Home/ Majors directory/Journalism/Media Economics
Media Economics
Major: Journalism
Code of subject: 7.061.01.O.002
Credits: 5.00
Department: Journalism and Mass Communication
Lecturer:
Mudra Iryna Mykolaivna
Semester: 1 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: Know the economic aspects of the media;
take into account the economic part in professional activities;
budget planning of the media;
use learned material to solve practical problems;
strategically analyze and forecast economic problems, identify social problems;
evaluate quantitative, temporal and spatial characteristics of economic problems.
Required prior and related subjects: Management of the editorial office and issue of the newspaper, magazine;
Press and PR;
Organization of work and practice of journalism.
Summary of the subject: The media and their place in the modern economy. Mass media as a business market. Media market. Forms of media ownership. Financial processes and flows in the editorial office. The price of the media production. Running costs in ed-office. Intangible resourses and editorial assets. Media HR. Investment resources of media. Editorial planning. Bases of economic cooperation in wording.
Assessment methods and criteria: Practical exercises, oral interviews, reference work (45%) final control written, oral form (55%)
Recommended books: 1. Вартанова Е. Медиаэкономика зарубежных стран / М.: Аспект-пресс, 2004.
2. Журналистика и конвергенция: почему и как традиционные СМИ превращаются в мультимедийные / под ред. А. Качкаевой. - М.; 2010.
3. Білоус В. С. Зв’язки з громадськістю в економічній діяльності // К.: КНЕУ. — 2005. — 275 с.
4. Господарський кодекс України: Офіційний текст. — К.: Кондор, 2004.
5. Гуревич С. М. Экономика отечественных СМИ // М.: Аспект-Пресс, 2004. — 289 с.
6. Економіка підприємства / За ред. С. Ф. Покропивного. — К.:КНЕУ, 2000.
7. Науменко Т. В. Социология массовой коммуникации // СПб.:Питер,2005. — 288 с.
8. Норіцина Н. І. Маркетингова політика комунікацій. — К.: МАУП, 2003. — 120 с.
9. Примак Т. О. Маркетингові комунікації на сучасному ринку. — К.: МАУП, 2003. — 200 с.