Нетарифне регулювання зовнішньоекономічної діяльності

Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Код дисципліни: 7.073.04.E.019
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: к.е.н. доц. Подра Ольга Павлівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є: вивчення здобувачами вищої освіти комплексу нетарифних заходів та методів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, вивчення нормативно-правової бази заходів нетарифного регулювання; вивчення інструментів нетарифного регулювання економічного та адміністративного характеру; визначення значення нетарифних заходів для забезпечення державної, суспільної та економічної безпеки країни.
Завдання: ФКС 1.3. Здатність ухвалювати управлінські рішення щодо оптимізування нетарифних інструментів регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Результати навчання: 1. ПРНС 1.3. Налагоджувати та балансувати співпрацю із органами державного контролю у сфері нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності кореквізити: Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Система нетарифного регулювання ЗЕД. Заходи нетарифного регулювання в Україні. Заборони та обмеження ЗЕД в Україні. Квотування як метод кількісних обмежень. Ліцензування як метод кількісних обмежень. Експортні субсидії як метод стимулювання експорту. Експортне кредитування, демпінг, адміністративні методи стимулювання експорту. Угода про технічні бар’єри у торгівлі. Методи прихованого протекціонізму. Економічні ефекти технічного регулювання. Пакування, маркування, внутрішні податки як методи нетарифного регулювання. Санітарні та фітосанітарні заходи як метод нетарифного регулювання. Процедура нотифікації. Правове забезпечення та обмеження митного оформлення як засоби нетарифного регулювання. Особливості регулювання зовнішньої торгівлі у ЄС: технічні бар’єри, санітарні та фіто санітарні. Питання ТБТ та СФЗ в Угоді про асоціацію між Україною та ЄС
Опис: Тема 1. Система нетарифного регулювання ЗЕД. Тема 2. Заходи нетарифного регулювання в Україні. Тема 3. Заборони та обмеження ЗЕД в Україні Тема 4. Квотування як метод кількісних обмежень Тема 5. Ліцензування як метод кількісних обмежень. Тема 6. Експортні субсидії як метод стимулювання експорту Тема 7. Експортне кредитування, демпінг, адміністративні методи стимулювання експорту Тема 8. Угода про технічні бар’єри у торгівлі Тема 9. Методи прихованого протекціонізму Тема 10. Економічні ефекти технічного регулювання. Пакування, маркування, внутрішні податки як методи нетарифного регулювання Тема 11. Санітарні та фітосанітарні заходи як метод нетарифного регулювання Тема 12. Процедура нотифікації Тема 13. Правове забезпечення та обмеження митного оформлення як засоби нетарифного регулювання Тема 14. Особливості регулювання зовнішньої торгівлі у ЄС: технічні бар’єри, санітарні та фітосанітарні Тема 15. Питання ТБТ та СФЗ в Угоді про асоціацію між Україною та ЄС
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; відповіді при допуску та захисті лабораторних робіт, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо. Екзамен - письмове опитування, тестовий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30%. Екзаменаційний контроль: письмова компонента - 50%, усна - 20%
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мельник О.Г., Подра О.П., Петришин Н.Я. Нетарифне регулювання зовнішньоекономічної діяльності: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Ліга-Прес, 2021. – 387 с. 2. Козик В.В. Основи зовнішньоекономічної діяльності: практикум / В.В. Козик, Л.А. Панкова, О.Ю. Григор’єв та ін. – К.: Знання, 2013. – 454 с. 3. Дунська А.Р. Зовнішньоекономічна діяльність: теорія і практика: навчальний посібник /А.Р. Дунська.-К.:Кондор-Видавництво, 2013. – 688 с. 4. Тюріна Н.М. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства: Навчальний посібник/Н.М.Тюріна, Н.С.Карвацка. – К.: «Центр учбової літератури», 2013. – 408 с. 5. Технічні бар’єри та санітарні та фітосанітарні заходи в міжнародній торгівлі: види, тенденції розвитку, регулювання. Посібник державного службовця. / За ред. І. В . Бураковьского, К. Кравчука, В. Мовчан. – К.: Інститут економічних досліджень i політичних консультацій, 2015. – 243 с. 6. Подра О.П., Петришин Н.Я., Ноджак Л.С. Особливості класифікації та використання заходів нетарифного регулювання / О. Подра, Н. Петришин, Л.Ноджак // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія “Проблеми економіки та управління”. – 2021. - № 2 (8). – С. 98-108
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).