Системне управління інноваційною діяльністю
Спеціальність: Управління інноваційною діяльністю
Код дисципліни: 7.073.10.E.017
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: Д.е.н., доц. Шуляр Роман
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачають проведення досліджень та/або здійснення інновацій за невизначеності умов і вимог.
загальних:
ЗК4. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети.
спеціальних:
СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів.
СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани.
СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації.
СК5. Здатність створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління.
Професійне спрямування (ФСК):
ФСК2.1. Проводити системний аналіз, оптимізувати та впроваджувати нові технології та техніку, орієнтовані на оновлення виробничого циклу та збільшення гнучкості виробництва інноваційної продукції бізнес-структур
ФСК2.2. Оцінювати, обґрунтовувати та здійснювати на основі наукових методів і моделей вибір оптимального альтернативного рішення, виходячи з критеріїв соціально-економічної ефективності інноваційної діяльності
ФСК2.3. Управляти персоналом інноваційного підрозділу бізнес-структур: делегувати повноваження, розподіляти права, відповідальність та обов’язки між виконавцями;
Результати навчання даної дисципліни деталізують такі додаткові програмні результати навчання:
1. Здатність використовувати оргтехніку, універсальне та прикладне програмне забезпечення відповідно до виду діяльності, документально оформляти управлінське рішення.
2. Всебічне розуміння сутності економічної системи і економічних відносин, знання і уміння оперувати економічними категоріями та процесами, уміння оцінювати перспективи глобалізації як новітнього етапу соціально-економічних перетворень. Здатність до аналізу і синтезу соціально-значущих проблем і процесів, уміння проводити моніторинг змін у законодавстві, орієнтуватися у нормативних актах, щоб забезпечувати правомочність рішень.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
ПРН5. Проектувати ефективні системи управління організаціями.
ПРН7. Планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах.
ПРН9. Організовувати та здійснювати ефективні комунікації всередині колективу, з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті.
ПРН12. Демонструвати лідерські навички та вміння працювати у команді, взаємодіяти з людьми, впливати на їх поведінку для вирішення професійних задач.
ПРН13. Забезпечувати особистий професійний розвиток та планування власного часу.
ПРН15. Вміти планувати і здійснювати інформаційне, методичне, матеріальне, фінансове та кадрове забезпечення організації (підрозділу).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: Фінансовий менеджмент.
- кореквізит: Інформаційно-управлінські системи в бізнес-структурах.
Короткий зміст навчальної програми: Сприйняття організації як управлінської системи і системного аналізу у контекстні інноваційної діяльності та організаційних змін формує в управлінців набір засобів для підготовки і обґрунтуванню інноваційних рішень. Організування інновацій передбачає формалізованої оцінки системи взаємодії між структурними підрозділами у формі інформаційної системи, різних видів організаційних форм та структур). Функцією керуючої підсистеми інноваційної організації є системний та інноваційний аналізи. Їх мета - виявлення резервів та потенціалу підвищення економічної ефективності. Системне управління створює базу для моделювання і прийняття оптимальних інноваційних управлінських рішень. Основні завдання системного управління - визначення актуального стану інноваційної діяльності; дослідження процесів і їх властивостей в організації, порівняння із відомими моделями організації та систем; виявлення відхилень та змін у реалізуванні інноваційної діяльності; встановлення факторів, що спричинили зміни; прогнозування тенденцій розвитку тощо. Виконання цих завдань у системному управлінні вимагає підходів до інноваційного та системного аналізувань. Системне управління передбачає застосування принципу аналізу і синтезу складових частин аналізованих процесів, предметів з метою вивчення їх властивостей інноваційних процесів та розгляд їх взаємозв'язку і взаємозалежності; принципу виділення провідної ланки або ранжування факторів із постановкою інноваційних цілей і встановлення способів їх досягнення; принципу забезпечення порівнянності варіантів та умов застосування об’єктів аналізу; принципу оперативності та своєчасності аналізу; принципу кількісної визначеності передбачає кількісне вираження параметрів й оптимізації альтернативних варіантів управлінського рішення, принципів зв’язків між підсистемами і елементами управління і ступеня невизначеності та ризику під час прийняття управлінського рішення.
