Безпека технологій зв'язку

Спеціальність: Системи технічного захисту інформації, автоматизація її обробки
Код дисципліни: 7.125.02.O.001
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: Д.т.н., проф., проф. кафедри захисту інформації Микитин Галина Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є вивчення теорії і практики захисту інформації в технологіях стаціонарного, супутникового, стільникового зв’язку на основі методологій організаційного, нормативного, технічного, функціонального забезпечення.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: КЗ2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. фахові компетентності: КФ4. Здатність аналізувати, розробляти і супроводжувати систему управління інформаційною безпекою та/або кібербезпекою організації, формувати стратегію і політики інформаційної безпеки з урахуванням вітчизняних і міжнародних стандартів та вимог. ФКС 2. Здатність обґрунтовувати та реалізовувати систему захисту інформаційних ресурсів з обмеженим доступом на об'єктах інформаційної діяльності;
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі: Результати навчання РН5. Критично осмислювати проблеми інформаційної безпеки та/або кібербезпеки, у тому числі на міжгалузевому та Методи навчання і викладання Лекції заняття – інформаційно-рецептивний метод Методи оцінювання досягнення результатів навчання Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності студента у процесі лекційних занять; залік – відповіді на питання в білеті та усне опитування. Результати навчання РН11. Аналізувати, контролювати та забезпечувати ефективне функціонування системи управління доступом до інформаційних ресурсів відповідно до встановлених стратегії і політики інформаційної безпеки та/або кібербезпеки організації Методи навчання і викладання Лекційні заняття – інформаційно- рецептивний метод. Лабораторні заняття – репродуктивний метод, евристичний метод. Самостійна робота – дослідницький метод Методи оцінювання досягнення результатів навчання Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності студента у процесі лабораторних занять; перевірка виконання контрольної роботи. Результати навчання РН15. Зрозуміло і недвозначно доносити власні висновки з проблем інформаційної безпеки та/або кібербезпеки, а також знання та пояснення, що їх обґрунтовують до персоналу, партнерів та інших осіб. Методи навчання і викладання Лекційні заняття – інформаційно- рецеп-тивний метод. Лабораторні заняття – репродуктивний метод, евристичний метод. Самостійна робота – дослідницький метод. Методи оцінювання досягнення результатів навчання Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності студента у процесі лабораторних занять; перевірка виконання контрольної роботи. Результати навчання РН21. Використовувати методи натурного, фізичного і комп’ютерного моделювання для дослідження процесів, які стосуються інформаційної безпеки та/або кібербезпеки. Методи навчання і викладання Лекційні заняття – інформаційно- рецеп-тивний метод. Лабораторні заняття – репродуктивний метод, евристичний метод. Самостійна робота – дослідницький метод. Методи оцінювання досягнення результатів навчання Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; перевірка виконання лабораторних робіт; залік – відповіді на питання в білеті та усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія інформації та кодування; Комплексні системи захисту інформації. Супутні навчальні дисципліни: Методи цифрової обробки сигналів та зображень; Проектування комплексних систем захисту інформації.
Короткий зміст навчальної програми: Анотація навчальної дисципліни В дисципліні розглядаються елементи передавально/ приймального тракту системи зв’язку. Аналізуються аспекти перетворення аналогового сигналу на рівні: дискретизації, квантування, кодування джерела, шифрування, канального кодування, аналогової/ імпульсної модуляції, ущільнення (множинного доступу). Розглядаються концептуальні підходи до забезпечення безпеки технологій стаціонарного, стільникового, супутникового зв’язку. Розглянута методологія захисту мовної інформації в безпровідних технологіях зв’язку: GSM, CDMA, WiMAX, LTE. Представлені аспекти безпеки безпровідних сенсорних технологій: Wi-Fi, Bluetooth, ZigBee. Аналізуються принципи сучасних технологій захисту інформації в передавально/ приймальному тракті технологій зв’язку.
