Надійність та технічна діагностика

Спеціальність: Залізничні споруди та колійне господарство
Код дисципліни: 6.273.03.M.105
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: д.т.н. Бондаренко Ірина Олександрівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є досягнення компетентностей, які зазначені в освітній програмі та спрямовані на розвиток уявлень студентів про загальні положення надійності об’єктів транспорту.
Завдання: Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Здатність використовувати у професійній діяльності знання нормативно-правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту та їх систем Здатність використовувати у професійній діяльності знання з устрою залізниць та їх інфраструктури, організації руху і перевезень, розрізняти об’єкти залізничного транспорту та їх складові, визначати вимоги до конструкції залізничної колії та залізничних споруд. Здатність організовувати експлуатацію залізничної колії та споруд залізничного транспорту, їх систем та елементів, з обґрунтуванням структури управління експлуатацією, технічного обслуговування та їх ремонту. Здатність застосовувати методи та засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи при технічній діагностиці об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів.
Результати навчання: Очікуванні результати навчання - Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності. - Знати основні положення нормативно-правових та законодавчих актів України у сфері залізничного транспорту, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної інфраструктури, її систем та елементів. - Вміти ідентифікувати та розрізняти об’єкти залізничної колії та споруд, їх системи та елементи, які повинні бути досягнуті після опанування дисципліни «експлуатаційна надійність залізниць» 1. Відтворити термінологію з теорії надійності та основ діагностики. 2. Скласти список критеріїв, які необхідно взяти до уваги при розрахунках параметрів, щодо оцінки показників надійності 3. Описати як і чому змінюється стан об’єктів за життєвий цикл. 4. Описати процеси, які використовуються в інженерній практиці для отримання вихідних даних щодо оцінки стану елементів та конструкції залізничної колії. 5. Формулювати основні положення щодо оцінки стану елементів та конструкції колії. 6. Пояснювати фізичні явища, що виникли в процесі експлуатації щодо відповідним законам, застосованим для визначення параметрів, щодо оцінки показників надійності. 7. Інтерпретувати теоретичні закони та формули. 8. Будувати схематичні графіки переходу елементів з одного стану за теорією надійності в інший та інтерпретувати вже наведені графіки. 9. Записувати умову задачі відповідними символами. 10. Вибирати відповідні формули, які необхідні для розв’язку задачі та ілюструвати текстове формулювання схематичним рисунком. 11. Передбачати характер зміни досліджуваної величини при зміні експлуатаційних факторів. 12. Обчислювати досліджувані величини за формулами та за графіками. 13. Поєднувати теоретичні закони розподілів, що застосовуються при визначенні параметрів, які оцінюють показники надійності з наочними наслідками фізичних явищ, дефектів та інших факторів. 14. Аналізувати фізичні формули на предмет прогнозування зміни фізичної величини у разі зміни декількох параметрів. 15. Розв’язувати задачі з неявно наданими величинами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика, фізика, безпека інфраструктури та рухомого складу залізниць, залізнична колія, колійне господарство. Організація та планування будівництва залізниць. Організація та планування виробництва в колійному господарстві. Системи автоматизованого проєктування доріг. практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи. Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Курс навчальної дисципліни “Експлуатаційна надійність залізниць” являє собою основу теоретичної підготовки фахівців з вищою освітою, тобто фундаментальну базу, без якої неможлива повноцінна діяльність інженера. Вивчення курсу спрямоване на розвиток уявлень студентів про зміни у фізичній картині світу в процесі експлуатації, розширення, поглиблення та узагальнення знань про загальні положення надійності об’єктів транспорту, характеристики ймовірності відмов елементів залізничної колії, структуру моделей надійності колії як елемента, що відновлюється та ремонтується, показники довговічності та ремонтопридатності в колійному господарстві.