Опис: Поняття системи та системного аналізу як сукупності методологічних засобів для підготовки та обґрунтування інноваційних рішень
Системне мислення - вагомий фактор досягнення успіху в різних сферах практичної діяльності
Основні поняття системного аналізу
Властивості та принципи системної методології
Поняття системи. Види систем
Побудова загальної моделі інноваційної проблеми.
Особливості побудови загальної моделі інноваційної проблеми
Процедури системного аналізу як апарат дослідження інноваційної проблеми
Взаємозв'язок концептуальних функціональних просторів
Властивості процедур системного аналізу
Взаємозв’язок інноваційної проблеми з навколишнім середовищем та складність її розв’язання
Застосування в процесі аналізу теорії дослідження операцій, теорії черг, теорії ігор і методів експертних оцінок
Загальні відомості про дослідження операцій
Теорія черг
Рівняння для аналізу систем масового обслуговування
n-канальна система масового обслуговування з відмовами
Одноканальна СМО з очікуванням
Багатоканальна СМО з очікуванням
Теорія ігор
Предмет і задачі теорії ігор. Основні поняття
Метод розв'язку скінченої гри з сідловою точкою
Методи розв'язку скінченої гри без сідлової точки
Методи експертних оцінок
Розчленування об'єкта аналізу та дослідження відокремлених частин інноваційних проблем
Поняття елементу, функції, структури, стану та процесу
Властивості складних систем та задач системного аналізу
Поняття моделі, співвідношення між моделлю та системою
Аналіз та синтез у системних дослідженнях
Застосування декомпозиції і агрегування для розробки інноваційного виробу
Прийняття рішень в управлінні інноваційними процесами
Поняття рішення та класифікація рішень
Прийняття рішень
Теорія прийняття рішень
Нормативна теорія прийняття рішень
Дескриптивна теорія прийняття рішень
Місце і значення прийняття інноваційних рішень в управлінні інноваційними процесами
Етапи прийняття управлінських рішень
Етапи прийняття управлінських рішень
Етап підготовки управлінського рішення
Етап розробки управлінського рішення
Етап реалізації управлінського рішення
Особливості прийняття рішень в управлінні інноваційними процесами
Логічні і кількісні підходи до вивчення інноваційних проблем
Функціонально-вартісний аналіз
Дерево рішень
Діаграми Парето
Метод аналізу ієрархій
Метод критичного шляху
Основні поняття та визначення
Основні параметри мережі типу СРМ та їх визначення
Метод Делфі
Контроль і моніторинг виконання інноваційних рішень
Виконання інноваційних рішень
Контроль за виконанням інноваційних рішень
Моніторинг виконання інноваційних рішень
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (30%): лабораторні, самостійні та індивідуальні роботи, опитування;
- підсумковий контроль (70%): екзамен та відповідь.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 –50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («незадовільно» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень. Інституційна шкала оцінювання досягнень студентів Університету За 100-бальною шкалою Університету За національною шкалою 100-88 балів Атестований з оцінкою “відмінно” 87- 71 балів Атестований з оцінкою “добре” 70-50 балів Атестований з оцінкою “задовільно” 49-26 балів Не атестований 25-00 балів Не атестований – оцінка “незадовільно”
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Практичні заняття - 30 балів
Контрольна робота – 70 балів
Рекомендована література: азова
1. Роїк, О. М. Р 65 Системний аналіз. Навчальний посібник / О. М. Роїк, А. А. Шиян, Л.О. Нікіфорова – Вінниця : ВНТУ, 2015. – 83 с
2. Приймак В. М. Прийняття управлінських рішень: Навчальний посіб¬ник.- К.: Атіка, 2018.- 240 с.
Допоміжна
3. Аршинова О.І. Системний аналіз: навчальний посібник / О.І. Аршинова, А.В. Шевченко. – К.: НАУ, 2018. – 128ст.1
4. Бідюк П.І., Щербань Ю.Ю., Щербань В.Ю., Демківський Є.О. Системи підтримки прийняття рішень — проектування та реалізація. К.: КНУТД, 2019. -112 с.
5. Никифорук Б.В. Системний підхід до прийняття управлінських рішень. – Львів Українська академія друкарства, 20017. – 229 ст.
Інформаційні ресурси
1. Системний аналіз і прийняття інноваційних рішень:
http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10056
2. Спеціальність системний аналіз:
http://edu.lp.edu.ua/napryamy/6040303-systemnyy-analiz
3. Інформаційний портал :
http://www.znannya.org/?view=group:system_analysis