Концепції і парадигми корпоративної звітності

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.M.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: Тивончук Олена Іванівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни «Концепції і парадигми корпоративної звітності» формування наукового світогляду здобувачів наукового ступеня доктора філософії у предметній сфері знань, оволодіння методологією і методами наукового дослідження, поглиблення знань зі спеціальності на основі теорії пізнання, розвиток творчого мислення та індивідуальних здібностей аспірантів у вирішенні науково-прикладних завдань, пов’язаних з розвитком та удосконаленням системи корпоративної звітності. Вивчення цієї дисципліни спрямоване на формування знань і вмінь науковців з бухгалтерського обліку та звітності використовувати науково-методологічні підходи до аналізу розроблених обліково-аналітичних систем з метою підготовки висококваліфікованих докторів філософії, здатних до розробки адаптивних глобальній економіці методологічних засад обліку, аналізу, аудиту та споріднених до них систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів компетентностей: загальних: 1. здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері обліку і оподаткування на міжнародному та національному рівні. 2. знання концептуально-методологічних та методико-прикладних засад системи обліку, аналізу, контролю та аудиту в історичному та сучасному ракурсах, їх понятійно-категорійного апарату та практичного досвіду. фахових: 1) глибинні знання історичних засад становлення і розвитку теорії та практики організації системи бухгалтерського обліку та оцінно-аналітичного інструментарію, ідейних вчень фундаторів облікових теорій, фундаментальних постулатів та парадигм у сфері обліку та оподаткування, новітніх прогресивних тенденцій розвитку оцінно-аналітичного інструментарію управління підприємством; 2) глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів систем бухгалтерського обліку (стратегічний, управлінський, креативний), концептуальних основ й методів оцінно-аналітичних інструментів та податкового планування; 3) уміння розробляти логічні та обґрунтовані послідовності, системи, механізми, моделі тощо для конкретних економічних об’єктів у сфері обліку та оподаткування.
Результати навчання: Результати вивчення даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: 1. здатність продемонструвати глибинні знання історичних та сучасних концептуально-методологічних та методичних засад у предметній сфері обліку, аналізу, аудиту і оподаткування; 2. здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері корпоративної звітності; 3. здатність продемонструвати глибинні знання теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер обліку і оподаткування; 4. здатність продемонструвати грунтовні знання і розуміння класичної та сучасної методологічно-методичної бази досліджень соціально-економічних явищ і процесів у різних сферах обліково-аналітичних парадигм, процесів управління та адміністрування податків; 5. застосовувати одержані знання з різних предметних сфер обліку та оподаткування для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області дослідження; 6. інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області дослідження; 7. обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень у сфері обліку та оподаткування; 8. здійснювати економіко-математичне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері обліку та оподаткування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: Дослідницький семінар в галузі "Облік і оподаткування" Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань Новітні теорії в бухгалтерському обліку Супутні навчальні дисципліни: Концептуальні засади, методи та інструментарій податкового планування Обліково-звітна система в архітектоніці сучасної економіки Методологічні засади аналізу і контролю розвитку підприємства
Короткий зміст навчальної програми: Теоретико - методологічні основи побудови системи корпоративної звітності. Концепція глобальної фінансової звітності. Сучасні парадигми бухгалтерського обліку та корпоративної звітності. Концептуальні основи репрезентації у корпоративній звітності інтелектуального капіталу. Нефінансова звітність як інструмент розвитку соціальної відповідальності підприємства. Корпоративна звітність у сфері сталого розвитку. Концепція інтегрованої звітності як інноваційна модель корпоративної звітності.
Опис: 1. Теоретико - методологічні основи побудови системи корпоративної звітності Роль обліку та звітності в системі корпоративного управління. Побудова системи корпоративної звітності. Сучасні концепції та моделі корпоративної звітності 2. Концепція глобальної фінансової звітності Глобалізація та її вплив на систему корпоративної звітності. Концептуальні засади формування корпоративної звітності на основі МСФЗ. Оцінка корисності облікової інформації в корпоративній звітності 3. Сучасні парадигми бухгалтерського обліку та корпоративної звітності Недосконалість існуючої обліково-звітної методології. Наукові підходи до виділення парадигм бухгалтерського обліку та корпоративної звітності. Розвиток нових парадигм бухгалтерського обліку та корпоративної звітності 4. Концептуальні основи репрезентації у корпоративній звітності інтелектуального капіталу Проблеми відображення компонентів інтелектуального капіталу у корпоративні звітності. Сучасні підходи до розкриття інформації про інтелектуальний капітал у звітності підприємств 5. Нефінансова звітність як інструмент розвитку соціальної відповідальності підприємства Наукові підходи до визначення сутності соціальної відповідальності. Соціальна відповідальність у системі сталого розвитку. Передумови та етапи розвитку нефінансової корпоративної звітності. Сучасні моделі та тенденції розвитку нефінансової звітності. Процес підготовки нефінансового звіту 6. Корпоративна звітність у сфері сталого розвитку Сутність концепції сталого розвитку. Нефінансова звітність як інструмент досягнення цілей сталого розвитку. Звіт зі сталого розвитку відповідно до вимог стандартів GRI 7. Концепція інтегрованої звітності як інноваційна модель корпоративної звітності Генезис інтегрованої звітності. Фундаментальні концепції інтегрованої звітності. Базові принципи підготовки та структура інтегрованого звіту
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль рівня досягнення результатів навчання передбачає вибіркове усне опитування; виступи та виконання дослідницьких завдань на практичних заняттях, оцінка активності, внесених пропозицій, уточнень тощо. Семестровий контроль результатів навчання проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 б. (усне опитування на практичних заняттях - 10 б.; індивідуальне науково-дослідне завдання - 20 б.). Екзаменаційний контроль - 70 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Голов С.Ф. Інтегроване звітування: концепція, методологія та організація: монографія / С. Ф. Голов, В. М. Костюченко, Р. В. Кузіна. - Херсон : Гельветика, 2018. - 251 с. 2. Кузіна Р.В. Корпоративний облік і звітність в Україні: сучасний стан і перспективи розвитку: монографія / Р. В. Кузіна. - Херсон: Грінь Д.С., 2015. - 415 с. 3. Охріменко О.О., Іванова Т.В. Соціальна відповідальність. – Навч. посіб. – Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут». – 2015. –180 с. 4. Пилипенко Л.М. Розвиток концепцій побудови системи публічної звітності корпорацій в умовах постіндустріальної економіки : монографія / Л.М. Пилипенко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 336 с. 5. Torre, M.L., Sabelfeld, S., Blomkvist, M., & Dumay, J. (2020). Rebuilding trust: sustainability and non-financial reporting and the European Union regulation. Meditari Accountancy Research, 28, 701-725. 6. Venturelli, A., Caputo, F., Leopizzi, R., & Pizzi, S. (2019). The state of art of corporate social disclosure before the introduction of non-financial reporting directive: a cross country analysis. Social Responsibility Journal, 15, 409-423.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).