Економічне прогнозування
Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.O.031
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Доцент Войцеховська Вікторія Вікторівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в економічній сфері, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, що передбачає застосування теорій та методів економічної науки.
ЗК3.Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК7. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК8. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
спеціальні компетентності:
СК4. Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати.
СК6. Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних задач.
СК7.
СК.9.Здатність прогнозувати на основі стандартних теоретичних та економетричних моделей соціально-економічні процеси.
СК11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію.
СК14. Здатність поглиблено аналізувати проблеми і явища в одній або декількох професійних сферах з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків.
фахові компетентності:
ФКС.1.1.Здатність оцінювати потенціал підприємства, обгрунтовувати стратегію його розвитку та формувати бізнес-модель.
ФКС.1.2. Здатність застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для фінансово-економічного обґрунтування управлінських рішень у сфері операційної діяльності бізнес-структур.
ФКС.1.4. Здатність формувати інформаційну базу для прийняття управлінських рішень щодо підвищення ефективності бізнес-процесів та розвитку бізнесу.
Результати навчання: знання і розуміння методики аналізування, оцінювання стану та прогнозування розвитку економічних процесів;
знання і розуміння апарату економічного прогнозування на різних рівнях управління економічними системами;
уміння збирати, обробляти й аналізувати статистичну інформацію;
уміння будувати прогнозні моделі економічних процесів на мікро-, мезо- та макрорівні;
уміння оцінювати параметри прогностичних моделей, аналізувати та змістовно інтерпретувати отримані результати;
володіння навиками побудови економічних прогнозів з використанням сучасних інформаційних технологій обробки статистичних даних
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Математика для економістів
Економіко-математичні методи і моделі
Статистика
Інформаційні системи і технології в економіці
Кореквізити:
Економічний аналіз
Економічні ризики та методи їх оцінювання
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні і практичні аспекти економічного прогнозування. Лекційний матеріал дозволяє оволодіти методикою дослідження та прогнозування економічних процесів, систематизує і розширює теоретичні знання з дисципліни.
Лабораторні заняття спрямовані на формування вмінь та навичок роботи з пакетами прикладних програм та прогнозуванню соціально-економічних явищ шляхом індивідуального виконання студентом відповідно сформульованих завдань. Для самостійної роботи студента розроблені методичні рекомендації з переліком питань для самостійного опрацювання.
Опис: Теоретико-прикладні засади економічного прогнозування. Експертні методи прогнозування. Часові ряди як інформаційний базис формалізованих методів прогнозування. Прогнозування на основі алгоритмічного і аналітичного згладжування часових рядів. Методи адаптивного прогнозування за схемою плинної середньої. Моделі і методи сезонної декомпозиції. Прогнозування стаціонарних часових рядів на основі моделей авторегресії та плинної середньої. Інтегровані моделі авторегресії і плинної середньої. Оцінювання параметрів і тестування ARMA-моделей. Багатофакторне прогнозування на основі класичної регресії. Прогнозування на основі регресійних моделей, побудованих на змішаних факторних множинах. Прогнозування в умовах мультиколінеарності і гетероскедастичності. Прогнозування на основі симультативних економетричних моделей. Прогнозування на основі нейронних мереж.
Методи та критерії оцінювання: Бали за поточний контроль на лабораторних заняттях виставляються під час занять згідно розкладу. Бали за результатами тестування формуються автоматично у ВНС.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (100):
виконання та захист лабораторних робіт (50%);
виконання та захист індивідуальної контрольні роботи (20%);
контрольне тестування (30%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Благун І.С. Економічне прогнозування: теоретичні та прикладні аспекти: підручник / І.С.Благун, В.П.Кічор, Н.Є.Селюченко; за ред.В.П.Кічора, Львів: Растр 7, 2020. - 290 с.
2. Прогнозування соціально-економічних процесів: навч.посіб./ Т.С.Клебанова та ін. - Харків: ХНЕУ ім.С.Кузнеця, 2015. - 656 с.
3. Раєвнєва О.В., Стрижиченко К.А., Гольтяєва Л.А, Чанкіна І.В. Статистичне моделювання та прогнозування: навч. посіб./ Ред. О.В.Раєвнєва. Харків: ИНЖЕК, 2014. - 576 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).