Фізико-хімічні процеси протикорозійного захисту

Спеціальність: Матеріалознавство
Код дисципліни: 8.132.00.M.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Зінь Іван Миколайович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - Ознайомлення аспірантів з сучасними уявленнями про корозію та корозійно-механічне руйнування металів в атмосферних умовах, ґрунті, прісній та морській воді, в робочих середовищах нафтогазових та хімічних підприємств, в енергетиці, на транспорті та в інших галузях промисловості; - Вивчення сучасних технологій протикорозійного захисту; - Розуміння фізико-хімічних основ захисної дії інгібіторів корозії, металевих та органічних покриттів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей: загальних: - (ЗК1) здатність на основі знання теоретичних та прикладних засад матеріалознавства прогнозувати тенденції його розвитку; фахових: - (ФК3) Глибинне розуміння термодинаміки та кінетики фазових перетворень, дифузійних процесів. - (ФК4) Оволодіння методами оцінки пошкоджуваності й розрахунку залишкового ресурсу виробів, прогнозування функціональних властивостей матеріалів. - (ФК5) Глибоке розуміння фізико-хімічних процесів, які спричиняють деградацію матеріалів.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: - (ЗН3) Знання процесів фізичної та хімічної адсорбції, закономірностей перебігу поверхневих дифузійних процесів. - (ЗН6) Знання основних тенденцій та напрямів створення нових матеріалів різної природи, основ сучасних методів виробництва конструкційних, інструментальних та функціональних матеріалів - (УМ3) Уміння розробляти регулятивний механізм «конструювання» відповідної будови поверхні або типу границь зерен, між фазних для одержання необхідних функціональних властивостей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія фазових перетворень Супутні і наступні навчальні дисципліни: Технічна діагностика матеріалів і виробів, Деградація матеріалів та її моделювання, Трибологія та зносотривкі матеріали
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна “Фізико-хімічні процеси протикорозійного захисту” дає аспірантам глибоке розуміння фізико-хімічних процесів, які спричиняють корозію матеріалів та знання методів та технологій захисту від неї. Вони вивчають теоретичні основи розроблення технологій протикорозійного захисту металевих конструкцій в агресивних робочих середовищах. Опановують засади вибору інгібіторів корозії, засобів електрохімічного захисту, корозійностійких матеріалів та покриттів для захисту обладнання та металоконструкцій. Предмет формує в аспіранта вміння оцінювати ефективність захисту металоконструкцій від корозії за заданих умов експлуатації та здатність проводити дослідження з розроблення наукових основ протикорозійних технологій.
Опис: 1. Значення протикорозійного захисту у нафтогазовій, хімічній, будівельній галузях, в авіації, морському та наземному транспорті. Екологічні проблеми антикорозійних технологій. 2. Захист від корозії у нафтогазовій та хімічній промисловості. Корозійні вимірювання та моніторинг. 3. Фізико-хімія корозійно-механічного руйнування металів. Корозійне розтріскування, корозійна втома, фретинг-корозія, трибокорозія пасивних металів. 4. Сучасні методи дослідження корозії металів. Електрохімічні методи. Сканівні електрохімічні методи. 5. Поверхнева обробка металу і нанесення протикорозійних органічних покриттів. Протикорозійні металеві покриття. Механізм захисту. 6. Електрохімічний захист металоконструкцій. Катодний захист. Протекторний захист. 7. Фізико-хімічні процеси інгібіторного захисту металів від корозії. 8. Деградація залізобетонних будівель та споруд в корозивних середовищах та методи її запобігання.
Методи та критерії оцінювання: 1. Опитування та допуск до виконання практичних робіт. 2. Захист практичних робіт, в тому числі виконаних за індивідуальними завданнями. 3. Екзаменаційний контроль з письмовою та усною компонентами.
Критерії оцінювання результатів навчання: Форма поточного контролю та максимальні бали за виконані завдання: Підготовка, виконання та захист звітів з лабораторних і практичних робіт: - 1-2 бали за групову роботу; - 2-3 бали за роботу, виконану за індивідуальним завданням. Разом за поточний контроль - 40 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Защита от коррозии, старения и биоповреждений машин, оборудования и сооружений: Справочник: В 2 т. Под ред.. А.А. Герасименко. – М.: Машиностроение, 1987. – 784 с. 2. Улиг Г.Г., Реви Р.У. Коррозия и борьба с ней. Ленинград: Химия, 1989. – 456 с. 3. Сахненко М.Д., Ведь М.В., Ярошко Т.П. Основи корозії та захисту металів. Харків. Вид. НТУ«Харківський політехнічний інститут», 2005. – 300 с. 4. Корозійно-механічне руйнування зварних конструкцій / В.І.Похмурський, Р.К.Мелехов Г.М.Круцан, В.Г.Здановський / К.: Наукова думка, 1995. – 261 с. 5. Похмурський В.І., Хома М.С. Корозійна втома металів і сплавів. ФМІ ім.Г.В.Карпенка HAHУкраїни. Вид. «Сполом». 2008. -301 с. 6. Кузюков А.Н. Теория и практика коррозии и зашиты металлов и оборудования химических и нефтехимических производств. Луганськ, вид. СНУ імені В.Даля, 2004. – 184 с. 7. Шейко С.Г., Міхєєва М.П. Електрохімія для студентів технічних університетів. Донецьк:. Вид-во “Ноулідж”, 2011. – 226 с. 8. Дурягіна З.А., Алімов В.І.. Корозія та захист металів від корозії./ Навчальний посібник, Вид-во «Східний видавничий дім», Донецьк, 2012. – 326 с. 9.Большаніна С.Б. Корозія металів та захист від неї. СумДУ, 2012. – 54 с. 10.Хайдерсбах Р. Защита от коррозии и металловедение оборудования для добычи нефти и газа. Перевод с англ. – СПб.: Профессия, 2015. – 416 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).