Педагогічна майстерність

Спеціальність: Управління навчальним закладом
Код дисципліни: 7.073.14.E.040
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Дольнікова Любов Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: В результаті вивчення навчальної дисципліни слухач повинен бути здатним продемонст-рувати такі результати навчання: знати: - сутність та суспільну значущість педагогічної діяльності; - поняття та структуру педагогічної майстерності; - елементи педагогічної майстерності; - педагогічну культуру, культуру мовлення та культуру взаємодії; - техніку мовлення, та невербального спілкування; - основи такту, уваги та спостережливості педагога; - основи творчості та мистецтва; - елементи акторської та режисерської майстерності; - майстерність педагогічного спілкування, його структуру і стиль; - майстерність побудови організації педагогічної взаємодії у навчанні. вміти: - застосовувати набуті знання для успішної педагогічної взаємодії; - володіти первинними навичками власної ідентифікації з професійними зразками; - діагностувати педагогічну спрямованість; - розрізняти педагогічну ситуацію і педагогічну задачу та володіти логікою розв’язання педаго-гічних задач; - володіти засобами психологічного налаштування на педагогічну діяльність; - володіти диханням і голосом як елементами педагогічної техніки; - володіти навиками професійного спілкування на початку і в процесі взаємодії; - володіти прийомами відпрацювання дикції та прийомами емоційного проведення і завершен-ня розповіді; - аналізувати і розвивати власні педагогічні вміння естетичного впливу на учнів для підвищен-ня ефективності навчального заняття; - аналізувати, вдосконалювати і моделювати педагогічну бесіду; - розв’язувати завдання щодо розвитку професійної комунікативності; - застосовувати і впроваджувати досвід педагогів-новаторів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методика викладання у вищій школі та основи педагогічної майстерності
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Педагогічна майстерність» передбачає розв'язання низки за-вдань підвищення кваліфікації педагогів для реалізації концепції неперервної освіти – освіти впродовж життя, а саме: розуміння та усвідомлення педагогічної майстерності як комплексу властивостей педагога, що включає гуманістичну спрямованість, педагогічну компетентність, педагогічні здібності та педагогічну техніку; опанування теоретико-методологічною та методи-чною основою педагогічної майстерності; формування особистості педагога, як представника величної і водночас важкої праці, яка включає як наукову так і мистецьку діяльність і який во-лодіє головним інструментом впливу на учня – своєю душею, своїм професіоналізмом, своєю добротою. Вивчення дисципліни “Педагогічна майстерність” має на меті поглибити та розвинути базові фундаментальні знання щодо методології та теоретичних основ функціонування педагогічної системи, сформувати усвідомлені уміння осмислювати та організовувати науково-педагогічну діяльність та потребу в кожного педагога організовувати і проводити на-вчально-виховні заходи на рівні мистецького дійства. Вивчення студентами навчальної дисципліни “Педагогічна майстерність ” завершується складанням екзамену
Методи та критерії оцінювання: Для забезпечення ефективності управління процесом навчання та, грунтуючись на принипах професійної спрямованості, виховного характеру, систематичності і всебічності контро-лю, вивчення навчальної дисципліни “Педагогічна майстерність ” передбачає такі методи діагностики знань: усне опитування (фронтальне, індивідуальне, комбіноване), письмове опитування (відповіді на питання, розв’язування педагогічних задач, підготовка індивідуальних домашніх завдань); стандартизований контроль (тестова методика з альтернативним вибором відповідей та тестів на відповідність), виконання і захист практичних робіт, захист індивідуальних робіт Поточний контроль - 50 балів Екзаменаційний контроль - 50 балів
Рекомендована література: 1. Абрамян В.Ц. Театральна педагогіка. – Київ: Лібра, 2016. – 224 с. 2. Абрамович С.Д., Чикарькова М.Ю. Риторика: Навч.посібник. – Львів: Світ, 2011. – 240с. 3. Бабіч Л.В., Кондратенко Г.М. Основи педагогічної майстерності: Навчальний посібник для студентів педагогічних університетів. – Херсон: Айлант. 2002. – 81 с. 4. Голік О.Б. Педагогічна майстерність: організаційно-управлінський аспект: Навчальний посібник / О.Б. Голік. – Донецьк: вид-во «Ноулідж» (донецьке відділення), 2010. – 242 с. 5. Кривильова О.А. Підготовка майбутніх учителів до творчої діяльності: Монографія. – До-нецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2008. – 200 с. 6. Педагогічна майстерність: Підручник / За ред. І.А.Зязюна. – К.: Вища школа, 2004. – 422 с. 7. Педагогічна майстерність: Хрестоматія: Навч.посіб.; За ред. Зязюна І.А.- К: Вища шк.; 2006. – 606 с. 8. Педагогічна майстерність: Підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін.; За ред. І. А. Зязюна. — 3-тє вид., допов. і переробл. — К.: СПД Богданова А. М., 2008. - 376 с. 9. Пилипчик В.В. Розвиток педагогічної майстерності вчителя в предметних методиках навчання: Монографія. – К., 2017. – 176 с. 10. Сисоєва С.О. Основи педагогічної творчості: Підручник. – К.: Міленіум, 2006.- 346 с. 1

