Деталі машин

Спеціальність: Вагони та вагонне господарство
Код дисципліни: 6.273.01.O.021
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: д.е.н. Зеновій Сірик
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання навчальної дисципліни є засвоєння студентами основ теорії розрахунків та конструювання деталей і вузлів машин. «Деталі машин» - перша з розрахунково-конструкторських дисциплін, що вивчає основи проєктування машин. В курсі лекцій наводиться класифікація та сфера застосування деталей, вузлів механізмів загального призначення та зокрема залізничних механізмів, обгрунтування вибору матеріалів та раціональних форм деталей машин, методи їх розрахунків, додержання стандартів, шляхів забезпечення надійності та економічної ефективності використання деталей та збірних одиниць. Звертається увага на особливості конструкції та умови роботи деталей загального призначення, які застосовуються у рухомому складі залізниці.
Завдання: Основними завданнями навчання є отримання студентами знань основ машинобудування та експлуатації деталей та вузлів машин і механізмів. Студент повинен : - знати основи критеріїв працездатності деталей машин та види їх відмов; - знати основи теорії розрахунків деталей та вузлів машин; - знати типові конструкції деталей та вузлів машин, їх властивості та сфери їх застосування; - вміти самостійно конструювати деталі та вузли машин потрібного призначення; - мати уяву про сучасні методи проєктування деталей, вузлів та машин із застосуванням сучасних інформаційних технологій та засобів. Загальні компетентності Знати будову, кінематичні характеристики та силовий розрахунок розповсюджених типових деталей машин. Знати вимоги до деталей машин та критерії розрахунку типових деталей механізмів і машин. Фахові компетентності Володіння методологією проєктування електромеханічних приводів і розрахунку деталей механічних передач; мати здатність до розвитку базових знань у проєктуванні деталей і машин в цілому, вміти аналізувати і моделювати теоретичні і експериментальні дослідження процесів, що супроводжують роботу машин і механізмів.
Результати навчання: Використовуючи об’єкт та фахову літературу, за допомогою певних методик : - виконати класифікацію його деталей та вузлів; - визначити надійність деталей та вузлів за критеріями міцності, жорсткості, зносостійкості, теплостійкості та вібростійкості. Використовуючи кінематичну схему, кінематичні характеристики, потужність та методики розрахунку визначити сили, що діють на деталі механічних передач при русі. Здійснити обгрунтований вибір матеріалів та розрахунок деталей механічних передач : - зубчастої циліндричної; - зубчастої конічної; - черв’ячної; - планетарної; - хвильової - фрикційної; - ланцюгової ; - пасової. Використовуючи фахову літературу, виконувати розробку та розрахунок типових конструкцій валів, осей та їх опор. За допомогою певних методів виконувати : - розрахунок підшипників ковзання; - вибір підшипників кочення. Використовуючи фахову літературу, за допомогою розроблених методик здійснити розрахунок гвинтових, шпонкових, зварних та клепкових з'єднань деталей машин. Використовуючи кінематичну схему, кінематичні характеристики здійснити обгрунтований вибір муфт для з’єднання валів та за допомогою розроблених методик здійснити їх розрахунок.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: . Графіка - Особливості виконання ескізів і креслень вузлів та деталей за допомогою графічних комп’ютерних програм/ 2. Опір матеріалів - Механічні випробування матеріалів. 3. Матеріалознавство - Технологічна карта виготовлення деталей 4. Технологія ремонту рухомого складу - Комплекс властивостей матеріалів елементів рухомого складу в залежності від умов експлуатації.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна "Деталі машин" є базовою загальноінженерною дисципліною котра єдиною дає студентам можливість використовуючи свої теоретичні знання зстосувати їх на практиці проєктуючи основу всіх машин і механізмів - їх привода.
Опис: Вивчаючи дисципліну студенти освоюють методи як розрахунку елементів приводу машин і механізмів так і способів його проєктування та виготовлення. В процесі навчання студенти вивчатимуть методи розрахунку рознімних(різьбових) та нерознімних( зварних, заклепкових) з'єднань. Окремим розділом студенти вивчають конструкцію і методики розрахунку механічних передач.