Опис: 1. Аспекти цифрового зв’язку. Предмет захисту інформації в каналах зв’язку. Основна термінологія цифрового зв’язку. Функціональні елементи цифрової системи зв’язку. Нормативно-технічна база. Канали зв’язку і їх характеристики. Математичні моделі каналів зв’язку. 2. Елементи перетворення інформації в цифровій системі передавання. Аналого-цифрове і цифро-аналогове перетворення в цифрових системах зв’язку. Дискретизація сигналів. Квантування сигналів. Кодування джерела. Шифрування. Канальне кодування 3. Неперервна та імпульсна модуляція. Амплітудна модуляція з подавленою несучою. Детектування модульованих сигналів з подавленою несучою. Частотна і фазова модуляція. Види імпульсної модуляції. Амплітудо-імпульсна та кодово-імпульсна модуляція. 4. Методи множинного доступу в каналах зв’язку. Множинний доступ з частотним розділенням. Множинний доступ з часовим розділенням. Множинний доступ з частотно-часовим розділенням. Множинний доступ з кодовим розділенням. 5. Технології захисту мовної інформації в каналах зв’язку. Захист мовної інформації в технологіях зв’язку: частотне, часове, частотно-часове скремблювання; маскування. Захист мовної інформації в каналах зв’язку при передаванні та відновленні на прийманні: інверсія спектру мовного сигналу; перетворення з фіксованими перестановками спектральних компонент мовного сигналу. 6. Концептуальні моделі захисту мовної інформації в каналах стаціонарного, мобільного, супутникового зв’язку. Аналіз проблеми захисту інформації в каналах на фізичному, канальному, системному рівнях. Фізичний, канальний, системний рівні захисту інформації в каналах стаціонарного, стільникового, супутникового зв’язку. 7. Методологія забезпечення безпеки технологій безпровідного зв’язку. Концепція “об’єкт – загроза – захист”: модель об’єкта – безпровідні тенології зв’язку: GSM, CDMA, WiMAX, LTE, сигнал, канал, тракт; модель загроз, модель захисту інформації; управління інформаційною безпекою.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою прояснення обставин протікання навчального процесу, визначення його результатів у таких формах: • попереднє виявлення рівня знань студентів перед початком занять; • поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; • оцінка активності студента у процесі лекційних занять; • оцінка активності студента у процесі практичних робіт; • перевірка виконання практичних робіт; • перевірка виконання контрольної роботи; • усне опитування засвоєння знань, набутих у процесі виконання практичних робіт. Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами відповідей на екзаменаційний білет та усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Денна форма навчання Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Лабораторні роботи – 20 балів Контрольна робота – 10 балів Разом за ПК - 30 балів Екзаменаційний контроль письмова компонента - 65 балів; усна компонента - 5 балів Разом за дисципліну - 100 балів Заочна форма навчання Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Лабораторні роботи – 10 балів Контрольна робота – 20 балів Разом за ПК - 30 балів Екзаменаційний контроль письмова компонента - 65 балів; усна компонента - 5 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Лабораторна робота /Виконана та здана робота // 4(ДНФ)/ 2 (ЗНФ) Контрольна робота/ Виконана контрольна робота //10 (ДНФ) /10 (ЗНФ) Залік /Правильні відповіді на питання в білеті //65 Усна компонента /Правильна відповідь на поставлене питання /5
Рекомендована література: Рекомендована література Базова 1. Концепція технічного захисту інформації в Україні. Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження Концепції технічного захисту інформації в Україні” від 08.10.1997 № 1126. Остання редакція від 13.10.2011. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/ 1126-97-%D0%BF,415 2. Доктрина інформаційної безпеки України. Указ Президента України від 08.07.2009 № 514/2009 // Офіційний вісник України. – 2009. – № 52. – С. 7. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=514%2F2009 3. Порядок проведення робіт із створення комплексної системи захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційній системі: НД ТЗІ 3.7-003-05. – [Чинний від 2005-11-08]. – К.: ДСТСЗІ СБ України, 2005. – 16 с. – (Нормативний документ системи технічного захисту інформації). 