Інженерна екологія, частина 2
Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 6.E2.00.O.035
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: д.т.н., проф. Гумницький Ярослав Михайлович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ІНТ: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми у сфері екології, охорони довкілля і збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування основних теорій та методів наук про довкілля, та характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
фахові компетентності спеціальності:
ФК 10. Вивчення основних теоретичних положень одинарних гідродинамічних, теплових, масообмінних та біологічних процесів, які складають основу технології очищення антропогенних рідких та газових потоків, переробки та утилізації твердих відходів
ФК 12. Набуття навиків розрахунку та проектування обладнання як основи розробки екобезпечних технологій.
ФК 17. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР23. Знання основ гідравліки та апаратури, розділення газових та рідких неоднорідних систем, методів перемішування, теплових процесів, методик розрахунків апаратів.
ПР25. Уміти проводити теоретичний аналіз технологічних процесів, здійснювати розрахунок інженерних споруд та проводити обґрунтування вибору обладнання для реконструкції діючих та створення нових екологічно чистих виробництв.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інженерна екологія, частина І
Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Вимірювання та аналіз параметрів довкілля
Інженерна екологія (КП)
Короткий зміст навчальної програми: Розглядаються одинарні процеси природоохоронних технологій, в основу яких покладено дифузійні, хімічні та біологічні методи. Дифузійні процеси розглядаються на основі законів молекулярної та конвективної дифузії. До цих процесів належать сорбційні методи, ректифікація та екстракція, розчиненя, екстрагування з твердої фази та кристалізація, мембранні технології. Вивчаються основні закономірності даних процесів, що базуються на законах рівноваги, збереження та перенесення. Хімічні процеси вивчають рівновагу та кінетичні закономірності реакцій, що протікають за різними порядками. Біологічні процеси визначають рівновагу та швидкість деградації забруднень.
Опис: 1. Загальні закономірності масообмінних процесів.
2. Абсорбція. Хемосорбція. Десорбція, дегазація.
3. Перегонка. Ректифікація.
4. Екстракція в системі рідина-рідина.
5. Масообмінні процеси з твердою фазою
6. Адсорбція, йонний обмін.
7. Розчинення, екстрагування, кристалізація.
8. Екстракція в системі тверда фаза-рідина.
9. Сушіння в екологічнобезпечних технологіях.
10. Хімічні процеси
11. Мембранні методи розділення.
12. Біологічні процеси та апарати .
13. Каталітичні процеси та апарати.
14. Перспективні методи розділення однорідних систем.
Методи та критерії оцінювання: Згідно з робочою програмою навчальний процес здійснюється в таких формах:
- лекційні заняття;
- підготовка доповідей за темою практичних занять;
- підготовка доповідей за темою семінарських занять і виступи на семінарах;
- самостійне опрацювання студентом навчального матеріалу із використанням конспекту лекцій та основної навчальної літератури, робота із довідниками, документами, картами;
- контроль усіх видів діяльності здобувачів освіти.
Поточний контроль проводиться із застосуванням рейтингової системи оцінки успішності навчання студентів за кожною пройденою темою програми.
Підсумковий контроль – екзамен проводиться в тестовій формі та усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
Практичні роботи – 40 балів
Екзаменаційний контроль:
Письмова компонента – 50 балів
Усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Процеси та апарати хімічних технологій / за редакцією проф.. Ханика Я.М./ – Видав. Львівської політехніки, 2005.- 192с.
2. Під ред. Запольського А.К. Фізико-хімічні основи технології очищення стічних вод. Київ.: “Лібра”, 200 .- .0, 552 с
3. Гумницький Я.М., Сабадаш В.В. Адсорбція: система природний адсорбент – рідка фаза. Львів: Видав. Львів. Політехніки, 2022, = 216 с.
4. Павлов К.Ф., Романков П.Г.,Носков А.А. Примеры и задачи по курсу процессов и аппаратов химической технологии. Л.: Химия, 1987, 576 с.
5. Дубинін А.І., Гаврилів Р.І., Гузьова І.О. Процеси та апарати хімічних технологій / Навч. посібник з курсового проектування/ - – Видав. Львівської політехніки, 2012.- 360 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).