Методи та критерії оцінювання: Критерієм успішності є отримання позитивних оцінок за виконання контрольних заходів. Засоби діагностики успішності навчання є поточний контроль знань, тестування із застосуванням інформаційних технологій та засобів. Навчальні досягнення здобувача вищої освіти оцінюються за шкалою ECTS та у балах за 100-бальною системою, що прийнята в університеті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Вищий рівень компетентності 100–88 балів – («відмінно») студент глибоко і в повному обсязі засвоїв навчальний мтеріал з дисципліни «Деталі машин», грамотно, вичерпно та логічно викладає його в усній або письмовій формі, може самостійно сформулювати типове проєктно-розрахункове завдання за його словесним описом; при цьому знає рекомендовану літературу, виявляє творчий підхід і правильно обгрунтовує схеми, раціональні методи та засоби проєктування, добре володіє різносторонніми уміннями та навичками розрахунків деталей, здатний самостійно провести аналіз, узагальнення та подання результатів розрахунків деталей механізмів. Високий рівень компетентності 87–71 бал – («добре») студент знає навчальний матеріал з дисципліни «Деталі машин», грамотно і за суттю викладає його в усній або письмовій формі, може самостійно сформулювати типове проєктно-розрахункове завдання за його словесним описом, скласти типову конструкцію деталі та обрати раціональні методи та засоби проєктуваня, володіє різносторонніми уміннями та навичками розрахунків деталей, здатний самостійно провести аналіз, узагальнення та подання результатів розрахунків деталей механізмів. Задовільний рівень компетентності 70 – 50 балів – («задовільно») студент знає навчальний матеріал з дисципліни «Деталі машин», грамотно викладає його в усній або письмовій формі, припускаючи неточності в трактуванні понять та категорій може за допомогою сформулювати типове проєктно-розрахункове завдання за його словесним описом, скласти типову схему деталі та обрати раціональні методи та засоби її проєктуваня, володіє уміннями та навичками розрахунків деталей, здатний провести аналіз, узагальнення та подання результатів розрахунків деталей механізмів. Недостатній рівень компетентності 49–26 балів – («не атестований») - з можливістю повторного складання семестрового контролю) студент знає лише окремі частини з дисципліни, допускає грубі помилки в усній або письмовій формі; при цьому невпевнено володіє умінням та навичками виконанням досліджень не завжди здатний провести аналіз, узагальнення та подання результатів розрахунків деталей механізмів. Незадовільний рівень компетентності 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) - з можливістю повторного складання семестрового контролю) - студент не володіє основним навчальним матеріалом з дисципліни, допускає грубі помилки в усній або письмовій формі які свідчать про нерозуміння матеріалу, на запитання дає неправильні відповіді; припускає принципові помилки у трактуванні понять та категорій, не володіє основними уміннями та навичками при виконанні розрахунків механізмів, потрібна додаткова навчальна робота з дисципліни або повторний курс вивчення дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Павлище В.Т. Основи конструювання та розрахунок деталей машин, Львів, Афіша, 2003 2. Малащенко В. О., Янків В. В. Деталі машин. Курсове проектування. – Львів: Новий Світ – 2000, 2005. – 250 с. 3. Ю. Токарський, В.Янків, З.Сірик, М.Гошко, І.Коненко 4. “Розрахунок механічних передач на електронно-обчислювальних машинах”, навчальний посібник –Львів :ЛДАУ, 2003.-158с. 5. Анур’ев В.И. “Справочник конструктора в 3таб., Москва, “Машиностроение”, 1978. 6. Сірик З.О., Возняк О.М. Завдання курсового проектування з дисципліни «Деталі машин» для студентів механічних спеціальностей, Львівська філія ДНУЗТ – Львів – 2012. – 36 с. 7. СірикЗ.О., Возняк О.М. Кінематичний розрахунок привода з двоступінчастим редуктором і відкритою передачею, Львівська філія ДНУЗТу –Львів – 2012.-28с. 8. Чернавский С.А. “Курсовое проектирование деталей машин”, Москва, “Машиностроение”, 1988.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Деталі машин (курсова робота)

Спеціальність: Вагони та вагонне господарство
Код дисципліни: 6.273.01.O.023
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: д.е.н. Зеновій Сірик
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання навчальної дисципліни є засвоєння студентами основ теорії розрахунків та конструювання деталей і вузлів машин. «Деталі машин» - перша з розрахунково-конструкторських дисциплін, що вивчає основи проєктування машин. В курсі лекцій наводиться класифікація та сфера застосування деталей, вузлів механізмів загального призначення та зокрема залізничних механізмів, обгрунтування вибору матеріалів та раціональних форм деталей машин, методи їх розрахунків, додержання стандартів, шляхів забезпечення надійності та економічної ефективності використання деталей та збірних одиниць. Звертається увага на особливості конструкції та умови роботи деталей загального призначення, які застосовуються у рухомому складі залізниці.