Опис: Лекції 1. Основні поняття теорії надійності. Надійність інженерних споруд на залізничному транспорті. Основні параметри надійності залізничної колії 2. Безвідмовність та зберігаємість у колійному господарстві 3. Показники довговічності та ремонтопридатності у колійному господарстві 4. Застосування законів розподілу показників надійності та умови їх запровадження в колійному господарстві 5. Основи діагностики верхньої будови колії 6. Залізнична колія як комплекс об’єктів що відновлюються та ремонтуються з точки зору теорії надійності 7. Показники надійності та моделі відмов конструкцій верхньої будови колії 8. Класифікація резервованих технічних систем 9. Загальні положення про надійність роботи рейок. Фізична та ймовірна теорії відмов 10. Загальні положення про надійність роботи шпал та скріплень. Фізична та імовірна теорії відмов. 11. Основи методики розрахунку питань надійності для підшпальної основи. Дослідження баластового шару 12. Основи методики розрахунку питань надійності для підбаластної основи. Основи методики створення нової нормативної бази для основної площадки земляного полотна 13. Надійність та діагностика у геометричному досліджені конструкцій верхньої будови колії 14. Вплив навантаження на вісь та інших експлуатаційних факторів на строки служби елементів верхньої будови колії 15. Підхід до планування міжремонтних строків, норм витрат матеріалів, робочої сили на поточне утримання, періодичність контролю на підставі теорії надійності Практичні заняття 1. Застосування основних понять теорії ймовірності як інструменту при вирішені питань надійності 2. Розрахунок параметрів безвідмовної роботи для об’єктів, що не відновлюються 3. Розрахунок параметрів безвідмовної роботи для об’єктів, що відновлюються 4. Застосування теоретичних законів розподілу при визначенні показників надійності 5. Розрахунки по визначенню параметрів безвідмовної роботи скріплень 6. Оцінка умови тривалої міцності, середніх динамічних напружень, їх середньоквадратичних відхилень 7. Визначення пропущеного тоннажу до суцільної заміни рейок 8. Визначення розподілу навантаження на вісь для конкретних умов
Методи та критерії оцінювання: 1. Метод демонстрування результатів навчання: рішення задач за темою курсу, активність та успішність на занятті, результат індивідуальних завдань. 2. Тестовий контроль визначити рівень досягнення очікуваних результатів навчання.
Критерії оцінювання результатів навчання: «відмінно» - розв’язувати задачі з неявно наданими величинами. Аналізувати залежності на предмет прогнозування зміни визначальної величини у разі зміни декількох параметрів. Аналізувати чисельні результати та графіки залежності досліджуваних величин. «добре» - поєднувати основні характеристики показників надійності при розв’язанні задач, та виводити кінцеві залежності для розрахунку досліджуваних величини. Будувати графіки залежності досліджуваних величин, отриманих за допомогою діагностичних вимірів. Передбачати характер зміни станів об’єктів залізничної колії при зміні експлуатаційних умов. Обчислювати досліджувані величини за формулами та за графіками. Розраховувати статистичні величини за даними експерименту. «задовільно» - пояснювати фізичне явище відповідним законом розподілу. Інтерпретувати фізичні закони та формули. Будувати схематичні залежності між елементами об’єктів та інтерпретувати вже наведені графіки. Записувати умову задачі відповідними символами. Вибирати формули, які необхідні для розв’язку задачі та ілюструвати текстове формулювання схематичним рисунком. Представляти результати вимірів експерименту в табличному вигляді. Давати визначення основним поняттям й термінам. Відтворювати фізичні формули. Формулювати класифікації понять та ознак. «не атестований» - визначати одиниці вимірювання фізико-механічних та геометричних величин. «незадовільно» - називати фізико-механічні та геометричні величини та відповідні їм позначення.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ГОСТ 32192-2013 Надійність в залізничній техніці. Основні поняття. Термины и определения. – Введ. 2014-07-01, измен. 2016-01-01 – М.: Стадартінформ, Держстандарт України 2014. – 32 с 2. ДСТУ 2860-94 Надійність техніки. Терміни та визначення . Затверджено наказом Держстандарту України № 333 від 28.12.1994 р. – К. : Держстандарт України, 1995. – 91 с. 3. ДСТУ 2861-94 Надійність техніки. Аналіз надійності. Основні положення. Затверджено наказом Держстандарту України № 310 від 08.12.1994 р. – К. : Держстандарт України, 1995. – 33 с. 4. ДСТУ 2862-94 Надійність техніки. Методи розрахунку показників надійності. Загальні вимоги. Затверджено наказом Держстандарту України № 310 від 08.12.1994 р. – К. : Держстандарт України, 1995. – 39 с. 5. ДСТУ 2864-94 Надійність техніки. Експериментальне оцінювання та контроль надійності. Основні положення. Затверджено наказом Держстандарту України № 310 від 08.12.1994 р. – К. : Держстандарт України, 1995. – 32 с. 6. ДСТУ 3004-95 Надійність техніки. Методи оцінки показників надійності за експериментальними даними. Затверджено наказом Держстандарту України № 31 від 22.01.1995 р. – К. : Держстандарт України, 1995. – 124 с. 7. Бондаренко І.О. Надійність залізничної колії: навчальний посібник / Бондаренко І. О., Баль О.М.// Київ, ПрофКнига , 2018. – 158 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Надійність та технічна діагностика

