Новітні теорії в бухгалтерському обліку і оподаткуванні

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.O.006
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: Професор Височан Олег Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: сформувати у молодих науковців вміння узагальнювати та критично осмислювати існуючі теоретичні напрацювання вітчизняних та зарубіжних науковців у сфері бухгалтерського обліку – розробників сучасних облікових теорій та концепцій оподаткування, а також базові принципи формування методологічного інструментарію облікової науки при подальших наукових дослідженнях, виконувати теоретичний аналіз й синтез бухгалтерського наукового знання для формування нових підходів до розвитку бухгалтерського обліку та оподаткування як науки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: – здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері обліку і оподаткування на міжнародному та національному рівні; фахові компетентності: – ґрунтовні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах обліку та оподаткування; – глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів систем бухгалтерського обліку (стратегічний, управлінський, креативний), концептуальних основ й методів оцінна- аналітичних інструментів та податкового планування; – здатність виявляти та розуміти причинно-наслідкові зв'язки між економічними явищами та процесами у сфері обліку та оподаткування, ідентифікувати та оцінювати фактори впливу.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - здатність продемонструвати глибинні знання історичних та сучасних концептуально-методологічних та методичних засад у предметній сфері обліку, аналізу, аудиту і оподаткування; - здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері обліку та оподаткування; - здатність продемонструвати глибинні знання теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер обліку і оподаткування; - здатність продемонструвати ґрунтовні знання і розуміння класичної та сучасної методологічно-методичної бази досліджень соціально-економічних явищ і процесів у різних сферах обліково-аналітичних парадигм, процесів управління та адміністрування податків; - застосовувати одержані знання з різних предметних сфер обліку та оподаткування для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області дослідження; - інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області дослідження; - обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень у сфері обліку та оподаткування; - здійснювати економіко-математичне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері обліку та оподаткування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Академічне підприємництво, Дисципліна за вибором аспіранта, фахова компонента.
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання сутності й трактування теорії бухгалтерського обліку в Україні й світі, теоретичні, методологічні й практичні положення бухгалтерського обліку як науки, його предмет, методи, принципи, категорійно-понятійний апарат та інструментарій, можливість розширення меж бухгалтерського обліку з врахуванням генезису облікових парадигм впродовж останніх десятиліть, сучасні теорії та концепції бухгалтерського обліку на основі діалектичного методу пізнання та системного підходу до вивчення стану та розвитку обліку.
Опис: Тема 1. Сучасний стан та напрями розвитку бухгалтерського обліку як науки Поняття, види та сутність бухгалтерського обліку у філософському вимірі сучасної науки. Види бухгалтерського обліку та сучасні принципи їх наукового пізнання. Розвиток сучасної облікової думки у руслі новітніх економічних вчень, поглядів та парадигм Тема 2. Загальнонаукові та специфічні методи дослідження проблематики бухгалтерського обліку Діалектичний метод пізнання та системний підхід дослідження проблем бухгалтерського обліку. Конкретнонаукові методи вирішення завдань у теорії бухгалтерського обліку. Прийняття рішень щодо врегулювання неузгодженостей в теоретичному та практичному аспекті розвитку бухгалтерського обліку Тема 3. Сутність теорії бухгалтерського обліку та концепцій оподаткування Теоретичний базис бухгалтерського обліку як науки. Предмет, методи та об’єкти бухгалтерського обліку. Методи розширення меж облікових досліджень за рахунок адаптації напрацювань у суміжних науках, в т.ч. у сфері податкової політики та податкового планування Тема 4. Категорійно-понятійний апарат бухгалтерського обліку та оподаткування Сучасна облікова професійна лексика. Поняття та дефініції сучасних облікових вчень та концепцій оподаткування. Напрями адаптації та узгодження облікових понять до загальноекономічних категорій Тема 5. Базові облікові парадигми: антропологічна, процесна, інформаційна, біхевіористична тощо. Міжнародний досвід та вітчизняні реалії розвитку бухгалтерського обліку в інформаційну епоху. Антропологічна та біхевіористична облікові парадигми. Сучасні облікові парадигми синтетичного характеру Тема 6. Методологія побудови бухгалтерських теорій соціального та екологічного обліку Принципи та базові засади формування облікової теорії. Порядок підбору та опрацювання інформації для побудови теорії. Формування життєздатної облікової теорії, її практична адаптація та дослідження ступеня внеску в облікову науку сьогодення. Концептуальні засади побудови теорій соціального та екологічного обліку Тема 7. Сучасні теорії та концепції бухгалтерського обліку: інституціональна, стратегічна, ціннісно-орієнтована, кластерна та ін. Концептуальний підхід до розвитку бухгалтерського обліку як науки. Внесок сучасних вчених в розвиток облікової думки. Міжнародний підхід формування концептуальних засад теорії бухгалтерського обліку. Види новітніх концепцій бухгалтерського обліку та перспективи їх удосконалення.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання: виконання та захист практичних робіт, усне та письмове опитування, тести
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль результатів навчання передбачає усне опитування, виконання розрахункових завдань на практичних заняттях, захист науково-дослідного завдання і письмове тестування. Семестровий контроль результатів навчання включає проводиться у формі екзамену з обов’язковою усною компонентою. Усні відповіді на практичних заняттях (10 балів), індивідуальне науково-дослідне завдання (20 балів). Екзаменаційний контроль – 70 балів: письмова компонента (60 балів), усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Atkinson A.A., Kaplan R.S., Matsumura E.M. and Young S.M. Management accounting: Information for decision making and strategy execution / 6th edition. – Edinburgh : Pearson education limited, 2012. – 550 p. 2. Baldarelli M.G., del Baldo M. A journey in social and environmental accounting, accountability and society : research monograph. – Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2020. – 173 p. 3. Littleton A.Ch. Structure of accounting theory. – American Accounting Association, 1977. – 234 p. 4. Silva Oliveira A.B. The beginner's path to accounting research methodology : Research techniques for accounting and management. – Independently Published, 2020. – 326 p. 5. Єганов О.Ю., Ажищев В.Ф., Погорєлова О.В., Баланенко О.Г. Інформаційні системи і технології обліку : монографія. 2-е вид., перероб. і доп. – Warsaw : RS Global Sp. z O.O., 2020. – 131 с. 6. Жук В.М. Розвиток теорії бухгалтерського обліку: інституціональний аспект : монографія. – Київ : ННЦ “ІАЕ”, 2018. – 408 с. 7. Звітність корпорацій як складова інформаційного простору сталого розвитку : монографія / Т.І. Єфименко, Л.Г. Ловінська, Я.В. Олійник та ін. ; за ред. Л. Г. Ловінської. – Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2019. – 400 с. 8. Легенчук С.Ф. Бухгалтерське теоретичне знання: від теорії до метатеорії: монографія. – Житомир: ЖДТУ, 2012. – 336 с. 9. Малишкін О.І. Облік і аудит податків в Україні: теорія, методологія, практика : монографія. – К.: Центр учбової літератури, 2013. – 376 с. 10. Нікітішин А.О. Податкова політика в умовах економічних перетворень : монографія. – Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2019. – 480 с. 11. Петрук О.М. Гармонізація національних систем бухгалтерського обліку: монографія. – Житомир: ЖДТУ, 2018. – 420 с. 12. Шкуліпа Л.В. Розвиток бухгалтерського обліку у вимірі міжнародних стандартів фінансової звітності та інноваційних технологій: методологія та практика: монографія. – Ніжин: ФОП Лук’яненко В.В., ТПК “Орхідея”, 2020. – 616 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).