Завдання: Основними завданнями навчання є отримання студентами знань основ машинобудування та експлуатації деталей та вузлів машин і механізмів. Студент повинен : - знати основи критеріїв працездатності деталей машин та види їх відмов; - знати основи теорії розрахунків деталей та вузлів машин; - знати типові конструкції деталей та вузлів машин, їх властивості та сфери їх застосування; - вміти самостійно конструювати деталі та вузли машин потрібного призначення; - мати уяву про сучасні методи проєктування деталей, вузлів та машин із застосуванням сучасних інформаційних технологій та засобів. Загальні компетентності Знати будову, кінематичні характеристики та силовий розрахунок розповсюджених типових деталей машин. Знати вимоги до деталей машин та критерії розрахунку типових деталей механізмів і машин. Фахові компетентності Володіння методологією проєктування електромеханічних приводів і розрахунку деталей механічних передач; мати здатність до розвитку базових знань у проєктуванні деталей і машин в цілому, вміти аналізувати і моделювати теоретичні і експериментальні дослідження процесів, що супроводжують роботу машин і механізмів.
Результати навчання: Використовуючи об’єкт та фахову літературу, за допомогою певних методик : - виконати класифікацію його деталей та вузлів; - визначити надійність деталей та вузлів за критеріями міцності, жорсткості, зносостійкості, теплостійкості та вібростійкості. Використовуючи кінематичну схему, кінематичні характеристики, потужність та методики розрахунку визначити сили, що діють на деталі механічних передач при русі. Здійснити обгрунтований вибір матеріалів та розрахунок деталей механічних передач : - зубчастої циліндричної; - зубчастої конічної; - черв’ячної; - планетарної; - хвильової - фрикційної; - ланцюгової ; - пасової. Використовуючи фахову літературу, виконувати розробку та розрахунок типових конструкцій валів, осей та їх опор. За допомогою певних методів виконувати : - розрахунок підшипників ковзання; - вибір підшипників кочення. Використовуючи фахову літературу, за допомогою розроблених методик здійснити розрахунок гвинтових, шпонкових, зварних та клепкових з'єднань деталей машин. Використовуючи кінематичну схему, кінематичні характеристики здійснити обгрунтований вибір муфт для з’єднання валів та за допомогою розроблених методик здійснити їх розрахунок.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Графіка - Особливості виконання ескізів і креслень вузлів та деталей за допомогою графічних комп’ютерних програм/ 2. Опір матеріалів - Механічні випробування матеріалів. 3. Матеріалознавство - Технологічна карта виготовлення деталей 4. Технологія ремонту рухомого складу - Комплекс властивостей матеріалів елементів рухомого складу в залежності від умов експлуатації.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна "Деталі машин" є базовою загальноінженерною дисципліною котра єдиною дає студентам можливість використовуючи свої теоретичні знання зстосувати їх на практиці проєктуючи основу всіх машин і механізмів - їх привода.
Опис: Вивчаючи дисципліну студенти освоюють методи як розрахунку елементів приводу машин і механізмів так і способів його проєктування та виготовлення. В процесі навчання студенти вивчатимуть методи розрахунку рознімних(різьбових) та нерознімних( зварних, заклепкових) з'єднань. Окремим розділом студенти вивчають конструкцію і методики розрахунку механічних передач.
