод, евристичний метод. Самостійна робота – дослідницький метод. Методи оцінювання досягнення результатів навчання Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; перевірка виконання практичних занять; залік – відповіді на питання в білеті та усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Метрологія та вимірювання; Основи теорії кіл, сигналів та процесів Супутні навчальні дисципліни: Методи та засоби технічного захисту інформації, частина 1; Схемотехніка пристроїв технічного захисту інформації.
Короткий зміст навчальної програми: Анотація навчальної дисципліни. Концепція дисципліни: об’єкти (природні, технічні), випромінювання, хвилі, поля, сигнали; системи передавання/ приймання; канали зв’язку – сигнали; системи перехоплення – моделі загроз; системи технічного захисту – моделі захисту. У просторі концепції представлено: акустичні поля і хвилі, випромінювання та приймання звукових хвиль у системах технічного захисту інформації, акустика приміщень, сигнали, засоби перехоплення сигналів, канали витоку інформації, технології протидії прослуховуванню акустичних сигналів, технології виявлення закладних пристроїв, засоби радіоконтролю, технології виявлення витоку інформації через побічні випромінювання та наведення, засади проектування систем захисту акустичної інформації. Представлено: елементи дослідження резонансу струмів і напруг відповідно в паралельному і послідовному RLC-контурах в середовищі моделювання Micro-Cap; розрахунку параметрів антен.
Опис: 1. Концепція дисципліни. Основна термінологія у галузі систем технічного захисту інформації 2. Фізичні поля та їх характеристики. Означення полів. Гравітаційне поле. Електричне поле. Магнітне поле .Електромагнітне поле. Ядерне поле. 3. Хвильові процеси. Види випромінювань. Акустичні випромінювання. Електромагнітні випромінювання. Параметри електромагнітних хвиль. Оптичні випромінювання. 4. Сигнали. Класифікація та демаскуючі ознаки сигналів. Сигнали – носії інформації, принципи зняття та запису сигналів з носія. Джерела функціональних сигналів. Побічні випромінювання та наведення. Паразитні індуктивні та ємнісні зв’язки. Вимірювальні сигнали. 5. Канали витоку інформації: класифікація, характеристики. Оптичні канали витоку інформації: структура, характеристики. Радіоелектронні канали витоку інформації: структура, особливості. Акустичні канали витоку інформації: структура, характеристики. Акустико-радіоелектронні канали витоку інформації. Акустико-оптичні канали витоку інформації. 6. Перехоплення сигналів: способи і засоби. Структура комплексу засобів перехоплення. Антени, радіоприймачі, селективні мікровольтметри. Принципи пеленгування радіосигналів. 7. Методи захисту інформації технічними засобами. Класифікація методів захисту інформації. Акустичні сигнали: способи і засоби протидії прослуховуванню. Способи і засоби інформаційного приховування акустичних сигналів. Способи і засоби енергетичного приховування акустичних сигналів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою прояснення обставин протікання навчального процесу, визначення його результатів у таких формах: • попереднє виявлення рівня знань студентів перед початком занять; • поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; • оцінка активності студента у процесі лекційних занять; • оцінка активності студента у процесі практичних робіт; • перевірка виконання практичних робіт; • перевірка виконання контрольної роботи; • усне опитування засвоєння знань, набутих у процесі виконання практичних робіт. Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами відповідей на екзаменаційний білет та усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти Денна форма навчання Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Практичні роботи – 30 балів Разом за ПК - 30 балів Екзаменаційний контроль письмова компонента - 65 балів усна компонента - 5 балів Разом за дисципліну - 100 балів Заочна форма навчання Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Практичні роботи – 10 балів Контрольні роботи - 20 балів Разом за ПК - 30 балів Екзаменаційний контроль письмова компонента - 65 балів усна компонента - 5 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Практична робота /Виконана та здана робота // 5 (ДНФ)/ 2 (ЗНФ) Контрольна робота /Виконана контрольна робота // 10 (ЗНФ) Екзамен /Правильні відповіді на питання в білеті // 65 Усна компонента /Правильна відповідь на поставлене питання// 5
Рекомендована література: Рекомендована література Базова 1. Слободянюк П. В., Благодарний В. Г., Ступак В. С. Довідник з радіомоніторингу. Під заг.ред. П. Слободянюка. – Київ: Видавництво «Аспект-Поліграф», 2008. – 583 с. 2. Чемес Є. О. Електротехнічні пристрої радіоелектронних засобів: монографія / Є. О. Чемес, Ю. С. Ямпольський. – Одеса: Бахва, 2014. – 563 c. 3. Остапов С. Е. Технології захисту інформації: навчальний посібник / С. Е. Остапов, С. П. Євсеєв, О. Г. Король. – Х.: Вид. ХНЕУ, 2014. – 476 с. 4. Ткачук, В. М. Радіопередавальні пристрої: навчальний посібник / В. М. Ткачук, С. М. Цирульник, Т. А. Петренко. – Вінниця: Т. П. Барановська, 2015. – 188 с. 5. Іваченко С. О. Технічні канали витоку інформації. Порядок створення комплексів технічного захисту інформації: навчальний посібник / С. О. Іванченко, О. В. Гавриленко, О. А. Липський [та ін.]. – Київ: НТУУ «КПІ», 2016. – 104 с. 6. Комплексні системи захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах: Навчальний посібник / В. Д. Козюра, В. О. Хорошко, М. Є. Шелест, Ю. М. Ткач, Я.Ю. Усов. – Ніжин: ФОП Лук’яненко В.В., ТПК «Орхідея», 2019. – 144 с. 7. Проектування комплексних систем захисту інформації: Підручник / В. О. Хорошко, І. М. Павлов, Ю. Я. Бобало, В. Б. Дудикевич, І. Р. Опірський, Л. Т. Пархуць. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020 – 320 c. Допоміжна 1. Єсін В. І. Безпека інформаційних систем і технологій: навчальний посібник / В. І. Єсін, О. О. Кузнецов, Л. С. Сорока. – Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. – 632 с. 2. Рибальський О. В. Захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах. Навчальний посібник. // О. В. Рибальський, В. Г. Хахановський, В. А. Кудінов, В. М. Смаглюк. – К.: Вид. Національної академії внутріш. справ, 2013. – 118 с. 3. Грецьких Д. В. Конспект лекцій з дисципліни "Поля і хвилі в системах технічного захисту інформації ІІ" / Д. В. Грецьких. – Харків: ХНУРЕ, 2014. – 231 с. 4. Боднарчук А. П. Основи інфокомунікаційних технологій: навчальний посібник / А. П. Бондарчук, Г. С. Срочинська, М. Г. Твердохліб. – К.: ДУТ, 2015. – 76 с. 5. Яремчук Ю. Є., Павловський П. В., Катаєв В. С., Сінюгін В. В. Комплексні системи захисту інформації: навчальний посібник. – Вінниця: ВНТУ, 2018. – 118с. 6. Шабатура М.М. Комплексні системи захисту інформації : навчальний посібник / М.М. Шабатура. – Львів : СПОЛОМ, 2020. – 240 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).