Контролінг інноваційної діяльності
Спеціальність: Менеджмент інноваційної діяльності
Код дисципліни: 7.073.02.E.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: к.е.н., доц. Іванюк Уляна Володимирівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні;
2. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації;
3. . Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію;
4. Здатність до управління організацією та її розвитком.
фахові компетентності:
1. Здатність розкрити вплив глобалізаційних та інтеграційних процесів у міжнародному економічному просторі;
2. Уміння застосовувати сучасні інструменти та технології контролінгу трансформацій у бізнесі з метою підвищення конкурентоспроможності підприємства.
Результати навчання: Програмні результати навчання:
1. Планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах.
2. Застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні системи для вирішення задач управління організацією.
3. Вміти делегувати повноваження та керівництво організацією (підрозділом).
4. Вміти планувати і здійснювати інформаційне, методичне, матеріальне, фінансове та кадрове забезпечення організації (підрозділу).
5. Планувати, організовувати, контролювати та регулювати інноваційну діяльність на усіх рівнях економіки, використовувати сучасні механізми мотивування персоналу у сфері інноваційної діяльності.
6. Інтегрувати інноваційну та маркетингову політику підприємства (організації), управляти процесом пошуку цільового ринку з метою реалізації інноваційного потенціалу, узгоджувати потреби та поведінкову реакцію споживачів і розробляти заходи для активізації внутрішніх і зовнішніх факторів мотивування попиту на інноваційні продукти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Фінансовий менеджмент, Управління ризиками інноваційної діяльності.
кореквізити: Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття контролінгу інноваційної діяльності. Витрати підприємства як основний об’єкт контролінгу інноваційної діяльності. Організація управлінського обліку в системі контролінгу. Методичний інструментарій оперативного контролінгу інноваційної діяльності. Ефективність контролінгу інноваційної діяльності. Організаційно-правове забезпечення контролінгу інноваційної діяльності. Контролінг у системі прийняття управлінських рішень. Організаційні основи створення системи контролінгу на підприємстві.
Опис: Еволюція контролінгу та тлумачення його етимології.
Концепція контролінгу інноваційної діяльності.
Витрати як основний об’єкт управління в системі контролінгу інноваційної діяльності.
Місце служби контролінгу в організаційній структурі інноваційного підприємства.
Роль центрів відповідальності в системі контролінгу інноваційної діяльності.
Методи аналізу відхилень фактичних результатів від планових.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань. Вмінь і навичок студентів включає ті види занять, які згідно з програмою навчальної дисципліни «Управління бізнесом» передбачають лекційні, практичні та лабораторні заняття, а також самостійну роботу.
Перевірку і оцінювання знань студентів проводять у наступних формах:
- оцінювання роботи і знань студентів під час практичних занять;
- виконання лабораторних робіт;
- складання проміжного контролю знань за відповідними темами;
- складання іспиту.
Поточне оцінювання знань студентів здійснюють під час проведення практичних занять і мають на меті перевірку рівня підготовленості студента до виконання конкретної роботи. При оцінюванні практичних занять увагу приділяють також їх якості й самостійності, своєчасності виконання (згідно з графіком).
Виконання лабораторних робіт виконується з використанням ПК і має на меті застосування теоретичного матеріалу для розв’язання практичних завдань. Лабораторні роботи повинні бути оформлені належним чином та здані у зазначені терміни.
Проміжний контроль рівня знань передбачає виявлення опанування студентом лекційного матеріалу і вміння застосовувати його для вирішення практичної ситуації і проводиться у вигляді тестування. При цьому тестове завдання може містити як запитання, що стосуються суто теоретичного матеріалу, так і запитання, спрямовані на вирішення невеличкого практичного завдання.
Проведення підсумкового контролю. Умовою допуску до екзамену є позитивні оцінки з поточного контролю знань та захист лабораторних робіт.
Екзамен здійснюється у письмовій формі за екзаменаційними білетами, які містять тестові завдання двох рівнів складності.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): Оцінювання практичних і лабораторних робіт та проведення проміжного контролю - 40 балів.
Екзаменаційний контроль: письмова компонента - 50 балів, усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення:
1. Контролінг інноваційної діяльності: Метод. вказівки до проведення лабораторних занять для студ. спеціальності 073 „Менеджмент” усіх форм навч. / Укл: А.В. Дзюбіна, – НУЛП, 2016. – 57 с.
2. Методичні вказівки для виконання лабораторних робіт з дисципліни Контролінг/ Укл: Я.В. Догадайло, Я.І. Величко, Харків: ХНАДУ, 2011. – 44 с.
Рекомендована література:
1. Державне стимулювання інноваційного розвитку суб’єктів господарювання: методологічні засади, світовий та вітчизняний досвід : монографія / за заг. ред. канд. екон. наук, доц. Л. С. Захаркіної. Суми : Сумський державний університет, 2019. 200 с.
2. Інноваційна діяльність на регіональних туристичних ринках: модернізація та регулювання: монографія / В.В. Лагодієнко, К.В. Павлов, О.М. Павлова, Г.О.Саркісян Луцьк : СПД Гадяк Жанна Володимирівна, друкарня «Волиньполіграф», 2021. 402 с.
3. Михайлишин Н.П. Контролінг інноваційної діяльності як засіб реалізації інноваційного потенціалу підприємства. Інноваційна економіка. 2010. №1. С. 101-105
4. Пілецька С.Т., Коритько Т.Ю., Дуксенко О.П. Контроллінг інновацій в системі управління підприємством. Адаптивне управління підприємствами в умовах неотехнологічного відтворення: Монографія. За редакцією Ареф’євої О.В. К.: ФОП Маслаков, 2020. 260 с. С. 77-83
5. Портна О.В. Контролінг: Підручник. Львів: „Магнолія 2006”, 2019. 264 с.
6. Оліфіров О.В. Контролінг інформаційних систем підприємства : монографія. Донецьк: ДонДУЕТ ім. М. Туган-Барановського, 2009. 325 с.
7. Теорія та методологія формування інвестиційно-фінансової стратегії розвитку суб‘єктів національного господарства: монографія/за ред. Л.М. Савчук, А.В. Череп. Дніпро: Журфонд. 2019. 420 с.
9. Азаренков Г. Ф. Можливості контролінгу в системі управління інноваційним розвитком підприємства. Проблеми економіки. 2013. №4. С. 74-78
10. Диба М.І., Осадчий Є.С. Фінансові інноваційні інструменти у банківській системі. Стратегія економічного розвитку України. 2018. № 42. С. 99-109.
11. Інноваційне право: науково-практичний посібник за заг. ред. С. В. Глібка, Ю. В. Георгієвського, О. В. Розгон. Харків: Право, 2019. 246 с.
12. Маргосова В. Г., Роговий Р. Г., Виговська В. В. Організаційно- інформаційне забезпечення фінансового контролінгу системи управління оборотним капіталом. Актуальні проблеми економіки. 2016. №2 (92). С. 167–175.
Інформаційні ресурси:
1. Бутиріна В.М., Чемко В.П. Дослідження економічної сутності контролінгу. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/inek/2011_1/109.pdf.
2. Воронцова А.С. Порівняльна характеристика визнання та оцінки витрат як елементу фінансової звітності у національній та міжнародній практиці. Молодіжний економічний дайджест: наук. електронний журн. № 1. с. 108-113. URL: http://med.kneu.edu.ua/wpcontent/uploads/2014/05/MED-KNEU-2014-1.pdf.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).