Відкрита наука в екології
Спеціальність: Екологічний контроль та аудит
Код дисципліни: 7.101.02.M.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: к.с.-г.н., доц. Тимук Іван Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
- інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та екологічні проблеми під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і вимог.
- загальні компетентності:
К1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
К3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
- фахові компетентності:
К6. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових екологічних технологій.
Результати навчання: РН1 (ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з екології, процесів і обладнання призначених для зменшення забруднення навколишнього середовища, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію)
РН2 (ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, екологічних технологій)
РН3 (ПР5. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення і презентації результатів професійної діяльності, досліджень та проектів)
РН4 (ПР7. Здійснювати пошук необхідної інформації з екології у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах, процесів і обладнання призначених для зменшення забруднення навколишнього середовища, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Оцінка впливу на навколишнє середовище
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна формує знання та вміння правильно і ефективно організувати навчальну та науково-дослідну роботу; використати отримані знання для виконання і захисту кваліфікаційних робіт; застосовувати наукові підходи до формування та обґрунтування ефективних стратегій у сфері прикладних наукових досліджень; критично, системно мислити та застосовувати творчі здібності до генерування нових дослідницьких ідей.
Розглядаються питання про методологію і прикладні методи проведення наукових досліджень у екології у відкритий спосіб, теоретичні та практичні аспекти впровадження парадигми Відкритої науки в українській науковій сфері; з’ясовуються особливості публікації наукових на науково-технічних результатів у відкритому доступі, роботи з відкритими та “чесними” дослідницькими даними, застосування відкритих ліцензій та методів відкритого оцінювання наукових результатів, а також сучасних інформаційно-комунікаційних технологій в науковій галузі та принципи побудови бізнесу, заснованого на відкритих інноваціях.
Опис: Перелік основних тем:
1. Вступ до Відкритої науки.
2. Публікація наукових результатів у відкритому доступі.
3. Відкриті та “чесні” дані досліджень. Захист даних та етична робота з ними.
4. Відкрите рецензування.
5. Відкриті ліцензії.
6. Відкриті ліцензії.
7. Відкриті інновації.
Методи та критерії оцінювання: Форми поточного контролю: усне опитування, письмове чи комп’ютерне тематичне тестування, виступи на практичних заняттях, захисти лабораторних робіт.
Форма контролю: комп’ютерне тестування чи письмова робота.
Форма підсумкового семестрового контролю: залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: • поточний контроль (40%);
• підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмово-усна форма (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: [1] Directorate-General for Research and Innovation (EC). Open Innovation, Open Science, Open to the World – a Vision for Europe. (2016). https://op.europa.eu/s/oAJ7
[2] OECD (2020). Why open science is critical to combatting COVID-19. http://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/why-open-science-is-critical-to-combatting-covid-19-cd6ab2f9/
[3] Directorate-General for Research and Innovation (EC). Turning FAIR into reality. (2018). https://op.europa.eu/s/oAKb
[4] Wilkinson, M., Dumontier, M., Aalbersberg, I. et al. The FAIR Guiding Principles for scientific data management and stewardship. Sci Data 3, 160018 (2016). https://doi.org/10.1038/sdata.2016.18
[5] Wildgaard, L., Vlachos, E., Nondal, L., Larsen, A. V., & Svendsen, M. (2020). National Coordination of Data Steward Education in Denmark: Final report to the National Forum for Research Data Management (DM Forum). Danish e-Infrastructure Cooperation (DeiC). https://doi.org/10.5281/zenodo.3609516
[5] Ioannidis JPA. Contradicted and Initially Stronger Effects in Highly Cited Clinical Research. JAMA. 2005;294(2):218–228. http://doi.org/10.1001/jama.294.2.218
[6] Baker, M. 1,500 scientists lift the lid on reproducibility. Nature 533, 452–454 (26 May 2016). https://doi.org/doi:10.1038/533452a
[7] Vicente-Saez R; Martinez-Fuentes C., Open science now: A systematic literature review for an integrated definition”. Journal of business research, vol. 88, 2018, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.12.043
[8] The EU's open science policy, Available from: https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/strategy/goals-research-and-innovation-policy/open-science_en
[9] Burgelman J-C., Pascu C., Szkuta K., Von Schomberg R., Karalopoulos A., Repanas K., Schouppe M., Open Science, Open Data, and Open Scholarship: European Policies to Make Science Fit for the Twenty-First Century, Frontiers in Big Data, 2019, doi:10.3389/fdata.2019.00043.
[10] O’Neill G., Hnatkova E., Open science for early-career researchers. Science Impact Ltd. No 6, 2018, Science Impact Ltd
[11] Mendez E., Lawrence R. MacCallum CJ., et al, Progress on Open Science: Towards a Shared Research Knowledge System, Final Report of the Open Science Policy Platform, European Union, 2020, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d36f8071-99bd-11ea-aac4-01aa75ed71a1/language-en
[12] ERAC SWG OSI Opinion on Open Science and Open Innovation in times of pandemic, 14 December 2020, Available from: https://era.gv.at/object/document/5683/attach/Opinion__en20.pdf
[13] O’Carroll C., Kamerlin C. L., Brennan N., Hyllseth B., Kohl U., O’Neill G., Van Den Berg R., Providing researchers with the skills and competencies they need to practice Open Science. Luxembourg: European Commission. Publications Office of the European Union, 2017, https://ec.europa.eu/research/openscience/pdf/os_skills_wgreport_final.pdf.
[14] Farnham, A., Kurz, C., Ozturk, M.A. et al. Early career researchers want Open Science. Genome Biol 18, 221 (2017). https://doi.org/10.1186/s13059-017-1351-7
[15] Allen C., Mehler, D., Open science challenges, benefits and tips in early career and beyond, PLoS biology, 17(5), 209, https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3000246
[16] Pontika N., Open Access: What’s in it for me as an early career researcher? Journal of Science Communication 14(4), 2015; https://doi.org/10.22323/2.14040304
[17] Ross-Hellauer T., Deppe A., Schmidt B., Survey on open peer review: Attitudes and experience amongst editors, authors and reviewers. PLoS ONE 12(12), 2017 https://doi.org/10.1371/journal.pone.0189311
[18] Christensen G., Wang Z., Levy Paluck E., Swanson N., Birke D., Miguel E., Littman R., Open Science Practices are on the Rise: The State of Social Science (3S) Survey. UC Berkeley, CEGA Working Papers, 2020. https://escholarship.org/uc/item/0hx0207r
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).