Педагогічна майстерність (курсова робота)

Спеціальність: Управління навчальним закладом
Код дисципліни: 7.073.14.E.042
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Дольнікова Любов Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Виконання курсової роботи має на меті сформувати у студентів вміння проводити наукові дослідження, виробити навички творчої самостійної роботи, оволодіти загальнонауковими і спеціальними методами сучасних наукових досліджень, поглибленим вивченням актуальних питань навчальної дисципліни. Згідно з Положенням про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах України курсова робота виконується з метою закріплення, поглиблення і узагальнення знань, одержаних студентами за період навчання та їх застосування для комплексного вирішення конкретного фахового завдання. Таким чином, курсова робота - це дослідницько-реферативна праця, яка дозволяє студентові виробити практичні вміння наукової праці (пошук джерел інформації та робота з ними, реферування наукової та методичної літератури, порівняння кількох поглядів на одну проблему тощо), виявити рівень знань і продемонструвати вміння самостійно мислити, робити узагальнення та висновки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Професійна педагогіка Педагогічна майстерність
Короткий зміст навчальної програми: Студенти виконують курсову роботу на подану викладачем тему, або пропонують свою. Теми курсової роботи: 1. Проблема педагогічної майстерності в історії світової педагогічної думки. 2. Педагогічна майстерність як основа підготовки педагога в роботах сучасних вчених-теоретиків і практиків. 3. Аналіз змісту і структури педагогічних умінь і навичок студентів братських шкіл. 4. Проблема розвитку ефективної мисленнєво-мовленнєвої та комунікативної діяльності учнів духовних шкіл України кінця ХІІ- другої половини ХІІІ століття. 5. Аналіз особливостей оволодіння педагогічною технікою в системі практичної підготовки педагога. 6. Обгрунтування історичного досвіду формування педагогічної майстерності майбутніх вчителів в освітніх парадигмах сучасного інформаційного суспільства. 7. Принцип гуманістичної спрямованості як невідємний принцип педагогічної майстерності в працях педагогів кінця ХІХ – середини ХХ століть. 8. Проблема майстерності вчителя управляти собою в педагогічній взаємодії. 9. Діагностування рівня сформованості вміння створювати словесні картини під час розповіді. 10. Проблема взаємодії вчителя і учнів під час перевірки знань. 11. Проблема майстерності побудови діалогічної взаємодії у навчанні. 12. Педагогічна майстерність як мистецька дія. 13. Порівняння педагогічної і акторської майстерності. 14. Сучасні проблеми педагогічного спілкування. 15. Дослідження домінуючих стилів спілкування вчителів. 16. Педагогічна дія у вимірах театральної педагогіки К. Станіславського. 17. Теорія і практика феномену педагогічного керівництва. 18. Порівняння особистісно-орієнтованого і формально-рольового спілкування кураторів академічних груп. (класних керівників). 19. Порівняння педагогічної і акторської дії. 20. Аналіз майстерності А.Макаренка у використанні прийомів педагогічного впливу. 21. Гуманістична спрямованість особистості вчителя у працях В.Сухомлинського. 22. Дослідження впливу стилів спілкування педагогів на ставлення учнів до навчання. 23. Дослідження стратегій спілкування вчителя сучасної школи. 24. Професійний ідеал вчителя при його взаємодії з учнями у працях видатних педагогів. 25. Порівняння досвіду авторитарної і гуманістичної педагогіки в психологічному налаштуванні учнів на діалог на початку уроку. 26. Професійна компетентність вчителя. 27. Дослідження позитивних домінуючих якостей сучасного вчителя. 28. Дослідження причин виникнення і подолання бар’єрів у педагогічному спілкуванні. 29. Психолого-педагогічні характеристики сучасного кроку в інноваційній діяльності сучасного вчителя. 30. Дослідження критеріїв педагогічної майстерності. 31. Аналіз етичного захисту вчителя у професійному спілкуванні. 32. Проблема педагогічного такту і маніпулювання вчителя сучасної школи. 33. Особливості професійного мислення вчителя та шляхи його розвитку. 34. Педагогічна взаємодія у сучасній школі: теорія і практика. 35. Порівняння конструктивних і деструктивних реакцій вчителя на уроці.