Спеціальність: Залізничні споруди та колійне господарство
Код дисципліни: 6.273.03.M.105
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: д.т.н. Бондаренко Ірина Олександрівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Очікуванні результати навчання - Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності. - Знати основні положення нормативно-правових та законодавчих актів України у сфері залізничного транспорту, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної інфраструктури, її систем та елементів. - Вміти ідентифікувати та розрізняти об’єкти залізничної колії та споруд, їх системи та елементи, які повинні бути досягнуті після опанування дисципліни «експлуатаційна надійність залізниць» 1. Відтворити термінологію з теорії надійності та основ діагностики. 2. Скласти список критеріїв, які необхідно взяти до уваги при розрахунках параметрів, щодо оцінки показників надійності 3. Описати як і чому змінюється стан об’єктів за життєвий цикл. 4. Описати процеси, які використовуються в інженерній практиці для отримання вихідних даних щодо оцінки стану елементів та конструкції залізничної колії. 5. Формулювати основні положення щодо оцінки стану елементів та конструкції колії. 6. Пояснювати фізичні явища, що виникли в процесі експлуатації щодо відповідним законам, застосованим для визначення параметрів, щодо оцінки показників надійності. 7. Інтерпретувати теоретичні закони та формули. 8. Будувати схематичні графіки переходу елементів з одного стану за теорією надійності в інший та інтерпретувати вже наведені графіки. 9. Записувати умову задачі відповідними символами. 10. Вибирати відповідні формули, які необхідні для розв’язку задачі та ілюструвати текстове формулювання схематичним рисунком. 11. Передбачати характер зміни досліджуваної величини при зміні експлуатаційних факторів. 12. Обчислювати досліджувані величини за формулами та за графіками. 13. Поєднувати теоретичні закони розподілів, що застосовуються при визначенні параметрів, які оцінюють показники надійності з наочними наслідками фізичних явищ, дефектів та інших факторів. 14. Аналізувати фізичні формули на предмет прогнозування зміни фізичної величини у разі зміни декількох параметрів. 15. Розв’язувати задачі з неявно наданими величинами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика, фізика, безпека інфраструктури та рухомого складу залізниць, залізнична колія, колійне господарство. Організація та планування будівництва залізниць. Організація та планування виробництва в колійному господарстві. Системи автоматизованого проєктування доріг. практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи. Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Курс навчальної дисципліни “Експлуатаційна надійність залізниць” являє собою основу теоретичної підготовки фахівців з вищою освітою, тобто фундаментальну базу, без якої неможлива повноцінна діяльність інженера. Вивчення курсу спрямоване на розвиток уявлень студентів про зміни у фізичній картині світу в процесі експлуатації, розширення, поглиблення та узагальнення знань про загальні положення надійності об’єктів транспорту, характеристики ймовірності відмов елементів залізничної колії, структуру моделей надійності колії як елемента, що відновлюється та ремонтується, показники довговічності та ремонтопридатності в колійному господарстві.
Методи та критерії оцінювання: 1. Метод демонстрування результатів навчання: рішення задач за темою курсу, активність та успішність на занятті, результат індивідуальних завдань. 2. Тестовий контроль визначити рівень досягнення очікуваних результатів навчання.
Рекомендована література: 1. ГОСТ 32192-2013 Надійність в залізничній техніці. Основні поняття. Термины и определения. – Введ. 2014-07-01, измен. 2016-01-01 – М.: Стадартінформ, Держстандарт України 2014. – 32 с 2. ДСТУ 2860-94 Надійність техніки. Терміни та визначення . Затверджено наказом Держстандарту України № 333 від 28.12.1994 р. – К. : Держстандарт України, 1995. – 91 с. 3. ДСТУ 2861-94 Надійність техніки. Аналіз надійності. Основні положення. Затверджено наказом Держстандарту України № 310 від 08.12.1994 р. – К. : Держстандарт України, 1995. – 33 с. 4. ДСТУ 2862-94 Надійність техніки. Методи розрахунку показників надійності. Загальні вимоги. Затверджено наказом Держстандарту України № 310 від 08.12.1994 р. – К. : Держстандарт України, 1995. – 39 с. 5. ДСТУ 2864-94 Надійність техніки. Експериментальне оцінювання та контроль надійності. Основні положення. Затверджено наказом Держстандарту України № 310 від 08.12.1994 р. – К. : Держстандарт України, 1995. – 32 с. 6. ДСТУ 3004-95 Надійність техніки. Методи оцінки показників надійності за експериментальними даними. Затверджено наказом Держстандарту України № 31 від 22.01.1995 р. – К. : Держстандарт України, 1995. – 124 с. 7. Бондаренко І.О. Надійність залізничної колії: навчальний посібник / Бондаренко І. О., Баль О.М.// Київ, ПрофКнига , 2018. – 158 с.