4. Прокис Дж. Цифровая связь. Пер. с англ. / Под ред. Д. Д. Кловского. – М.: Радио и связь, 2000. – 800 с. 5. Скляр Бернард. Цифровая связь. Теоретические основы и практическое применение. – М.: Изд. Дом “Вильяме”. – 2003. – 1104 с. 6. Дудикевич В. Б., Концептуальні моделі захисту інформації для технологій стаціонарного, стільникового, супутникового зв’язку / В. Б. Дудикевич, Ю. Р. Гарасим, Г. В. Микитин // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”, Автоматика, вимірювання та керування. – 2010. – №665. – С. 18–26. 7. Інформаційна модель безпеки технологій зв’язку. [ В.Б. Дудикевич, В.О. Хорошко, Г.В. Микитин, Р.І. Банах, А.І. Ребець] // Інформатика та математичні методи в моделюванні. – 2014. - №2. – С. 137 – 149. 8. Бобало Ю. Я. Стратегічна безпека системи “об’єкт – інформаційна технологія”: [монографія] / [ Бобало Ю. Я., Дудикевич В. Б., Микитин Г. В. ].– Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2020. – 260 с. Допоміжна 1. Семенко А. І. Сучасний стан створення безпровідних телекомунікаційних систем / А. І. Семенко // Вісн. Нац. ун-ту “Львів. Політехніка”. Радіоелектрон. та телекомунікації. – 2009. – № 645. – С. 56–67 2. Проблемы защиты сетей мобильной связи и шифрования данных. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://mobil.km.ua/content/view/44/63/ 3. Оцінка якості відновлення мови в захищених безпроводових каналах зв’язку / [Коханович Г. Ф., Беженар Ю. В., Голубничий О. Г., Одаренко Р. С.] // Науково-практичний журнал “Безпека інформації”. – 2012. – № 1. – С. 37–41. 4. Микитин Г.В. Комунікаційне середовище кіберфізичної системи “Wi-Fi – Bluetooth – Хмарні обчислення – ІоТ”: інформаційна безпека, моделі управліня інформаційною безпекою/ . Дудикевич В.Б., Микитин Г.В., Ребець А.І. // Системи обробки інформації. – 2016. – випуск № 4(141). – С. 83 – 85 5. Микитин Г.В. Комплексна система безпеки кіберфізичної системи “iPhone – Wi-Fi, Bluetooth – давачі” / В. Б. Дудикевич, Г. В. Микитин, А. І. Ребець // Системи обробки інформації. – 2017. – № 2 (148). – С. 84–87. 6. Микитин Г.В. Безпровідні сенсорні мережі ZigBee, Wi-Fi та Bluetooth в кіберфізичних системах: концепція “об’єкт – загроза – захист” на основі моделі OSI / В. Б. Дудикевич, Г. В. Микитин, А. І. Ребець, М. В. Мельник // Системи обробки інформації. – 2019. – Випуск №2 – С. 114 – 120 Навчально-методичне забезпечення 1. Дудикевич В. Б. Захист засобів і каналів телефонного зв’язку: Навчальний посібник / В. Б. Дудикевич, В. В. Хома, Л. Т. Пархуць. – Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 210 с. 2. Микитин Г. В. Развитие концептуальных основ безопасности информационно-коммуникационных технологий / в кн.: Информационные технологии и защита информации в информационно-комму-никационных системах /Дудыкевич В. Б., Максимович В. Н., Микитин Г. В. // Информационные технологии и защита информации в информационно-коммуникационных системах: монография / под ред. В. С. Пономаренко. – Х.: Вид-во ТОВ “Щедра садиба плюс”. – 2015. – 486 с. 3. Захист каналів зв'язку: Електронний конспект лекцій для студентів спеціальності 125. Кібербезпека, спеціалізації 02. Системи технічного захисту інформації, автоматизація її обробки / Укл.: Микитин Г.В. – Львів: НУ «ЛП». – 2017. – 57 с. Навчально-методичне забезпечення 1. Дудикевич В. Б. Захист засобів і каналів телефонного зв’язку: Навчальний посібник / В. Б. Дудикевич, В. В. Хома, Л. Т. Пархуць. – Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 210 с. 2. Микитин Г. В. Развитие концептуальных основ безопасности информационно-коммуникационных технологий / в кн.: Информационные технологии и защита информации в информационно-комму-никационных системах /Дудыкевич В. Б., Максимович В. Н., Микитин Г. В. // Информационные технологии и защита информации в информационно-коммуникационных системах: монография / под ред. В. С. Пономаренко. – Х.: Вид-во ТОВ “Щедра садиба плюс”. – 2015. – 486 с. 3. Захист каналів зв'язку: Електронний конспект лекцій для студентів спеціальності 125. Кібербезпека, спеціалізації 02. Системи технічного захисту інформації, автоматизація її обробки / Укл.: Микитин Г.В. – Львів: НУ «ЛП». – 2017. – 57 с. Інформаційні ресурси 1. Робоча програма з дисципліни “Безпека технологій зв’язку ” для спеціальності 8.125.00.02 Системи технічного захисту інформації, автоматизація її обробки / Укл.: Г.В. Микитин. – Львів: НУ «ЛП». – 2022. – 10 с. // Віртуальне навчальне середовище “Львівської політехніки”: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=13184
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).