Методи та критерії оцінювання: Виконання курсової роботи оцінюється за такими критеріями: вчасність виконання і подання роботи, відповідність змісту і структури роботи темі і вимогам, оформлення роботи відповідно до вимог. Виконання роботи - 80 балів Захист роблоти - 20 балів
Рекомендована література: 1. Бєсєдіна, Л.М., Сторубльов, О.І. Педагогічна майстерність, активні методи навчання та методична робота у навчальних закладах: методичний посібник; 2-ге вид., перероб. і доп. К.: Логос, 2009. . 204 с. 2. Буряк, В. Викладач університету: вимоги до особистісних і професійних рис : Творчий викладач. Педагогічна майстерність. Культура мислення, почуттів, поведінки, педагогічного спілкування, самоосвіти викладача// Вища школа. 2010. № 3-4. С. 11-35. Бібліогр.: 15 назв. 3. Гуревич, Р.С. Інноваційні педагогічні технології в підготовці магістрів// Теорія і практика управління соціальними системами : філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2013. № 2. С. 100-105. 4. Даниленко, Л.І. Педагогічні інновації та інноваційні педагогічні технології: сутність і структура// Нові технології навчання. К., 2005. С. 270-276. 5. Зязюн, І.А., Крамушенко, Л.В., .Кривонос, І.Ф. Педагогічна майстерність: підручник для вищих педагог. навч. закладів2-е вид., доп і перероб. К.: Вища шк., 2008. 376 с. 6. Зязюн, І.А. Проективний аналіз технологій педагогічної дії : поняття, завдання освітньої технології. Пошук технологій, що відповідають новим освітнім запитам. Класифікація навчальних предметів // Педагогіка і психологія. 2010. № 2. С. 22-33. 7. Князян, М.О. Педагогічна технологія формування самостійно-дослідницької діяльності студентів // Проблеми освіти. К., 2007. С. 64-69. Бібліогр.: 8 назв. 8. Коцур, В. Найвищий педагогічний ідеал – виховання людяності: [Педагогічна майстерність. Моральне виховання. Людяність] // Вища освіта України 2005. № 2. С. 72-78. 9. Лавріненко, О.А. Творчий розвиток і опанування педагогічної майстерності в Україні (1917 - 1919) // Теорія і практика управління соціальними системами : філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2010. № 4. С. 101-110. 10. Максимюк, С.П. Педагогіка: навчальний посібник для студ. вищих навч. закладів. К.: Кондор, 2009. . 670 с. 11. Нові технології навчання: Науково-методичний збірник. Вип. 40. . К.: Науковометод. центр вищої освіти, 2005. 279 с. 12. Новітні технології навчання. Спецвипуск: Наук.-метод.зб. . К.: НМЦ ВО, 2003. . 248с. 13. Онокович, Г. "Діалог культур" як сучасна педагогічна технологія. // Вища освіта України. 2011. № 4. С. 42-48. 14. Паскаль, О.В. Технології соціально-педагогічної діяльності: навчальний посібник. Х.: БУРУН-КНИГА, 2011. 288 с. 15. Пихтіна Н.П. Основи педагогічної техніки [текст] :навч. посіб – К. : «Центр учбової літератури», 2013.-316с. 16. Пихтіна Н.П.Основи педагогічної майстерності та красномовства соціального педагога: Тексти лекцій / Н.П. Пихтіна.- Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2008, 111с.