Проблемні аспекти середньовічної та ранньомодерної історії

Спеціальність: Історія та археологія
Код дисципліни: 8.032.00.O.3
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Лисейко Я.Б.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток в аспірантів компетентностей: загальних: • ЗК3. Міжособистісні навички та командна робота. Створення і розвиток мережевої співпраці; робочі відносини з колегами, адміністрацією; усвідомлен-ня своєї поведінки і впливу на інших у роботі в формальних чи неформальних групах; передача і отримання зворотного зв'язку; відповідальність за інших при організації зворотного зв'язку; соціальна відповідальність за результати прийнятих стратегічних рішень; ініціювання оригінальнихдослідницько-інноваційних комплексних проектів. • ЗК4. Популяризаційні і презентаційні навички. Ініціювання та виконання наукових досліджень, результатом яких є одержання нових знань. Уміння формувати ідеї, теорії, гіпотези та концепції в історико-археологічних дослідженнях. Уміння презентувати здобуту у ході досліджень інформацію цільовій та загальній аудиторії; критичний аналіз, оцінка і синтез нових ідей. Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: - знання та уміння: ЗН5. Здатність продемонструвати методику пошуку та опрацювання різнотипних історичних джерел, фахової історичної та археологічної літератури. КОМ1. Уміння ефективно спілкуватись на професійному та соціальному рівнях; КОМ2. Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань/ Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • поглиблення і практичне використання теоретичних знань із фахових дисциплін; • глибокі знання історичного змісту середньовічної та ранньомодерної історії України; • ознайомлення із сучасними науковими та методичними підходами до вивчення середньовічної та ранньомодерної історії України; • оволодіння вміннями і методами критичного аналізу інформації, конструктивної соціальної взаємодії на базі стійких ціннісних орієнтацій; • набуття умінь моделювання, проектування, прогнозування історичних процесів; • оволодіння сучасними формами, методами навчання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи наукових досліджень Спеціальні історичні дисципліни Наукова робота у музейній та пам’яткоохоронній діяльності Музейна комунікація в добу постмодерну Музеї, пам’ять, національна ідентичність Пам’яткознавство України в сучасному науковому дискурсі
Короткий зміст навчальної програми: Тема 1. Територія склад та ідентичність населення українських земель в Середньовічну і Ранньомодерну добу Тема 2. Формування ранньої (домодерної) української ідентичності (ІХ-ХVІІ ст.). Тема 3. Ґенеза українського державотворення у добу Київської Русі Тема 4. Проблемні аспекти історії Галицько-Волинського князівства ХІІІ – середини ХІV ст. Тема 5. Аспекти культурного розвитку українських земель в X-XIV ст. Тема 6. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та Польського королівства: загальна характеристика епохи. Історичні моделі. Тема 7. Соціальна антропологія українського суспільства 14- серед. 17 ст.: структура та особливості станів, станова ментальність. Тема 8. Зародження та початкова історія запорозького козацтва. Тема 9. Проблемні аспекти існування козацької держави. Тема 10. Громадянська війна другої половини 17 століття. Тема 11. Мазепинська доба. Тема 12 Українська культура періоду Бароко (друга половина XVІІ–XVIIІ ст.) Тема 15. Символічний простір міста та його культура Тема 16. Еліта на українських землях в Х-XVII ст.
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 40 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 60 балів (екзамен).
Рекомендована література: 1. Етнічна історія давньої України / Д.Н. Козак, О.П. Моця, В.Ю. Мурзін та ін. Кер. автор. колективу П.П. Толочко. – К., 2000. 2. Етнічна та етнокультурна історія України: у 3 т. – К., 2005. – Т. 1, кн. 2. 3. Котляр М.Ф. Історія давньоруської державності. – К., 2002. 1. Антонович В.Б. Моя сповідь. Вибрані історичні та публіцистичні твори. – К., 1995. 2. Грушевський М.С. Історія України-Руси. – Т.4-8. – К., 1991-1996. 3. Дворнік Ф. Слов’яни в європейській історії та цивілізації. К., 2000. 4. Зашкільняк Л., Крикун М. Історія Польщі. Львів, 2002. 5. Історія Центрально-Східної Європи. Львів, 2001. 6. Когут З. Коріння ідентичності. Студії з ранньомодерної та модерної історії України. К., 2004. 7. Русіна О. Україна під татарами та Литвою. К., 1999. 8. Яковенко Н. Нарис історії середньовічної та ранньомодерної України. К., 2005 9. Соціум. Альманах соціальної історії. Вип..1-5. К., 2002-2006. 1. Ворончук І.О. Населення Волині в XVI – першій половині XVII ст.: родина, домогосподарство, демографічні чинники. К., 2012. 2. Гудавичюс Э. История Литвы с древнейших времен до 1569 г. М., 2005. 3. Гудзяк Б. Криза і реформа. Київська митрополія, Царградський патріархат і генеза Берестейської унії. Львів, 2000. 4. Дмитриев М.В. Между Русью и Царьградом. Генезис Брестской церквоной унии. 1595-1596. М., 2003. 5. Дворниченко А.Ю. Русские земли Великого княжества Литовского. Очерки истории общины, сословий, государственности. СПб., 1993. 6. Історія української культури. Т.2. Українська культура 13 – перш. пол. 17 ст. К., 2001. 7. Лепявко С. Козацькі війни кінця 16 ст. в Україні Чернігів, 1996. 8. Сас П. Політична культура українського суспільства (кінець 16 – перша половина 17 ст.). К., 1998. 9. Українське суспільство на зламі Середньовіччя та Нового часу. Нариси з історії ментальності та національної свідомості. К., 2001. 10. Шевченко І. Україна між Сходом і Заходом. Нариси з історії культури до початку 18 ст. Львів, 2001. 11. Яковенко Н.М. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні в 16-17 ст. К., 2002. 12. Plokhy S. The Cossack Myth. History and Nationhood in the Age of Empires. Cambridge University Press. 2012.