Методи та критерії оцінювання: Критерієм успішності є отримання позитивних оцінок за виконання контрольних заходів. Засоби діагностики успішності навчання є поточний контроль знань, тестування із застосуванням інформаційних технологій та засобів. Навчальні досягнення здобувача вищої освіти оцінюються за шкалою ECTS та у балах за 100-бальною системою, що прийнята в університеті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Вищий рівень компетентності 100–88 балів – («відмінно») студент глибоко і в повному обсязі засвоїв навчальний мтеріал з дисципліни «Деталі машин», грамотно, вичерпно та логічно викладає його в усній або письмовій формі, може самостійно сформулювати типове проєктно-розрахункове завдання за його словесним описом; при цьому знає рекомендовану літературу, виявляє творчий підхід і правильно обгрунтовує схеми, раціональні методи та засоби проєктування, добре володіє різносторонніми уміннями та навичками розрахунків деталей, здатний самостійно провести аналіз, узагальнення та подання результатів розрахунків деталей механізмів. Високий рівень компетентності 87–71 бал – («добре») студент знає навчальний матеріал з дисципліни «Деталі машин», грамотно і за суттю викладає його в усній або письмовій формі, може самостійно сформулювати типове проєктно-розрахункове завдання за його словесним описом, скласти типову конструкцію деталі та обрати раціональні методи та засоби проєктуваня, володіє різносторонніми уміннями та навичками розрахунків деталей, здатний самостійно провести аналіз, узагальнення та подання результатів розрахунків деталей механізмів. Задовільний рівень компетентності 70 – 50 балів – («задовільно») студент знає навчальний матеріал з дисципліни «Деталі машин», грамотно викладає його в усній або письмовій формі, припускаючи неточності в трактуванні понять та категорій може за допомогою сформулювати типове проєктно-розрахункове завдання за його словесним описом, скласти типову схему деталі та обрати раціональні методи та засоби її проєктуваня, володіє уміннями та навичками розрахунків деталей, здатний провести аналіз, узагальнення та подання результатів розрахунків деталей механізмів. Недостатній рівень компетентності 49–26 балів – («не атестований») - з можливістю повторного складання семестрового контролю) студент знає лише окремі частини з дисципліни, допускає грубі помилки в усній або письмовій формі; при цьому невпевнено володіє умінням та навичками виконанням досліджень не завжди здатний провести аналіз, узагальнення та подання результатів розрахунків деталей механізмів. Незадовільний рівень компетентності 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) - з можливістю повторного складання семестрового контролю) - студент не володіє основним навчальним матеріалом з дисципліни, допускає грубі помилки в усній або письмовій формі які свідчать про нерозуміння матеріалу, на запитання дає неправильні відповіді; припускає принципові помилки у трактуванні понять та категорій, не володіє основними уміннями та навичками при виконанні розрахунків механізмів, потрібна додаткова навчальна робота з дисципліни або повторний курс вивчення дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Павлище В.Т. Основи конструювання та розрахунок деталей машин, Львів, Афіша, 2003 2. Малащенко В. О., Янків В. В. Деталі машин. Курсове проектування. – Львів: Новий Світ – 2000, 2005. – 250 с. 3. Ю. Токарський, В.Янків, З.Сірик, М.Гошко, І.Коненко 4. “Розрахунок механічних передач на електронно-обчислювальних машинах”, навчальний посібник –Львів :ЛДАУ, 2003.-158с. 5. Анур’ев В.И. “Справочник конструктора в 3таб., Москва, “Машиностроение”, 1978. 6. Сірик З.О., Возняк О.М. Завдання курсового проектування з дисципліни «Деталі машин» для студентів механічних спеціальностей, Львівська філія ДНУЗТ – Львів – 2012. – 36 с. 7. СірикЗ.О., Возняк О.М. Кінематичний розрахунок привода з двоступінчастим редуктором і відкритою передачею, Львівська філія ДНУЗТу –Львів – 2012.-28с. 8. Чернавский С.А. “Курсовое проектирование деталей машин”, Москва, “Машиностроение”, 1988.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).