Метрологія, стандартизація та сертифікація професійної безпеки та охорони праці
Спеціальність: Промислова безпека і охорона праці
Код дисципліни: 7.263.01.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Гоц Наталія Євгенівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК4 Здатність діяти соціально, відповідально та свідомо.
фахові компетентності:
ФК2 Здатність до превентивного і оперативного (аварійного) планування, управління заходами безпеки професійної діяльності.
ФК5 Здатність до створення і реалізації інноваційних продуктів і заходів у сфері професійної діяльності.
ФК6 Здатність застосовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, спеціалізоване програмне забезпечення у сфері професійної діяльності.
ФК7 Здатність організовувати та проводити моніторинг за визначеними об’єктами, явищами, процесами, аналізувати результати та розробляти науково-обґрунтовані рекомендації на
підставі отриманих даних.
Результати навчання: РН07. Використовувати сучасні
інформаційні та комунікаційні
технології, спеціалізовану програмне
забезпечення під час розв’язування
практичних та/або наукових задач.
РН12. Визначати показники та
характеристики продукції, процесів,
послуг щодо їх відповідності вимогам
стандартів під час розв’язування
практичних та/або наукових задач.
РН17. Відшуковувати необхідну
інформацію в спеціальній літературі,
базах даних, інших джерелах
інформації, аналізувати та об’єктивно
оцінювати інформацію.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Безпека життєдіяльності
Безпека технологічних процесів
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Метрологія, стандартизація і сертифікація професійної безпеки та охорони праці» вчить застосовувати систему знань і навиків з метрологічної діяльності,
стандартизації та сертифікації для охорони праці та професійної безпеки під час виконання професійних обов’язків персоналом об’єктів господарювання. Виклад дисципліни включає
прикладні питання технічного регулювання для області цивільної безпеки. Вивченню підлягають теми одиниць вимірювання, еталонів, точності вимірювань, повірки, методик виконання вимірювань, видів нормативних документів та їх застосування для сертифікації. Тематика матеріалу пов'язана з вивченням принципів прийняття рішень на основі вимірювальної інформації.
Опис: Лекція 1. Застосування методології метрологічної діяльності,
стандартизації та сертифікації для цивільної безпеки. Історія розвитку та основні поняття метрології, стандартизації та
сертифікації.
Лекція 2. Відтворення одиниць фізичних величин. Поняття одиниць фізичних величин. Міжнародна система SІ.
Еталони одиниць фізичних величин. Повірочні схеми.
Лекція 3. Точність вимірювання. Поняття похибки вимірювання. Абсолютна та відносна похибки вимірювання. Методи опрацювання результатів вимірювання.
Поняття непевності вимірювань.
Лекція 4 . Закони України «Про метрологію та метрологічну
діяльність», «Про Стандартизацію» та «Про оцінювання відповідності». Загальна характеристика законодавства у сфері технічного регулювання.
Лекція 5. Повірка та калібрування засобів вимірюваної техніки. Порядок повірки та калібрування засобів вимірювальної техніки.
Калібрувальні лабораторії відповідно до ДСТУ 17025
Лекція 6. Нормативні документи.
Види нормативних документів. Порядок розроблення стандартів.
Бази нормативних документів. Нормативні документи з цивільної
безпеки. Міжнародна організація зі стандартизації та міжнародна
електротехнічна комісія. Система стандартів безпеки праці.
Лекція 7. Міжнародна стандарти в галузі цивільної безпеки Стандарти ІSO серії 45000 з системи управління охорони здоров’я
та безпеки праці. Стандарти ІSO серії 9000 з управління якістю.
Лекція 8. Сертифікація та оцінювання відповідності. Відповідність вимогам стандартів та технічних регламентів. Органи оцінки відповідності та органи сертифікації, їх акредитація. Випробувальні лабораторії.
Методи та критерії оцінювання: У процесі поточного та семестрового контролів икористовуються наступні методи контролю результатів навчання здобувачів освіти: тестування, бліц-опитування, усне опитування.
Оцінювання рівня освоєння студентами теоретичного матеріалу курсу відбувається у вигляді проходження тесту у ВНС ( тести на достовірність, відповідність, впізнання) по завершенню вивчення лекційного розділу. Лектор призначає дату та час проходження тестування. На виконання практичних робіт за індивідуальними завданнями (розрахункові завдання, аналіз виробничої ситуації) ? оцінка якості і повноти виконання індивідуальних завдань, усне опитування. Контрольна робота ? оцінювання на основі аналізу наступних факторів: правильність виконання розрахункової частини роботи; правильність виконання ілюстративного матеріалу; дотримання вимог щодо оформлення та структури роботи. Диференційований залік визначається за сумою балів по усіх видах робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття - 30 балів
РГР КР/PP - 20 балів
Теоретичний матеріал - 50 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бичківський Р.В. Метрологія, стандартизація, управління якістю і сертифікація [ Текст ] : підруч.для вищ. навч.закл. / Р. В. Бичківський [та ін.] ; Нац. ун-т "Львів. політехніка" . - Л., - 560 с.
2. Захист прав споживачів: Навч. посіб. / Н. Г. Салухіна, О. М. Язвінська, О. І. Башкатова. — К.: МАУП, — 382 с.
3. Кириченко Л. С, Самойленко А. А. Стандартизація і сертифікація товарів та послуг: Підручник/ Л. С. Кириченко, А. А. Самойленко. — X.: Вид-во «Ранок», 2018. — 240 с.
4. Міжнародне технічне регулювання: навч. посіб./О.М. Сафонова та [ін.]. – Х.: ХДУХТ, 2013. – 372 с.
5. Мокій А. І., Яхно Т. П., Бабець І. Г. Міжнародні організації. Навч. посіб. - К.: Центр учбової літератури, 2011. - 280 с.
6. Салухіна Н. Г., Язвінська О. М. Стандартизація та сертифікація товарів і послуг: Підручник. - К.: Центр учбової літератури, 2010. - 336 с.
7. Саранча Г.А. Метрологія, стандартизація, відповідність, акредитація та
управління якістю [ Текст ] : підруч. для студ. вищ. навч. закл. / Г. А. Саранча . - К. : Центр навчальної літератури, 2006 . - 672с.
8. Тарасова В.В., Малиновський А.С., Рибак М.Ф. Метрологія, стандартизація і сертифікація: Підручник/За заг .ред. В.В Тарасової - К.: Центр навчальної літератури, 2006.- 264с.
9. Цюцюра В.Д. Метрологія та основи вимірювань [ Текст ] : навч. посіб. /
В.Д.Цюцюра, С.В.Цюцюра . - К. : Знання-Прес, 2023 . - 180 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).